Gå til innhold

Hva syns dere ??


stemelli

Anbefalte innlegg

Det var fiska med kilnot i vannylvsfjorden før, (5 -6år tilbake) han som fiska med nota har nå stoppa. og dette ser vi utfall av alt, en dyktig fluefisker her fekk ein laks på 8 kilo, i ei lita elv som ikke har våre lakseførende på 25-20 år :D. denne elva er nå vårte tildelt penger for resturering, og NJFF (lokalt) skal starte på trapper og rydding i sommer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg skjønner er hele kilenotfisket basert på å ta laks og sjø-ørret som er på vandring mot elvene og da kan jeg ikke med min beste vilje skjønne annet enn at stopp eller reduksjon av dette fisket, vil bety mer fisk i elvene. Etter som det her stort sett er snakk om stor fisk, er det vel svært liten del av denne fisken som forsvinner før den kommer til elva om ikke elveosen er full av sel og kobbe. Eller har jeg misforstått det hele?

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vært artig å vite hvor stor del av oppfisket kvantum som er oppdrettsfisk, i den perioden som er foreslått fredet.

Dette er jo den perioden kilenotfiskerne tar absolutt mest fisk, så det er ikke rart motstanden er stor.

Med de nye forslaga (som ikke er vedtatt enda), ser det ut som det blir endel begrensninger for oss sportsfiskere også.

Kortere sesong, bag limit på en fisk i døgnet, hva man kan fiske med etc.

Men dette er helt allright, men da må kilenot fiskerne være med også. Vet det er umulig, men skulle vært gøy å visst hvor mye laks kilenotfiskerne tar totalt i sesongen f.eks på utsida av Namsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kilenotfiske er jo like mye farlig for villlaksen som for rømt oppdrettsfisk. problemet her er at det finnes en, skal vi si uendelig, antall av oppdrettsfisk, siden det er lite trolig at oppdrettsnæringen kommer til å slutte. det beste for villaksen vil da bli en sterk redusering av kilonotfiske (helst en total stopp, siden det er mest som biinntekt dette brukes), -elvene rundt trondheim- er et bra bevis på dette og enorme bøter til oppdrettsnæringen for rømninger (de tar det ikke så seriøst nå siden det "svømmer" inn mer penger enn det rømmer laks). det hadde også vært fint med mer støtte fra staten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne det vært en mulighet med fortsatt kilenot fiske, der oppdrettsfisken ble tatt og næringsfisker fikk betalt for antall vill laks som ble sluppet ut. Vet lite om dødeligheten i kilenot. men hørte de hadde foretatt prøvefiske med kilenot utenfor Orkla ifjor, der de satte ut fisken.

elvene rundt trondheim gjør en kjempejobb.Bare synd at endel som ikke har brukt rettighetene sine på mange år, nå har begynt igjen, for å komme inn under oppkjøpet av kvotene.

Få landbaserte oppdrettsanlegg. Eneste mulighet for å bli kvitt problemene.

Jada,ser det. Ligger for mye penger i næringa til å få til det :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...