Gå til innhold

Forstørrelsesglass med lampe til å ha på hodet


.JB

Anbefalte innlegg

Vel. Det jeg lurer på er om noen bruker forstørrelsesglass når dere binder fluer? Selv gjør jeg det ikke. Heller ikke briller, men noen ganger kan detaljene glippe pga stadig svakere syn.

 

Kom over en katalog her hos svigermor, Atelje Margarethe - størst på broderier i Norge vår/sommer 2008. Masse snacks her i materialer, tråder og utstyr. Men i postordredelen topper det seg.  Her selges det en regulerbar plastskjerm (tilsvarende solskjerm) med fastmontert lys og fire utskiftsbare forstørrelsesglass i 1,2x - 1,8x - 2,5x og 3,5x.Den passer alle hodestørrelser og kostrer 279,- Sjappa har nettbutikk også, men jeg finner ikke konstruksjonen her: www.margaretha.no.  Du ser garantert ut som en erkedust med dette på hodet  :D  :D, men det gjør jo ikke så mye når man sitter for seg selv og binder fluer. Er det noen som har prøvd noe slikt, på små fluer for eksempel?  ???:rolleyes:

 

Jørn

 

EDIT: Er dette kanskje utstyrsprat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

jeg har ikke falkeøjne, så jeg trænger til lidt "hardware" når jeg binder små fluer

så jeg købte en luplampe, men jeg syntes at det kræver noget tilvending, de bevægelser man laver når man binder bliver helt mærkelige :)

så jeg bruger den ikke hele tiden, men kun for at tjekke detaljer, og det virker meget fint,

 

købte den i et byggemarked til 150 kr, men man han jo købe mange der er beregnet til at montere på bindestikken de koster

så bare 600-700 kr  ;)

 

Dan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det denne du mener JB? tror sannelig jeg skal kjøpe en sånn til en kamerat som klager over at han ikke ser å skifte fluer når vi fisker.  ;D

 

 

Jepp, jepp, er'n ikke flott.  ;D Bare å sette på et Simms-klistremerke på den grå skjermkanten, så løfter den seg straks noen hakk.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Er det denne du mener JB? Tror sannelig jeg skal kjøpe en sånn til en kamerat som stadig klager over at han ikke ser å skifte fluer når vi fisker. 

 

Da er dette høyteknologiverktøyet innkjøpt og prøvd... For det første er det et billig verktøy, som funker helt OK.. Kan nok ikke sammenlignes med en lupe til par tusen storinger, men etter å ha produsert 15-16 døgniser i str 18 er jeg i hvertfall greit fornøyd.  Følger med 4 ulike glass som lett skiftes ut og  sitter OK på hodet uten å være ubehagelig.  Man ser jo ikke spesielt smart ut med synshjelpen på, så de som vil ta denne med på fisketur får ha lykke til.  Litt sensetivt på avstand til flua for å se klart, så for meg har den svakeste linsen fungert best.  Det er et lite lys på den, men det er bare tøys, det forsvinner helt så snart at bindelampa slås på. 

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som dette er verdt å teste.

 

Har vært på epoxy-kjøret en stund, så behovet for forstørrelsesglass har ikke vært påtrengende. Men nå er det snart på tide å finne frem småkrokene igjen. ... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere aldrende herrer!

 

Før dere blåser av noen hundrelapper på synsforsterkende/forstørrende hjelpemidler, så bør dere kontakte Hjelpemiddelsentralen for å høre om dere muligens kvalifiserer til gratis brukerutstyr  ;)

De har sikkert også rullatorer med mulighet for stangfeste, eller en sammenleggbar blindestokk som kan fungere som vadestav  ;D

 

Sorry, klarte ikke å la denne muligheten passere  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere aldrende herrer!

 

Før dere blåser av noen hundrelapper på synsforsterkende/forstørrende hjelpemidler, så bør dere kontakte Hjelpemiddelsentralen for å høre om dere muligens kvalifiserer til gratis brukerutstyr   ;)

De har sikkert også rullatorer med mulighet for stangfeste, eller en sammenleggbar blindestokk som kan fungere som vadestav  ;D

 

Sorry, klarte ikke å la denne muligheten passere  :D

 

he he.. ja ja, de fleste av oss aldrende herrer har vært unge og eplekjekke en gang, så bare stå på  ;D.. En fordel med å være en noe mer "aldrende herre" er at vi som regel har råd til å "blåse" av noen hundrelapper i ny og ne til overflødige hjelpemidler, så hjelpemiddelsentralen får vente  8) 

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere aldrende herrer!

 

Før dere blåser av noen hundrelapper på synsforsterkende/forstørrende hjelpemidler, så bør dere kontakte Hjelpemiddelsentralen for å høre om dere muligens kvalifiserer til gratis brukerutstyr  ;)

De har sikkert også rullatorer med mulighet for stangfeste, eller en sammenleggbar blindestokk som kan fungere som vadestav  ;D

 

Sorry, klarte ikke å la denne muligheten passere  :D

 

Hehehe, bare vent til du blir over 40 og prøver å feste en 20 krok på 0.12 fortommen om natta. Armene dine er ikke lange nok og på strak arm blir lyset fra lykta di for dårlig. Krafig lys skremmer fisken og du gidder ikke vade helt i land for å bytte den f...dømte flua. Da tusler du nok ned til hjelpemiddelsentralen neste dag du også. For du vil vel ikke la alderstillegget stoppe deg fra å fiske...vil du vel?

 

Hvis rosa vadere hadde fungert hadde jeg brukt det  ;D ;D ;D

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere aldrende herrer!

 

Før dere blåser av noen hundrelapper på synsforsterkende/forstørrende hjelpemidler, så bør dere kontakte Hjelpemiddelsentralen for å høre om dere muligens kvalifiserer til gratis brukerutstyr   ;)

De har sikkert også rullatorer med mulighet for stangfeste, eller en sammenleggbar blindestokk som kan fungere som vadestav  ;D

 

Sorry, klarte ikke å la denne muligheten passere  :D

 

Hehehe, bare vent til du blir over 40 og prøver å feste en 20 krok på 0.12 fortommen om natta. Armene dine er ikke lange nok og på strak arm blir lyset fra lykta di for dårlig. Krafig lys skremmer fisken og du gidder ikke vade helt i land for å bytte den f...dømte flua. Da tusler du nok ned til hjelpemiddelsentralen neste dag du også. For du vil vel ikke la alderstillegget stoppe deg fra å fiske...vil du vel?

 

Hvis rosa vadere hadde fungert hadde jeg brukt det  ;D ;D ;D

 

bjorni

 

godt at høre jeg ikke er alene :)

 

Dan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...