Gå til innhold

Fiskeknuter


Frode

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Lurte på om noen vet om noen linker til sider hvor jeg kan finne en bra knute når kroken bare går en gang gjennom krokøye.

 

 

Lær deg "åttetallsknuta"!  ;)

Den er ikke beskrevet noe sted, men du kan se ekstramaterialet i filmen "Ørretjakt" for å lære den..

Den er sterk, liten, og lager ikke "knekk" på fortomsspissen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest nicolaj brekke

8tallsknuten er fin på små fluer, fordi den ikke blir altfor stor. Men jeg mener at de tåler mindre enn en tradisjonell "slukknute". En fisketann  kan av og til gjøre mindre skader på knuter og da er det greit at ikke hele vekta hviler på en surring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindknuten

Litt på siden kanskje men........

 

Har særdeles dårlige erfaringer med slukknuten og Stroft.

Har brukt slukknuten i alle år med gode gamle Maxima, og var fornøyd med begge både Maxima og knuten. Dessuten fanger Maxima Camelon mer fisk enn noen annen sene.... det er jeg heeelt overbevist om  ;D

Nå er ikke Maxima "hip" nok lengre, og ganske sikkert aaaalt for billig til at kjede butikkene gidder ta den inn.

 

Men med Stroft så funket ikke slukknuten for meg iallefall, virker tilsynelatende greit under knyting, men sjekket jeg etter noen kast så glir knuten med betenkelig lite belastning.

Satt en hel kveld og testet ut forskjellige knuter med Stroft som utgangspunkt, og kom fram til at Crawford var det som passet meg best. Med riktig tiltrekningshastighet og kraft, så opplevde jeg flere ganger og ta sena før knuten.

Akkurat det med  tiltreknings kraft og hastighet var faktisk mye mere kritisk enn jeg var klar over.

 

Andre fabrikater og materialer gir ganske sikkert andre resultater, sitte og fikle med slike tester er jo en ok vintersyssel også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8tallsknuten er fin på små fluer, fordi den ikke blir altfor stor. Men jeg mener at de tåler mindre enn en tradisjonell "slukknute". En fisketann  kan av og til gjøre mindre skader på knuter og da er det greit at ikke hele vekta hviler på en surring.

 

Den "8-talls knuta" jeg bruker er ikke den Rune refererer til. Jeg har aldri funnet noen tegning på den jeg bruker, men man kan se Morten demonstrere den i ekstramaterialet på filmen "Ørretjakt"...

 

Dette er en knute Morten lærte av sin onkel Søren Lindrot, og Morten viste meg denne knuta for ca. 10 år siden. Har ikke savnet de andre knutene siden... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Ja, det er den jeg refferer til også:) Men ikke misforstå meg. Det er en knallgod knute som er latterlig sterk i forhold til størrelse, (om det går an å si). Jeg bruker den ca 30% av tiden og kan altså anbefales.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer en animert utgave av Davy knot ;)

http://www.itinerantangler.com/casting/davyknot.wmv

 

Den er også veldig fin Trygve, men jeg har bare erfaring med den på veldig grov og stiv spiss til gjedde etc..

 

Det er nok litt for mange fiskere som lar seg inspirere av fjellklatrere og sjømenn  ;D, så jeg må understreke at TAU og NYLON har to helt forskjell egenskaper i en knute. Nylon får friksjon i presspunktene, og kan "kutte"...

 

Faren med for mange "presspunkter" i en knute, er at man har større sjanse for at én av punktene "kutter" monoen når man strammer skikkelig...

 

En del knuter har også den ulempen at det er større fare for friksjon i løkka når man skal stramme til knuta. Da får man den berømte "knekken" på spissen foran flua, noe jeg aldri opplever med 8-talls knuta... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Noen andre som har problemer med linken??   

Men et litt OT spørsmål, har kjøpt meg ei snelle med 2 snører, har løkke på backing og bak på snørene...  Må jeg da tre hele snøre gjennom backing løkka? eller finnes det et triks der?  ufattelig tungvindt å tre gjennom da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men et litt OT spørsmål, har kjøpt meg ei snelle med 2 snører, har løkke på backing og bak på snørene...  Må jeg da tre hele snøre gjennom backing løkka? eller finnes det et triks der?   ufattelig tungvindt å tre gjennom da...

Lag en stor løkke på backingen og tre hele spolen med fluesnøret igjennom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et luksusproblem som man tar dersom det skulle komme :-)

jeg har aldri opplevd at den løkka setter seg fast noe sted

  Hehe, får vel ta og knyte større løkke da ;)

Angående knuter til fluer, så lager jeg ei lita løkke på fortomen, trer flua ned til løkka snurrer flua rundt noen ganger og trer løs enden igjennom løkka...  Den slipper aldri!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...