Gå til innhold

Små svarte fluer


Anbefalte innlegg

Under fiske i Valders sist helg svermet det store mengder ubestemmelige små svarte fluer i størrelse ca. 5mm. Fisken tok disse med stor appetitt. Jeg hadde ikke den riktige imitasjonen og måtte bare konstatere at her må bindes små Black Gnats. Noen som har formening om hva slags insekter dette var?

Sted: Fjellvann ca. 1000moh

Tid: 13-1500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5mm sier du.. Da er det nok en type fjærmygg kanskje. Men om de var 8-10mm og litt tykke, kan det være en type hårmygg eler danseflue, disse ser man beina henge under kroppen mens dem flyr.! Har opplevd store klekkinger av relativt stor fjærmygg på fjellet. Disse fjærmyggene var eggleggende og lå dypt i vannfilmen. Fisken beita svært selektivt på innsektene og min flue ble stadig avvist (black gnat) faktisk). Det viste seg at flua mi rett og slett fløt for høyt på vannet. Straks jeg byttet til en litt glissen CDC mygg variant som lå dypt i vannfilmen tok fisken uten å nøle... :D Bare et lite tips om du skulle oppleve lignende forhold!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg fisker ser vi også en del tykke, maks 5mm lange fluer som svermer tett over vannet (når det er vindstille). Hadde tatt bilde for å forsøke å finne ut hva det var, men siden kameraet ble stjålet, så blir det vanskelig. Er ganske sikker på at det dreide seg om knott, det var i alle fall ikke fjærmygg. Disse "angrep" døgnfluer som klekket, noen klarte ikke å lette pga all knotten. De angrep ikke for å spise eller "forære" (slik som dansefluer gjør), men kun fordi de tok feil, så det ut som. Knott er jo ikke kjent for å være særlig intelligente. Black gnat funket upåklagelig, str 18. Fluene dynget seg på denne og skapte en godbit som en fin 950 grammer ikke kunne motstå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan jo være knott. Men da må det være en j.... stoor knott. Håper ikke disse er glad i å bite mennesker.. :shock:

Dansefluer er jo skikkelige rovinnsekter som gjerne tar seg en liten døgnis til middag. Men disse bør man kjenne lett igjen på beina som henger på slep :? ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, slike så jeg også sist helg ca 1000 moh. i Gudbrandsdalen. Det eksemplaret jeg fanget var ca 5mm lang, mørk kropp og hvite vinger foldet bak på ryggen. Ørreten var helt uinteressert i palmermygg, men tok direkte da jeg satte på en myggklekker. Mageprøver viste at fisken var totalt hektet på disse insektene. Min konklusjon er altså mygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja' date=' det kan jo være knott. Men da må det være en j.... stoor knott. Håper ikke disse er glad i å bite mennesker.. :shock:

[/quote']

 

Hehe, nei det ville vært ille. Mener å huske at de færreste knottarter er blodsugere, men mulig jeg husker feil. I Isterfossen har jeg sett knottsverminger som er helt usannsynlige. Du blir ør i hodet av summingen fra billioner av knott i lufta. Fisken har også vært rimelig vanskelig under disse klekkingene. Hadde disse knottene bitt, så hadde det vel medført en del dødsfall der oppe, vil jeg tro :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du beskriver fenomenet, kjenner jeg det igjen. Da er det nok stor knott det er snakk om! Har også opplevd slike (knott) klekkinger på fjellet, og som du sier bånngjedda har fisken vært svært vanskelig under slike forhold..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda' date=' slike så jeg også sist helg ca 1000 moh. i Gudbrandsdalen. Det eksemplaret jeg fanget var ca 5mm lang, mørk kropp og hvite vinger foldet bak på ryggen. Ørreten var helt uinteressert i palmermygg, men tok direkte da jeg satte på en myggklekker. Mageprøver viste at fisken var totalt hektet på disse insektene. Min konklusjon er altså mygg.[/quote']

 

Er det disse de kaller Gjendeflua? Klekekr i milliontall ved Gjendoset hvertfall....

 

mjoff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Eh, mulig jeg har drevet med vranglære her... Ser ut som alle knotter suger blod (i alle fall hunnene). Mulig det er en fjærmyggart jeg har observert i Isterfossen? De jeg har observert i Oppland har ikke vært fjærmygg, tror jeg. Ser ikke antydning til fjærlignende "utvekst" på hodet. Følgende er sakset fra http://biologi.uio.no/plfys/haa/zoologi/insekt.pdf (side 36)

 

Familien Knott (simulidae)

Små med brede følehorn. Ligner små fluer og hunnen suger blod. Korte antenner med skiveformete ledd. Larver lever i rennende vann. Larvene har festet bakkroppen til underlaget. Labrum er omdannet til vifteorgan som filtrerer næringspartikler. Puppene på bunnen av bekken i kokonger spunnet av tynn tråd. Tuneflue (Simulium truncatum) har vært en stor plage i Østfold, bl.a. ved Aagaardselva. Gjendeflue.

 

 

Familien Sviknott/bitemygg (Ceratopogonidae)

Tynne og lange små mygg med kroppen delt i ledd. Stikkemunn og suger blod. Larvene kan være lange og tynn med en hårdusk bakerst. Larvene kan også være korte og håret. Larver bukter seg under svømming og har et ånderør i en hårkrans bakerst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Nå er det dansefluer somTordmulen snakket om mest sannsynlig. Er i familien Empididae for dere som syns det er spennende.

 

Selv bruker jeg palmer med påfuglherl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...