Gå til innhold

Tys rekeimitasjon


TY

Anbefalte innlegg

Tys reke imitasjon.

Tenkte å dele en flue som har gitt meg mye SØ her i oslo fjord.

Binde beskrivelse:

Materiale:

¤Krok: scierre krokk st. 12 (saltvann krok)

¤Binde trå : Hvit lagartun binde trå xx strong

¤Hale : Mylar tubing (ca 5cm) st.small - Perle mor (fanger fargen rundt ,særlig under vannet)

¤Øyet : Mono 0.60 -brent

¤Kropp : Ice dubing (avhengig av ønsket farge)

¤Antena : Isbjørn (hvit )-for mykk og sterkere antena

 

Binde beskrivelse:

 

1).Binde Smelte Mono på kroken. (se bilde)

39203_s.jpg

 

2).Gjør klar Halen :Klipp ca 20cm binde trå og feste det på enden av mylar tubing (ca 1cm før enden) og  gjør det som det ser på bilde.(ikke glem å ta bort innmat på mylar tubingen)

39204_s.jpg

39205_s.jpg

39206_s.jpg

39207_s.jpg

 

3).Gjør klar dubingen for kropp: avhengig av ønsket farge, (se bilde)

39208_s.jpg

39209_s.jpg

 

4).Feste to isbjørn fibre :

39210_s.jpg

39211_s.jpg

 

5).Surre rundt dubingen for kropp/hode :se bilde

39212_s.jpg

 

6).Trå inn kroken ca midt på mylar tuben :se bilde

39213_s.jpg

 

7).Dra mylar tuben over dubingen og feste med noen runde binde trå: se bilder

39215_s.jpg

 

8).Dra litt på binde tråen som er inn i mylar tuben : for å få riktig fasongen på halen/kropp.

39216_s.jpg

 

9).Gjør klar resten av mylar tubingen for å bygge reke bena og dra ned over resten og sikkre med noen runde med binde trå.

39218_s.jpg

39219_s.jpg

39220_s.jpg

 

10). Børste dubingen og fordele litt bena (mylar tubingen som bena) på begge siden.

39222_s.jpg

39224_s.jpg

 

11). Ferdig Tys rekeimitasjon:

39225_s.jpg

39226_s.jpg

39227_s.jpg

 

Garanterer at flue kommer aldri til å bevege seg opp ned. Dette er pga mylar tubingen som har kun to sterk trå inn i det som balanserer hele flue til å stå riktig og samtidig krokken som fungerer som bly. Flue kan fiske med kort inntrekk (gjerne håndsviving) både natt og dag............hele året. obs! Vinter/Vår -ice dubbingen i orange,rose eller rød pga rekene har mest rogn på denne tiden. Sen vår/Sommer/Høst -ice dubbingen i brunn, svart, grønn pga smelte snø, tang og plankton. Håper noen andre kan få nytte av det. Det har gitt meg ivertfall 70% SØ mer enn jeg pleier å få på andre flue.

 

Noen bilder av SØ tatt på Tys rekeimitasjon av undertegnede:

 

s2410gr55cmog2315gr54cmhw0.png

 

dagensfangstcb8.png

 

 

41626070jw2.png

 

 

s22315gr54cmfg1.png

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert bra reke :D Har den selv etter forrige sø-ring ;) Har prøvd den endel ganger, men desverre ingen fangst :( , men så var det det der med at man som regel får mest sø på den flua man bruker mest ;) Veit feks. at mange fisker mye med mickey finn og får nesten all sø på den, men jeg kunne aldri tenke meg å sette på den... Jeg har fått mest sø på Runars deciver, men d r nok fordi jeg bruker den mest. Flott flue uansett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ty

 

Den reka var knall fin :) Denne virker flott og den skal "kopieres" ;D

 

Tusen takk for tips!

 

Binder du fluer du a torgeir? ;)

 

 

I mine drømmer gjør jeg det ;) Du skjønner det Tom A at det er så himla "vilt" fiske her for tiden at det er under prioritert.

 

Hvis du hadde hatt valget om å lære å binde fluer eller dra opp ca 20 fisk+++ på en dag:

Hva hadde du valgt da tro? ;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ty

 

Den reka var knall fin :) Denne virker flott og den skal "kopieres" ;D

 

Tusen takk for tips!

 

Binder du fluer du a torgeir? ;)

 

 

I mine drømmer gjør jeg det ;) Du skjønner det Tom A at det er så himla "vilt" fiske her for tiden at det er under prioritert.

 

Hvis du hadde hatt valget om å lære å binde fluer eller dra opp ca 20 fisk+++ på en dag:

Hva hadde du valgt da tro? ;):)

 

Jeg hadde absolutt sitti hjemme og lax`an og bindi fluer :P Neida, hadde nok fiska ja ;D Men en kjekk regel er: Fiske om dagen og kvelden, bind om natta ;)

 

Hvis du hadde hatt valget om å lære å binde fluer eller dra opp ca 20 fisk+++ på en dag:

Hva hadde du valgt da tro? ;):)

 

Jeg ville valgt å sitte med foten høyt å binde fluer. Sjøørretfiske er jo ur kjedelig... :rolleyes:

 

Ikke helt god innstilling det der til fiskekonkorransen mellom deg og Toggi ;D ;D ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he Sixpack

 

Det "oser" misunnelse her. Det eneste fordel med å ikke ha dame, pluss at jeg ikke jobber ræva a meg.

Det må være å måtte "forhandle" seg til hver fiske tur.

 

Ikke hør på han Sailfish, han er veeeeldig misunnelig på oss gutta som er sinlge. Husker det dame og fiske kjøret. Den "komben" suger.... ;D ;D

 

Sixpack bruker bare rosa reker, men han drar jaggu masse fisk på det da. Det ska`n ha, sikkert dama som binder fluer til han ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at dere likte det. Hvis noen av dere som bor i oslo så er det grattis flue bindingskveld hver tirsdag fra kl. 18 til 20.30 på stram line fiske butikk , ligger nær trafikanten. Meld dere på på forhånd. Binder fra ørret fluer til lakse fluer. Klassisk, tuber, osv.

 

tyrone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...