Gå til innhold

Forvaltning av sjøørrett


Gisle Helgesen

Anbefalte innlegg

Ser til stadighet bilder av brune og slanke SØ rundt om i magasiner og forumer. Dette inkludert. Er dette noe vi burde føle oss vel med og godta? 

 

Burde det vært fredning av SØ i sjøen også nå på høsten?  Det er vel ingen forskjell om fisken er fanget i elva rett før eller under gyting, eller i sjøen rett før eller rett etter gyting?

 

Vil på ingen måte sette meg på noen høyt hest her, har fanget mang en brun og tynn SØ, skal forøvrig på langtur etter SØ om 14 dager.

 

Uansett, er dette på kanten eller er dette helt ok? Hva mener folket?

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det går jo en del sjøørret rundt i fjorden som ikke skal opp i elvene og gyte også. Det er jo denne vi bør fiske etter på høsten, og da er det kanskje litt smådumt å fiske i nærheten av utløpet fra mindre bekker og større elver. Det er da ingen av oss som ønsker et brunt slips på kroken..?

 

Tidlig vår er det også en del tynne fisk som ikke har rukket å spise seg opp enda. Disse kan man få langt fra elvemunninger, så dette med tynn/farget fisk er nok dessverre et "risikomoment" vi bare må leve med, tror jeg. At noen kakker og poserer stolt med en brun eller tynn fisk er idioti, og i beste fall bare uvitenhet.

 

Problemet med å posere med tynn/brun fisk, er at man "legitimerer" slik fisk; Nybegynnere tror det er normalt eller OK. Har til og med lest på et annet forum at noen synes dette er ok matfisk... :-\

 

Jeg tar kanskje opp én eller to sjøørret til mat i løpet av året, og dette er da mindre fisk (ca.1 kg er passe liten i Indre Oslofjord). Alle andre fisk får gå tilbake i sjøen igjen. I år tror jeg det står så dårlig til med sjøørretten i Indre oslofjord, at jeg nok kommer til å sette ut alt jeg får...

 

Mitt ønske er at alle kunne følge disse reglene:

1) All fisk som har minste antydning til å være farget eller tynn settes alltid ut..

2) Fiske bør foregå langt unna elvemunninger og utløp fra bekker (og brakkvannsområdet utenfor) da det er mye smått, brunt og tynt på disse plassene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredning på høsten kunne være en løsning. Det har de jo feks i Sverige. Når vi snakker om Østersjødelen av Sverige er det jo slik at vannet er så brakt at man vanskelig kan selektere mot blankere fisk ved å fiske i et saltere område. I Norge har vi stort sett muligheten til å unngå gytefisk gjennom å velge fiskeplasser strategisk. Jeg har feks høst og vinterplasser som veldig sjeldent gir (brune/gyteferdige) fisk :). Disse fiskeplassene kjennetegnes gjennomgående med saltere vann. Brun fisk tåler jo høye saltkonsentrasjoner dårligere enn blank fisk. Man skal likevel være litt forsiktig med å anbefale at all fisk med antydning til brunfarge skal settes ut igjen. Man må huske at mange gytefisker allerede sommerstid begynner å få et kobberskinn i fargen, lenge før dette går ut over fiskens kvalitet som matfisk. I tillegg har vi fjordørretene som aldri blir blanke og som nærmest kan se ut som en brunørret året rundt, samtidig som man vanskelig finner fisk med rødere og fastere kjøtt.

 

Enig i at det er trist å se bilder av sjøaureslips i lokalaviser og fisketidskrifter og her har nok alle vi som fisker etter sjøaure en oppdragerrolle, men vi må gjøre det på en fin måte slik at vi ikke fratar en "up and coming" sjøaurefisker gleden over sin første sjøaure. Vår oppgave må derfor være å informere mer enn å kritisere. Det er tross alt ikke jordens undergang om en og annen bruning blir tatt på land. Dersom de i tillegg synes de smaker godt så er det kanskje greit ?

 

Det er jo riktig som Flemming er inne på at på våren kan vi finne blanke, men tynne fisk nærmest hvor som helst. Da må man altså vurdere hvorvidt de i det hele tatt vil egne seg som matfisk. Sjøørret som har gytt kan relativt raskt få igjen sitt skinnede blanke ytre dersom vekstforholdene er gode. Den vil likevel en tid være tynn i buken og lite egnet som matfisk. Altså; vurder fiskens kondisjon !

 

Henger meg uten forbehold på Flemmings andre oppfordring om å ligge unna elve- og bekkeutløp og tilhørende brakkvannsområder. Ok så får man litt færre fisk en periode, men det er vel ikke så farlig ?

 

Kan kanskje også nevne at sjøaurens kvalitet er på sitt beste i juni-juli, så dersom man bare skal ha noen enkelte matfisk er det da de bør tas.

 

Og Gisle; min hest er nok heller ikke særlig høy ;)

 

Mvh

Rolf Jørn F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Her på sunnmøre er det ikke så mye SØ og få. men har sett\ hørt om mer blank fisk i elvene her.

 

men her til mitt spørsmål.

 

har lest på forume her att fisken trekker inn til brekkvan nor temraturen synker, der blant i utsiv fra berg og mark. SØ vil vel og trekke til desse plassene? og sidan den ikke har som hensikt eller mulighet til og vandre opp på berg eller mark. må det vel vere greit å jakte på SØ der? eller vil gytefisken stille seg der og?

 

(setter ut all SØ eg får. vil prøve og bidra til ein bedre og større stamme her i vanylven)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Hei.

 

Her på sunnmøre er det ikke så mye SØ og få. men har sett\ hørt om mer blank fisk i elvene her.

 

men her til mitt spørsmål.

 

har lest på forume her att fisken trekker inn til brekkvan nor temraturen synker, der blant i utsiv fra berg og mark. SØ vil vel og trekke til desse plassene? og sidan den ikke har som hensikt eller mulighet til og vandre opp på berg eller mark. må det vel vere greit å jakte på SØ der? eller vil gytefisken stille seg der og?

 

(setter ut all SØ eg får. vil prøve og bidra til ein bedre og større stamme her i vanylven)

 

jeg mener at det ikke er noe problem å fiske på steder du beskriver over men dersom du får flere vinterstøinger/gytefisk enn blank feit fisk så bør du flytte deg til et sted der det er litt større kjangs til for å få blank fin gjellfisk.

 

Det er viktig å holde seg er enn 100m fra gytebekker og selv bittesmå bekker kan være gytebekker, og vær svært varsom med vinterstøinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...