Gå til innhold

Bahamas


kjellah

Anbefalte innlegg

Da er det endelig spikra. I dag booka jeg og bjojoi tur til Bahamas de to ukene før påske for å korte ned ventetiden til isen går (to første ukene i mars).

 

Vår plan er som følgende:

 

Fly til Nassau -> fiske bonefish samt permit og drikke øl rundt omkring -> fly hjem fra Nassau

 

Planen er litt tynn, men vil bli bygd på etterhvert. Derfor trenger vi tips til steder guider etc og andre velmenende tips. Budsjettet for turen er ganske romslig så vi kommer nok til å både drikke importert øl og spise importert ris. Kanskje til og med fleske til med noen luksusbønner.

 

Vi blir glade for alle slag inspill så lenge de enten er nyttige eller gøyale.

 

PS. Vi skal skal fiske med flue og binde fluene sjæl. øl kommer vi til å kjøpe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Skal bli moro å følge med på dette! Ser det er krabber det går i, men dere har vel bundet andre ting også antar jeg :). Ihvertfall, ikke glem å ta med bra med gotcha http://www.stripstrikecharters.com/gotcha.htm, crazy charlie http://www.flyfishingheaven.com/flies.html#crazycharlie og små clousere (hvit og tan).

 

Krokstr 4 og 6 med kulekjetting øyne dekker 95% av behovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips  ;D

 

Tror fluene er under kontroll. Kommer en solid oppdatering med fluebilder etc. (PCen min med kortleser har konka så jeg må finne kabelen til kameraet)

 

Artie fluer å binde da det går så uendelig fort. Rekker jo fint 20 fluer på en liten økt.

 

Sålangt på fluelista er:

 

Gotcha (div farger og str.)

Bunny Gotcha

Turneffe Crabs

Crazy charlies

TDF Shrimps

+ div andre reker. (Runars (vanlig og cdc feks)

clousere

Horrors

Bone wigglers

+ noen yarn crabs.

 

Tips til Tarpon og Permit fluer mottas med takk. Disse kommer nok til å kjøpes. Blir nok ikke mye av dette fisket, men det er nok fare for at det kommer til å prøves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Var et par uker på Andros i jula. Kan love dere en uforglemmelig tur. Store deler av øya er omringet av flats. Anbefaler at dere bruker en guide minimum en dag, hvis dere ikke har fisket bonefish tidligere. Tar litt tid å komme inn i fiskinga, da det er ganske ulikt ørretfiske. Mitt beste tips er å trene på kasting før dere drar. Ikke noe vits med 100 knallgode fluer i boksen, hvis ikke kastet er perfekt.

 

Øya er hovedsakelig bebodd på østkysten. På vestsiden ligger de beste flatsene, men da er dere avhengig av båtskyss for å komme dit. Dere bør sette av en dag til dette området.

 

Jeg bodde selv en uke i Cargill Creek, Mount Pleasant Bonefish lodge. En bra og billig lodge som er tilpasser DIY-fiske. Siste uka fisket vi nord på øya, i Nicholls Town.

 

"Ølet" de selger er stort sett Kalik. Smaker som Sol/Corona, for de av dere som liker det :P

 

Et lite tips til slutt: hvis dere skal mellomlande i Miami, sett av en dag på Nassau før dere drar videre til Andros. Utrolig mye bagasje som blir forsinket mellom Miami-Nassau, da prisene i USA er langt lavere enn Bahamas, og de lokale fyller opp flyet med alt fra brus til gassgriller. Selv måtte vi vente 24 timer på bagasje og to fluestenger. Våre reservestenger dukket opp 3 dager senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var et par uker på Andros i jula. Kan love dere en uforglemmelig tur. Store deler av øya er omringet av flats. Anbefaler at dere bruker en guide minimum en dag, hvis dere ikke har fisket bonefish tidligere. Tar litt tid å komme inn i fiskinga, da det er ganske ulikt ørretfiske. Mitt beste tips er å trene på kasting før dere drar. Ikke noe vits med 100 knallgode fluer i boksen, hvis ikke kastet er perfekt.

 

Øya er hovedsakelig bebodd på østkysten. På vestsiden ligger de beste flatsene, men da er dere avhengig av båtskyss for å komme dit. Dere bør sette av en dag til dette området.

 

Jeg bodde selv en uke i Cargill Creek, Mount Pleasant Bonefish lodge. En bra og billig lodge som er tilpasser DIY-fiske. Siste uka fisket vi nord på øya, i Nicholls Town.

 

"Ølet" de selger er stort sett Kalik. Smaker som Sol/Corona, for de av dere som liker det :P

 

Et lite tips til slutt: hvis dere skal mellomlande i Miami, sett av en dag på Nassau før dere drar videre til Andros. Utrolig mye bagasje som blir forsinket mellom Miami-Nassau, da prisene i USA er langt lavere enn Bahamas, og de lokale fyller opp flyet med alt fra brus til gassgriller. Selv måtte vi vente 24 timer på bagasje og to fluestenger. Våre reservestenger dukket opp 3 dager senere.

 

Takker for svar! All info er nyttig.

 

Etterhvert som turen nærmer seg og og vi har kommet over mer informasjon og er bedre og bedre forberedt og har mer og mer info om området. VI kommer til å bo på den midterste delen av andros. Fiskbare flats i umiddelbar nærhet. Vi kommer nok også til å bruke guide noen av de første dagene. Vi satser på å fiske vadbare flats. Og vi begynner også å se at budsjettet er romsligere enn først antatt så da vil vi nok "kaste penger etter problemene" (les leie mere guide) dersom det skulle butte i mot.

 

Vi håper selvsagt at det skal gå bra med baggasjen da vi flyr med samme flyselskapet hele veien. Og i tillegg mellomlander vi i Ft. Lauterdale og ikke i Miami. Krysser iallefall fingra. Vi kommer nok uansett til å ta et døgn i Nassau da vi ankommer ganske sent på lørdagskvelden.

 

Men det vi lurer på er om det er fluefiskebutikker i Nassau da vi tenkte på a kjøpe egnede vadesko og evt noe fiskebekledning der. Vet det skal være en "fullassortert" sjappe på en av lodgene på andros men det er litt dumt å satse på at de har riktig str. Har søkt meg grønn på google men har ikke funnet noe handfast info enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg fikk høre at det skal være en utstyrsbutikk i Nassau. Vet ikke hvor den ligger, men taxisjåføren/hotellet vet sikkert hvor den er. Uansett ville jeg kjøpt fortommer og mest mulig av annet utstyr i Norge, for å være på den sikre siden.

 

Har ekstrem tynn erfaring på dette området, men jeg vet ikke om det er nødvendig å bruke vadesko?? Vi hadde en guide som var meget erfaren, hadde fisket bonefish i mange år, og han spaserte rundt i gamle joggesko ute på flatsen!

 

Med det samme vi er inne på guiding; Jeg opplevde stor kvalitetsforskjell på guidene. Noen var utrolig gode, mens andre var helt håpløse. Ta å booke guide for en dag av gangen, hvis han ikke duger, kan dere bare bytte neste dag. Mye bedre å fiske alene, enn med en guide som ikke holder mål. Jeg hadde en guide som kom gående med noen brukbare kola-bunn briller. Da vi kom til flatsen, ble de erstatet av polaroid-solbriller. Endte opp med at jeg så 90 % av fisken før han fikk øye på de:

 

Guide: Bonefish, left, 40 feet! Cast!!

Meg:  No, it`s a 2 meter big shark

 

... var gjennomgangs-tonen den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er kjekt med egnet fottøy både med tanke på stingrays etc og evt døde koraller som river sund det meste av fottøy. Har funnet et par kandidater, men vet ikke om jeg tar sjansen på å bestille på nett da det nå kun er 18 dager og 30 minutter til vi reiser. Så slik det er nå kommer vi til å ha med alt annet enn vadesko. Men en by som Nassau m jo kunne by på noe på den fronten.

 

Hva var deres erfaring med fortom? De sier jo at bones ikke er fortomssky så da er det vel bare å peise på med 0,25-0,30? Har tapert fortom noe for seg? Jeg bruker jo ikke det på f.eks sjøfiske her.

 

Kastetrening har det også blitt nok av. Har blitt minst en SØ tur i uka hele vinteren. (jeg sier at det er kastetrening og ikke SØ fiske siden vi ALDRI får noe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. igjen, med forbehold om latterlig liten erfaring på området.

 

Gikk med 0.25 fluocarb. stor sett hele tiden. Fisken var selvsagt fortom-, krok-, skygge-, fugler-, høye lyder-sky hele tiden, men opplevde aldri brudd, med mindre jeg hadde slurvet med vedlikeholdet. Skremte vannvittige mengder fisk, men tror det i 98 % av tilfellene var pga kastinga.

 

Ved høyvann gikk jeg gjerne opp i 0.30 - 0.33 da vi fisket i/nært mangrovene(fisken virket mindre sky inne i "skogen").

 

"Mine" flats var stort sett ren hvit sandbunn uten koraller og annet rask, så det var lite for fisken å henge seg opp i. 

 

Jeg fiska i 2 uker, gikk med joggesko, og de var overmoden for søpla de siste dagene. Ulempen med joggesko er at du får mye sand og leire i skoa. Gikk helt ok, men hvis(når) jeg reiser tilbake, blir det nok investert i vadesko.

 

Har du bundet inn weedguards på fluene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gullinfo!  ;D

 

Har ikke bundet noe særlig weedguard på fluene bortsett fra på Turneffekrabbene. Er det poeng på gotchas , crazy charlies, pink puffs og reker? De allerfleste fluene er jo bundet sånn at kroken skal på opp, og på rekene har jeg bundet inn ben av crystal splash som nok kan funke litt som weedguard. Ligger bilder av noen av fluene på http://bahamas.llshlourroughbhoorrough.org/blogg.html

 

Hadde du spesiell suksess med noen spesielle fluer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om kroken står opp, vil du få problemer når du fisker på uren bunn. Og når noe rask henger seg opp på kroken, blir fisken vettskremt og stikker.

 

Du kan lage weedguards på fluene selv når du er ute på flatsen og har behov for det. Skal prøve å beskrive hvordan det gjøres

 

- Klipp av ca 7-10 cm snørebit(0.30 -0.35)

- Tre begge endene opp igjennom krokøyet

- Da får du ei løkke under flua. Løft denne løkka bak- så på oversiden av flua(180 grader rundt, slik at løkka er rett over krokøyet) og stram til.

- Klipp av snøret slik at endene er like høye som krokspissen.

 

Jeg hadde ingen weedguard på fluene, og hadde store problemer med å fiske på turtlegrass. Heldigvis viste guiden meg dette knepet. Fungerer helt perfekt. På denne måten kan du bruke WG på fluene kun når du har behov for det, hvis du tror det påvirker krokinga(jeg aner ikke)

 

Når det gjelder fluer, så fungerte egentlig alt. Et par dager skifta jeg flue mellom hver eneste fisk jeg fikk/mista, for å teste ut om de jeg hadde i flueboksen fungerte. Hadde enorme problemer med å få fisken til å ta en egenkomponert rekeimitasjon, men det gikk til slutt.

 

Jeg fikk se på guidene sine bokser, og deres fluer var gjennomgående større(mye krok 2 og 4) enn mine(4, 6 og 8), og de hadde langt mer flash og mer hår i vingen. Nå er jeg ganske minimalistisk, men trodde selv jeg hadde tatt i litt da jeg laget vingene. Sånn for å være etterpåklok, bedre å lage vingene litt for tykke, litt for mye flash, slik at du kan frisere ned, ute på flatsen hvis det viser seg at det er for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok et par uker til neste jul, ser det ut som. En uke på Andros, samt muligens en uke på Acklins Island. Du er velkommen til å bli med.

 

Litt mer stabilt vær lenger sør i Bahamas i jula.  Problemet er stort sett prisnivået på lodgene, mange opererer med fantasipriser og tvungen guiding, men på Mount Pleasant er det kanskje mulig å komme ned i mellom 100 og 150 dollar natta, mat og alt inkludert. Guide trenger man ikke, med mindre man skal på vestsiden av øya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...