Gå til innhold

Hvor mange ganger blir en fisket opp i løpet av sesongen?


dalislama

Anbefalte innlegg

Dette varierer veldig, men finnes det noen tall eller noen som vil prøve å estimere hvor mange ganger en ørret blir fisket opp i løpet av en sesong? Vi kan jo ta utgangspunkt i en elv som Hemsil siden mange kjenner denne elva godt. Er det snakk om alt fra 0 til 2 ganger? 0 til 5? 0 til 10? Hvor man tar utgangspunkt er ikke så farlig. Det kan være New Zealand eller Argentina for den saks skyld, men jeg lurer mest på dette for en elv med litt fiskepress. Jeg har aldri fisket i en ørretelv så jeg er selv helt blank på området :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes nok ingen tall på dette. Enkelt forklart, så blir de fiskene som er "lettest tilgjengelig" fisket på oftest, men kan også være vanskeligst å lure. Det er nok hardest press nære parkeringsplasser etc..

 

Men litt av grunnen til at jeg ønsker c&r (minstemål, maxmål og baglimit) i flere elver på Østlandet, er for å få en spredning av flere gode elver, og dermed spredning av fiskere. Til nå har Hemsila nesten hatt "monopol" på godt fiske, med dertil kødannelser og hardt fiskepress. Får vi til dette målet, vil redusert fiskepress føre til færre gjenfangster av samme fisk, og midre folk på hvert sted... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte tall fra Big Horn i Montana for noen år siden. Så vidt jeg husker så hadde de regnet med at fiskene fra dammen og ned til 3 mil access, ble fisket opp 7 ganger i løpet av en sesong..........Dette basert på tellinger av fisk, regnet opp mot et snitt med båter på elva pr dag, med en snittfangst pr båt. Blir selvsagt en del synsing, men dette er kanskje en av de mest regulerte elvene i verden, i forhold til at det meste av fisket foregår fra båt, og med mange guider i de fleste båtene.

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med at mange fisker blir kroket flere ganger i løpet av en sesong er en uungåelig følge av c&r, desverre !

Her i landet er det de elvene med størst fiskepress som har c&r regler, og enkelte fisker blir nok kroket flere ganger enn hva godt er .

Jeg syntes ikke det er noe stas å få en fisk som bærer preg av å ha blitt kroket tidligere, uansett hvor stor den måtte være !

Da gir det en bedre følelse å få en 300 grams ørret i ei elv som ikke blir nedrent av fiskere !

Jeg er ikke uten videre enig i at hemsila har hatt noe monopol på bra fiske på østlandet heller . Det er så mange andre grunner til at "alle" skal dit !

Jeg har aldri fisket i en ørretelv så jeg er selv helt blank på området :)

:o  :o  :o Blir uten videre nysgjerrig på hva grunnen er til at du, som fluefisker, aldri har fisket i ei ørretelv, jeg  ;D ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine vann som jeg har logget fisket. Så kan det være at vi får en fisk flere ganger per år. Hemsila så er det ille! Dette kan føre til at fisken dår av melkesyre! Dette kan dok. også i fra andre land der de driver med C&R.

 

Men som sakt enkelt! Hvis fiskere har en stor fisk de vet om blir den ofte tatt flere ganger pr. år. dette gjelder også gjedde på ismeite at vi får en fisk flere ganger på året.

 

Men det er en del Fou på dette internasjonalt. Ønsker dere mer info om dette så kan dere søke på Engelske artikkler på dette... da søker dere på: "C&R and paper". Da vil dere finne mye info om dette!

 

Det er spess, mye info om fangst og fangst stat. og dødlighet i Austarlia om dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men litt av grunnen til at jeg ønsker c&r (minstemål, maxmål og baglimit) i flere elver på Østlandet, er for å få en spredning av flere gode elver, og dermed spredning av fiskere. Til nå har Hemsila nesten hatt "monopol" på godt fiske, med dertil kødannelser og hardt fiskepress. Får vi til dette målet, vil redusert fiskepress føre til færre gjenfangster av samme fisk, og midre folk på hvert sted...

Hadde ikke planlagt noe oppfølgingsspørsmål Flemming ;)  :) Men jeg er enig med deg. Jeg prøver bare å forstå hva de negative effektene av c&r er. Jeg vil vite hva jeg gjør :) Det med hvor mange ganger en fisk blir fisket opp har jeg alltid vært litt nysgjerrig på.

 

Blir uten videre nysgjerrig på hva grunnen er til at du, som fluefisker, aldri har fisket i ei ørretelv, jeg  ?

Har ikke bil! ;) Jeg har liksom vokst opp med små fjellvann og dagdrømmene går derfor automatisk opp dit. Aurivilli blir erstattet med Phryganea. Jeg skal få til en elvetur i 2008!  :) 

 

Men det er en del Fou på dette internasjonalt. Ønsker dere mer info om dette så kan dere søke på Engelske artikkler på dette... da søker dere på: "C&R and paper". Da vil dere finne mye info om dette!

Takker Morten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette samme tema som har blitt diskutert gjennom 10 sider under temaet;"Etik och moral vid hantering av fisk"? Du kan jo se litt på denne tråden dalislama dersom du ikke allerede har gjort det. Den gir vel ikke noe svar på akkurat det du spør om, men spørsmålet du stiller koker vel egentlig ned til det samme; for eller mot C&R og hvordan skal man forsvare C&R som etisk forsvarlig forvaltingsform?

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg føler meg privilgert. Jeg fisker så å si alene her oppe. I mitt favorittvann (ca 10 min med bil) med stor fisk rec. er 2.5kilo

Fersetelva er ikke bare lakseførende den har også en stor bestand av brunørret 1kilo+

Tar jeg ferja over til fastlandet har jeg flere vann å boltre meg i, Samt en pærle av en elv som jeg oppdaget i fjor.

Elva er en krystallklar fjellelv med gode muligheter for ørret på kilo+ (fikk 3 ifjor)

Fikk tilsammen 13 ørreter over 1kilo med 1.8kilo som størst fisk

Jeg var tilsammen ca 15 turer på disse plassene inkludert 2 helgeturer uten å treffe på en eneste annen fisker.

Jeg har mistanke om at det går år imellom disse fiskene blir tatt opp og satt ut igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et interessant spørsmål. Personlig prøver jeg å unngå steder/elver med hardt press, så du vil aldri finne meg i elver som Hemsila. For meg er det et poeng at elva ihvertfall "fremstår" som rimelig urørt. OK, selv jeg fisker i elver som Ahuriri, men det er forskjell på 1kgs fisk og 6kgs fisk. Dessuten blir de beistene kun kroket 0-2 ganger i året. Jeg har tilgode å kroke noen av dem...

 

Morten, er tallene fra Australia representative? Samtlige elver der sliter jo med varmt vann om sommeren. I den grad de har vann i det hele tatt. Mange elver har tørket ut de siste 3-4 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en fisk krokes så mange som 7 ganger på en sesong er det virkelig noe galt. Det blir solgt for mange kort, og man burde innføre hvileperioder for elva. Nå kan ikke dne enkelte fisker vite hvor mange ganger fisken han/hun kaster på har blitt fanget, men jeg tør påstå i en ren c&r elv (elelr større strekning) så er det fler enn 2 ganger på en sesong.

 

Syns vi går litt rundt grøten her på c&r temaet. Nå skal vel alle si at "jeg fisker ikke hvor alle andre gjør og derfor fisker jeg på ukroket fisk osv osv" :rolleyes:. Man vil altså stå for alt det man mener er positivt ved slik fiske, samtidig som man ikke vil være en av de som fisker på nettopp fisk som har blitt kroket et par tre ganger. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke å gå rundt grøten det, Åddvard??!! Det å være for C&R som ett element i en sunn forvaltning betyr ikke at man på død og live ønsker å fiske langs opptråkkede stier. Hver enkelt fluefisker velger hvor han/hun ønsker å fiske.

 

Ett av hovedargumentene for C&R er at den fisken som ikke blir drept får mulighet til å gyte, og tilføre elva utallige nye, ukrokede individer. Og dermed vil valgmulighetene bli enda flere.

 

C&R er ikke synonymt med Hemsila-tilstander, slik mange synes å tro. Alle mine fiskekompiser utfører C&R. Ingen av dem gidder og fiske langs de mest populære strekkene. Og vi treffer sjeldent folk. Når du har samme forvaltningssystem over hele landet vil presset jevne seg ut.

 

Jeg gjentar nok en gang at jeg er tilhenger av C&R som én del av et forvaltningssystem. Jeg er ikke tilhenger av 100% C&R, og spesielt ikke i "skjøre" (begrensede) vassdrag. Jeg har selv sett effekten av hardt press i slike elver. Fellesfaktor er at snittvekt går ned fordi fiskene simpelthen spiser mindre pga. skepsis. Så et visst uttak bør det være, men jeg overlater den jobben til andre som har matglede som en del av totalopplevelsen. Det har ikke jeg. For meg er det øl og grillmat som gjelder når jeg er på fisketur  ;D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg gjentar nok en gang at jeg er tilhenger av C&R som én del av et forvaltningssystem. Jeg er ikke tilhenger av 100% C&R, og spesielt ikke i "skjøre" (begrensede) vassdrag. Fellesfaktor er at snittvekt går ned fordi fiskene simpelthen spiser mindre pga. skepsis. Så et visst uttak bør det være, men jeg overlater den jobben til andre som har matglede som en del av totalopplevelsen.

 

Heisann, dette begynner å ligne et manifest jeg tror de fleste av oss kan skrive under på  ;D

 

Mvh

Rolf Jørn F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tmags, når jeg sier at vi går rundt grøten mener jeg at vi har vært innom dette temaet i ganske mange tråder nå. Skulle kanskje uttrykt det litt tydeligere ;) Forresten er øl og/eller en liten skarp en selvskrevet på utstyrslista 8);D Vet hvor du står på c&r debatten. Jeg står som kjent i motsatt ende. Kanskje vi da jevner oss selv ut? Og nå vandrer jeg av tråden igjen for en sammenlikning.... :rolleyes:;D (og dette skal absolutt ikke være en EU-debatt, bare en sammenlikning)... sist gang det var folkeavstemning for eller imot EU så var det sterke meninger fra begge sider. Noen ble styrt av media, noen hadde egentlig ingen egne meninger men fulgte kompisenes meninger, og noen gjorde sge opp egne meninger. Mange av de jeg kjente tilhørte gruppe 2 :rolleyes: og noen få gruppe 3. Tror alle på en eller annen måte ble påvirket/vridd av media uansett :rolleyes: ::):P :'(. Jeg var (igjen) den motstridende part, og etter valget måtte alle si hva de stemte (for å rekke tunge mot de som tapte valget egentlig). Mine ønsker tapte valget, og jeg måtte innfinne meg etter det. Helt greit. Man kan liksom ikke gjøre noe annet. Men da jeg ble spurt om hvorfor jeg ikke "fulgte saueflokken" ;D svarte jeg at selv om jeg tapte så hadde jeg iallefall nullet ut din (vedkommende) stemme ;D. Skulle sett noen som ble rød i trynet hehehehe! Han skjønte ikke at han effektivt hadde gjort det samme med min stemme ;). Har det ikke mer moro enn man lager det selv ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...