Gå til innhold

Desinfisering av fluer.


Robin Fjelldal

Anbefalte innlegg

Har noen erfaring med desinfisering av fluer for utlandsreise? Kan det ødelegge farge eller flyteegenskaper på fluene? Og hva kan slikt koste? Regner med at slikt gjøres hos en veterinær.

 

de gangene jeg har desinfisert fluer så har jeg gjort dette på desinf. stasjoner ved diverse elver. Dyppet fluebokser i middelet og latt de luft tøke.

 

har dårlig erfaring med cdc fluer, og disse har dermed ikke blitt desinf.

 

er dette nødvendig for å dra utenlads, eller er det pga lokale bestemmelser i Patagonia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Jeg vil på det varmeste anbefale å ta ut alle fluene etter desinfiseringer og tørke dem på et bord eller på avispapir eller lignende. Blir de stående i boksen er det stor tjangs for at krokene begynner å ruste umiddelbart etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informasjonen. Det er anbefalt å desinfisere fluene før innreise til argentina, vil ikke bli tatt fra fluer og fluebokser om det skulle bli kontroll. Må ha sertifikat på desinfiseringen, så får ikke gjort det selv.

 

Tror du får gjort det på Næringsmiddeltilsynet ute på Sem. Du kan jo ringe dit. Alt. hos en veterinær.

 

dt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Hei. Næringsmiddeltilsynet lokalt ordner det.

Men ikke desinfiser fluene, mann!  ;D Det ville i hvert fall jeg aldri ha gjort.

 

Jeg sa følgende til næringstilsynet, etter at stenger, chest pack, vadere og sneller var desinfisert:

"Du får ikke sprute den greia der på fluene mine. Det funker ikke sånn."

 

De sa ok og så var det greit. Og på flyplasskontrollen står det en person, som er mer enn fornøyd om han får et papir.  ;D

 

(NB. Det utstyret som derimot må desinfiserer p.g.a teoretisk fare for smitte, må selvsagt tas med. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Fikk desinifisert fluene mine en gang for noen år tilbake  og det var ikke noe heldig forsøk ....

De fluene som var laget av naturlig materiale gikk det bra med , men de som hadde materialer som var farget farget av . Det ble en merkelig fargekombinasjon i flueboksen ja ... Det meste ble ødelagt .

Som noen sier her hadde det sikkert gått bedre hvis jeg hadde tørket dem . gjorde ikke det jeg.

Nå skal det sies at det var desinfeksjonsmiddel for gyro dette . Har ikke peiling på hvilket kemikalie som benyttes , men sterkt var det .....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...