Gå til innhold

Hjelp til innkjøp av macro linse og blits til nikon d40x


Bjørn-Tore Holvik

Anbefalte innlegg

Hei jeg lurer på om noen kan hjelpe meg litt..

 

Jeg har kjøpt meg nikon d40x med ei 50-200mm linse men jeg vill gjerne ha ei god macro linse og en god blits..

 

Jeg vill kunne ta gode bilder av innsekter ute og gode bilder av fluer inne men også brukes til bilder av andre ting er det noen som kan hjelpe meg?? jeg har kikket litt rundt men blir bare gjetting for meg, kom med tips og gjerne linker..

 

Er vidvinkel et must??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hei jeg lurer på om noen kan hjelpe meg litt..

 

Jeg har kjøpt meg nikon d40x med ei 50-200mm linse men jeg vill gjerne ha ei god macro linse og en god blits..

 

Jeg vill kunne ta gode bilder av innsekter ute og gode bilder av fluer inne men også brukes til bilder av andre ting er det noen som kan hjelpe meg?? jeg har kikket litt rundt men blir bare gjetting for meg, kom med tips og gjerne linker..

 

Er vidvinkel et must??

 

Jeg ville har fulgt med litt på foto.no og bruktmarkedet der.

Min Nikkor 60mm macro ble kjøpt der brukt til 1500 kroner(ny pris 4500) og den var i topp stand.

Jeg har stadig vekk sett 60mm og 105mm (begge macro) til veldig gode priser, så mitt råd er bruk noen dager og gå inn der så ofte du kan. Det legges stadig inn nye annonser på brukt utstyr. Siden er også svært seriøs, så langt har jeg kjøpt to linser der og spart flere tusen kroner og er svært fornøyd.

 

Du kan også kikke litt på Sigma, Tamron eller Tokina. Billigere enn orginal NIkkor men også disse kan du gjøre gode kjøp på hos foto.no via bruktmarkedet.

 

Ser forøvrig at det ligger en 105 mm der nå (se litt ned på sida til linken jeg la ved)

Her er en link til bruktmarkedet på foto.no:

http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonser.cgi

 

 

Når det gjelder vidvinkel så er det iallefall hyggelig å ha litt vidvinkel når man skal ta noen landskapsbilder. Vidvinkel med de beste lysstyrkene er dyre og spørsmålet blir hva du vil legge i det. Selv drømmer jeg om en 17-55mm f2,8 men inntil videre er jeg faktisk rimelig godt fornøyd med 18-70mm som fulgte med kamera. Det er rimelig og tar absolutt gode bilder, det koster ikke allverden nytt og finnes også i hopetall som brukt på foto.no

 

Terje!

 

 

Edit:

Du spørte om blitz også og her er det igjen ett spørsmål om hva du strengt tatt trenger og pris. Her er det også mulig å sjekke foto.no sitt bruktmarked.

Selv har jeg SB 800 og kan ikke bli mer fornøyd. Tror også SB 600 er veldig bra, de andre kjenner jeg ikke egenskapene til.

 

Her er noen Nikon blitzer:

http://produkt.akam.no/vis_kategori.php?cat_id=37&manufacturer_id%5B%5D=144&tc%5B512%5D=select&tv%5B512%5D%5B%5D=&tc%5B505%5D=&tv%5B505%5D=&sortering=min_price&ppp=25&submit=S%F8k

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Det er riktig som Vilma sier, Nikon D40x kan kun brukes med AF-S objektiver hvis du skal få glede av autofokus.

Du kan bruke andre objektiver også, men da kan du ikke bruke autofokus men må fokusere manuellt.

 

På macro er det ikke det største problemet, da det ofte er like greit å fokusere manuellt allikavæl, men i andre situasjoner er autofokus veldig

kjekt å ha.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si meg enig med Terje når det gjelder autofokus på macro,  jeg bruker konsekvent ikke autofokus til macro. Synes dette er klart best. Spesielt i forhold til fotografering av insekter. Så kommer du over et gammel objektiv med bra optikk, og en god pris, så kan det være en god plan og kjøpe uten autofokus.

 

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dom här tre funkar autofocusen oxå:

 

Sigma EX 180/3,5 HSM DG Macro till Nikon AF

Nikon AF-S VR 105/2,8G IF-ED Micro-Nikkor

Sigma EX 150/2,8 DG HSM APO Macro 1:1 för Nikon AF

 

Av dessa tre hade jag gått på Nikonoptiken om vi bortser ifrån kostnaden

de båda sigma optikerna har lite lång brännvid i mitt tycke

 

Vad gäller blixt är det bäst med ringblixtar och dyligt till macrofoto, ska du välja en vanlig blixt är SB-600 ett bra val, skippa den minsta(SB-400) den ger för lite skillnad mot den inbygdda

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Hei. Og grattis med fint kamera. Jeg kan i hvert fall komme med mine erfaringer/ synspunkter, for hva de er verdt. Men enig med det Gisle og Terje sier.

 

Macro: Jeg slenger meg på hylekoret når det gjelder AF; på macro/fluebilder innendørs kjører du manuelt allikevel. Med en liten nyanse for min del: På insektsbilder langs elva, så kjører jeg ofte autofokus. Der er stativ ofte ikke aktuelt på flyktige insekter (hvis man i det hele tatt har med stativ) og tiden er ofte knapp i praksis på mange insekter. Så her gjelder AF for min del på grunn av større treffprosent. Den store testen du kan ta er; fyr av 50 bilder, og tell hvor mange som ble bra.

Best-bang-for-the-buck er kanskje Tamron sin AF 90mm f/2.8. Eller de knipskarpe Nikons 60mm macro eller 105mm. Dette er så skarpt som du får det. Best-fuck-the-bucks :) er trolig Nikons 105mm VR macro. Banker du på følgefokus på huset her, samt VR på objektivet får du på en måte en 3D- bildestabilisering (både til sidene og fram og bak) som gir ganske så god treffprosent på macrobilder.

Hard tyning av ISO, lyssterkt objektiv (som alle disse jeg har nevt er) samt banke ned blenderåpning på fra f/11 til f/22 og mange bilder og godt lys, så ligger det til rette for noen Kodak moments.

 

Vidvinkel: Det koker bestandig ned til om du liker det eller ikke. Så her går det på helt personlige preferanser, og ikke hva som er feil eller riktig. Vidvinkel blir aldri feil - men det blir liksom aldri riktig heller.

Jeg liker ikke vidvinkler som gir et "tønneformet" bilde der alt i forgrunnen ser ekstremt stort ut.

Mange med meg foretrekker normalbrennvidder til både fiskebilder og landskapsbilder (30-50mm på crop 1,5), nettopp fordi de gir et så sannferdig og ærlig inntrykk av virkeligheten. Og fisken forblir omtrent så stor som du husker den. Men jøss, vidvinkel gir spektakulære bilder som kan være veldig virkningsfulle. Så som sagt, smak og behag. Så rundt 30mm til 50mm på et crop 1,5 kamera (som ditt) er min anbefaling. Og da kommer vi ikke utenom Nikkor 50mm f/1,8 AF-D. For makan til objektiv som leverer profft resultat for en billig penge skal du lete lenge etter. Ja, det finnes vel knapt noe som matcher. Disse brennviddene er også helt ypperlig til portretter.

 

Terjes anbefaling om Nikons 18-70 er faktisk omtrent det beste tipset du kan få, hvis du er ute etter ei linse til å ta knallskarpe bilder langs elva som er optisk korrekte, skarpe og med naturlig god kontrast og farger, som er fullt kapabel til å levere proffe bilder til fiskeblad og reklame.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så meget for mange svar :)

 

Jeg lurer litt på denne macro linsa 60mm f/2.8D AF Micro-Nikkor er denne kurrant eller??

 

Da stresser jeg ikke medd vidvinkel med det første da..

 

Så satser jeg på en Speedlight SB-800 blits til å begyne med..

Å så kjøpe en slik om en god stund :)  http://www.nikon.no/product/no_NO/products/broad/721/overview.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Takker så meget for mange svar :)

 

Jeg lurer litt på denne macro linsa 60mm f/2.8D AF Micro-Nikkor er denne kurrant eller??

 

Da stresser jeg ikke medd vidvinkel med det første da..

 

Så satser jeg på en Speedlight SB-800 blits til å begyne med..

Å så kjøpe en slik om en god stund :)  http://www.nikon.no/product/no_NO/products/broad/721/overview.html

 

 

Jeg er iallefall strålende fornøyd med 60mm ;D og anbefaler den på det varmeste :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du ta bilder av med makro objektivet? 60mm micro til Nikon er meget godt til sitt bruk.

Kommer rimelig langt med en SB600, trenger du ttl styring? -så går du får 800.

Vidvinkel er knallmorro til fiskebilder og landskap. En spennende modell er sigma 10-20mm. For mere "standard" zoom objektiver så er både tamron sitt 17-50mm og sigma sine 24-70mm og 17-70mm greie objektiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok vurdert å gå for en annen brennvidde enn 60mm om du skal ta bilder av insekter med den, kan fungere på trege døgnfluer og andre ting du kommer nærme nok før de stikker. Se heller på 105, 150 eller 180 om du skal ha noe rått. Leste en som skrev en "review" av en sigma 150mm macro, som sa at: "when you have used a 150mm or 180mm macro lens; the other 60,90 and 100mm lenses feels like toys". -Synes det var en god beskrivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest AndreBrun

Tenk også på om du kommer til å skyte mange bilder håndholdt langs elv og vann - eller bruke stativ i stor grad. Hvis du tror du kommer til å bruke mest håndholdt, ville jeg absolutt ha sett på 60mm eller 105mm.

 

1. "Skjelvingene" i søkeren når du holder et 150- 180mm objektiv er adskillig værre enn om du forsøker å holde en 60mm stødig. Og skjelvinger= mye dårligere treffprosent på bildeserien.

 

2. Et 60 eller 105mm objektiv - på grunn av kortere brennvidde - gir deg større dybdeskarphet, ved samme blederåpning. (Jeg kunne ha gitt deg en lang forklaring på hvorfor det er lurt akkurat her.)

 

For min egen macro- fotografering som i all hovedsak er håndholdt ute langs elva, eller innendørs fluebinderbilder, så ville jeg heller hatt en 60mm enn en 180mm. På Nikon sin D40x er det også en crop- faktor på 1,5, så vidt jeg vet. Canon har vel 1,6 på tilsvarende hus. Det vil kort og noe unøyaktig fortalt si at du på et vis kan gange opp brennvidden (60x1,5) for å se hva du ender på (brennviddens egenskaper endrer seg forsåvidt ikke).

 

Dessuten er jo en 60 mm adskillig billigere og lettere enn en 150-180mm. Og kjøper du Nikon's 60mm macro så har du også et utrolig fenomenalt skarpttegnende objektiv som også egner seg glimrende for portretter. Langs elv og innendørs  :)

 

Your choice.

(ei uferdig flue midt i en bindebeskrivelse :-)

post-0-1394985296559_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest AndreBrun

Hei, og takk.

 

Ja, alle objektivene passer på D40/D40x, men for at autofokusen skal virke må objektivet ha innebygget fokusmotor (såkalt af-s hos Nikon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...