Gå til innhold

Ikke fred å få...


Norway

Anbefalte innlegg

I forbindelse med at jeg skulle yte min sjerv til jul, oppdaget jeg plutselig noe som rykket meg ut av jule-moduset.

På lørdag var jeg en tur ute på verandaen for å riste noen tepper, da jeg kom til å se ned på vannet som ligger 50 meter fra huset.

Jeg var først usikker på om jeg hadde sett riktig, men da ringene fra vak nr. 2 forplantet seg utover den speilblanke vannflaten, var jeg ikke lenger i tvil. Datoen var som nevt 2. desember og ørreten vaket. Det skulle nesten være fristende å rope hurra for global oppvarming, men så korttenkt er jeg selvfølgelig ikke. Kan ikke huske å ha sett ørreten vake så seint på året her i Ålesund før.

Har noen andre observert lignende tilfeller den siste tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble ingen fisking i helgen da alt av fiskeutstyr lå pakket ned på loftet. Hadde det ikke vært for at jeg dagen før hadde malt trappa opp til loftet, så hadde jeg nok svinget stanga ja. Vurderer faktisk å ha ei ferdigrigget beredskapsstang stående for slikt akutt-fiske  :)

 

Sørlendingene har jo i årevis hatt tradisjonen med juletorsk, mulig vi på sikt kan etablere en tradisjon med juleørret  ;D

 

Hei Jan, det skulle vel ikke tilfeldigvis være på Hostadvannet, Langevannet eller Skjeldbreia du lurte opp en ørret-pinne på tørt i romjula?

Har fisket disse vannene selv, men etter at jeg flyttet fra omradet har jeg kun besøkt Vågsbøelva noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det var noen spredte vak på lavtliggende Nordmørsvann i helga også - fikk en (smellfeit!) brunaure på rundt 3 hg (som fikk gå igjen, kvaliteten på lavlandsørreten her oppe er ikke noe å skryte av, iallefall ikke for oss som holder til høyere opp i den "egentlige" fiske-sesongen.

 

Men en liten abstinensbrems var det. 

 

For sjø-ørreten i området virker å være nærmest utryddet - ikke så merkelig når man ser på tettheten av oppdrettsanlegg og kobbe, kombinert med jordbruksforurensing av gyteområder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Norway!

 

Du har nevnt mange vann som sikkert kan fiskes med tørt i jula. Desverre er Skjelbreiafisken full av makk så der har jeg slutta å fiske.

Langvatnet og Hostadvannet er gode vann, men det er nok ikke noen av dem. Har faktisk funnet et lite lurevann som holder fisk av fantastisk kvalitet. Ikke så veldig enkel å få men du verden så fin fisk.

 

Send meg en PM om du skulle være i området så skal jeg ta deg med en tur  :)

 

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...