Gå til innhold

Mini-brisling


Anbefalte innlegg

OK, denne har jeg trua på  ;D

 

Dette er første gang jeg legger ut et mønster med bilder - bilder med varierende kvalitet.

Sorry, jeg prioriterte vanntett-het fremfor makro-egenskaper sist jeg kjøpte kamera  ;)

 

OK, det er en streamer / minnow / brisling et-eller-annet mønster. Tenkte at kroppen kombinert med Poly Bear fiberet må være en bra kombinasjon. Den er rask, enkel og veldig lett å variere med fortynging, under-kropp som lyser gjennom tuben osv. Kun fantasien setter grenser!

 

Krok: Streamerkrok - selv bruker jeg Mustads saltvannskroker Shaugnessy Allround i størrelse 6

Bindetråd: Danville mono (klar) og rød 10/0

Kropp: Mylar-tube (samme som på Juletreet)

Rygg/vinge: Poly Bear fiber, svart, oliven, blå eller annen farge.

Øyne: Lim-på øyne, 2.5 mm

Hode: Epoxy

 

Det var det!

 

Start med å flise opp enden på mylartuben. Bind in klar bindetråd bak på krokleggen. Træ mylartuben inn slik at "tjafset" peker bakover og bind inn tuben. Ikke klipp tuben før du har bundet inn, du vil ikke stramme for mye. Bedre å klippe litt for lang ved krokøyet.

Slå et halvstikk og heng bort den første trådholderen. Ikke klipp tråden ennå med mindre du må.

 

[attachthumb=1]

 

 

Bind inn rød tråd over tuben fremme, gjerne en 3-4 mm bredt. Den røde tråden blir gjeller / hugg-punkt. Klipp av overskytende mylartube og trim ned flisene.

 

[attachthumb=2]

 

Bind inn en passende vinge av Poly Bear pekende forover. Hvor lang, tykk etc må du ekspereimentere deg frem til.

Slå noen whip-finish med fingrene eller halvstikk, og klipp den røde tråden.

 

[attachthumb=3]

 

Legg vingen bakover - men ikke for stramt! Med litt slakk vil den bygge seg pent opp fra hodet og bakover. Ta frem den blanke tråden, bind inn vinga/ ryggen. Avslutt med whip-finish, klipp tråden og klipp til vinge.

 

[attachthumb=4]

 

Trykk på et par øyne. På med epxoy (gjerne to omganger - Poly trekker mye lim)

 

[attachthumb=5]

 

Ferdig!

Gå og fisk nå!

post-742-13949853577519_thumb.jpg

post-742-13949853578004_thumb.jpg

post-742-13949853578254_thumb.jpg

post-742-13949853578491_thumb.jpg

post-742-13949853578741_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fine de der, men lett for å falle  på siden, burde lage til en stabilisator av noe slag. en slags falskjerm på toppen noe fibber som vill henge/mer motstand i vannet en det andre slik at det alltid vil være på toppen :).

Det er jo allerede mer friksjon i det svarte kontra tuen men kasnje ikke nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt peng Dverak - jeg har løst det ved å legge inn litt lytråd på undersiden av krokskaftet.

 

Etter en "mini-test" i vasken hjemme ser man også at polybear'en lager bitte bitte små luftbobler - som sitter på oversiden av flua. Så den stabiliseres fint (med blytråd enda bedre).

 

Skal testes i morgen og på søndag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Nydelig flue Lars Erik, en "killer" rett og slett. Det hjelper vel kanskje ikke å fortelle at på visse steder langs fjorden i Telemark så har børstemarken begynt å vise seg ;D ha ha!

 

Håper vi treffes igjen snart, håper du kommer til mine "paradis" i Telemark ;)

 

Flink til å binde fluer du!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, det gikk jo som det måtte gå...

Jeg sendte beskrivelsen til en fiskekamerat i Danmark - og han fikk 3 SØ på den på søndag (på Nord-Sjælland).

Jeg har enda ikke fått noe på den selv!  :-[

 

En av fiskene tok en flytende variant - han la inn litt foam inne i mylar-tuben, foam av typen man bruker på foam-maur etc. PolyBear trekker ogrå flytemiddel og flyter fint! Skal prøves...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...