Gå til innhold

Gammel fluestang fra min bestefar


Åge

Anbefalte innlegg

Har hatt denne stenga liggende på hytta mange år da det er arvegods som min far fikk fra sin far.

Tok den hjem her for en tid siden, og tok den opp i går for å kikke litt på den, og tenkte jeg kunne slenge ut en tråd her for å se om noen har peiling på hva slags stang dette er.

 

Bestefaren min fikk den i 50 års gave fra veivesenet eller noe sånt.

 

Det står AH(Asbjørn Hørgård?) Light fly på den. mener det står 8 1/2 også.

Er trefarget med røde surringer og det følger med to stk. topper.

Jeg tenkte å sette på snella som fulgte med, og sette på det gamle snøret for så å henge stanga på veggen oppe på hytta. Vært artig å kanskje vite litt om den først.

 

Som jeg kan huske fylte han 50 år i begynnelsen av 60 tallet en gang.

 

Noen som kan hjelpe meg med litt info??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stangen du har er produsert av Asbjørn Hørgård, som holdt til i Trondheim. Det er tydeligvis en splitcanestang. Hørgård produserte splitcanestenger i stor stil fra like etter 2. verdenskrig og helt fem til omkring 1982.

De produserte en rekke forskjellige modeller fra rimelige "folkestenger" til stenger av noe bedre kvalitet. Kjenner ikke eksakt til den modellen du har, men det høres ut til å være en av de litt enklere stengene.

 

Hørgård gikk konkurs for en del år tilbake, og det finnes desverre ikke noe "register" over stengene de produserte. Det er synd og skam!! De presterte til og med å brenne nesten all bambusen som de hadde på lager :-[

Ta godt vare på stangen. Heng den gjerne til pynt og sitt ned og filosofer over hvilke firketurer den har vært med på i årenes løp.

 

Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

 

den skal opp på veggen sammen med ei gammel fiske "skrukke"(flettet taske av tre til å ha fisk i) som jeg tror er ganske gammel. Litt artig å ha sånne gamle ting på hytta.

 

Man må bli bra trent i kaste-armen av å kaste med de stengene, for dæven å tung den var :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...