Gå til innhold

Stangvalg


Åge

Anbefalte innlegg

Tenker og grubler på mye rart om dagen, men en av tingene jeg grubler mye på er stangvalget til våren/sommerens tørrfluefiske, som forøvrig blir min første sesong med dette.

 

Spurt div. på forumet her om anbefaling, og fått gode svar...litt klokere har jeg blitt, men også litt mer forvirret.

 

Hvis jeg tar utgangspunkt i at jeg vil ha en klasse 4-5 stang, om jeg skal hovedsakelig bruke på fjellet/marka, men også ta frem ved stille dager ved sjøen.

 

Redington Wayfarer kl 7 er den jeg bruker i sjøen nå, og jeg er ganske komfortabel med stanga, beskrivelsen av den er "Lettkastet og god medium-rask 6-delt travel-stang med tube. Velegnet for både nybegynnere og viderekommende" og det er jo fristende å kjøpe denne i klasse 5 og ferdig med det, men jeg vil ha noe annet og spennende, men samtidig ikke ei stang som avviker veldig fra hvordan Wayfarer`n oppfører seg.

Jeg prøvde Loop Adventure stanga til en kompis, og den likte jeg ikke i det hel tatt...kastelengdene var bra, men hele kastefølelsen kjentes nervøs og urytmisk, og jeg merket at stanga mi var raskere og i mine øyne mer kontrollerbar.

 

Defor setter jeg min lit til ekspertpanelet her inne da, som kan guide meg litt mot hvilke stenger som er aktuelle :)

 

Pris-sjiktet er alt i fra 1000-4000, jeg har lest og studert og kommet fram til noen modeller som jeg synes (på papiret) ser interessante ut:

 

Redington CPS

Sage Fli

Streamstix Trout stix

Sage Launch

 

Som dere ser er dette stenger jeg finner på Nordisk alle sammen, og det er her jeg har lyst til å handle...tar derfor utgangspunkt i de merkene som finnes her.

Jeg vet at jeg burde ta turen dit og kikke/prøve osv osv, men da kjenner jeg meg selv så god at jeg kommer ut derfra med ei stang, derfor vil jeg ta  en liten "motiveringstråd" her først.

 

Takknemmelig for erfaringer/tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de Sage VT2 590-4 på lager? Det er en stang jeg liker meget godt, og er førstevalget mitt i denne prisklassen. Jeg har selv en 4'er på vei inn (har nok av 5'ere...).

Prøv også Streamstix Evolution2 hvis du liker litt raskere stenger. De burde ha den inne også.

 

Ellers så er alle stengene på lista di gode stenger, og det er egentlig ingen her som kan gjøre et godt valg for deg. Stol på dine egne instinkter men lytt også til Runar og Svein  ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...ja det var litt "jeg kjeder meg" tråd ;D

Vet jo at ingen har kan velge for meg.

 

MEN, nå har jeg blitt anbefalt evo II stanga til streamstix 3 ganger i kveld, så den må jeg kikke litt mer på.

 

Hmm...lurer på hva jeg ender opp med jeg, jeg er en totalt uberegnelig shopper.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...