Gå til innhold

"Opp pussing" av eldre splitcane stang.


Anbefalte innlegg

Har fått tak i en Hardy The Way 12 1/2 fot 3 delt splitcanestang i klasse #8-9 som trenger litt pleie. Den er godt men pent brukt, og sist gang forige eier brukte den ble den ene holke dratt av ved deling av stangen. Siden har den stått ubrukt i 5-6 år til jeg fikk tak i den. Sjekket med Hardy, og de skulle ha 1000 pund for å "helrenovere" stangen. Det er adskillig mer penger enn jeg kan tenke meg å bruke på den jobben. Jeg er klar over at samleverdien går rett i myra hvis jeg gjør det selv, men jeg skal ikke samle på stanga, jeg skal bruke den. Så derfor spør jeg:

 

Hvordan går jeg frem for ikke å gjøre noe galt slik at jeg kan få glede av mangen års fiske med stanga.

 

Jeg har aldri drevet med stangbygging og har derfor ingen erfaring på det ommrådet. Har derimot drevet som håndtverker i 25 år, så jeg føler meg kompetent til å utføre jobben med litt veiledning i hvordan den bør utføres for å få et godt resultat. Det er noe med dette å lese bruksannvisningen FØRST og gjøre jobben etterpå som har sneket seg inn bevistheten opp igjennom årene, kalles vel erfaring.

Håper noen der ute har noen gode råd å komme med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en del bøker om emnet. Mulig Nordisk har noe slikt i sitt bokutvalg.

Dersom du går inn på Goldenwitch.com vet jeg at de har en bok, men jeg kjenner ikke innholdet.

Jeg skrev en artikkelserie om emnet i de tre første numrene av Jakt Fiske & Friluftsliv i 1994.

Kanskje redaksjonen der kan hjelpe deg med en kopi?

 

Jeg forstår at du akter å fiske med stangen, og da kommer du nok ikke utenom en fullstendig renovasjon. Da er det helt nødvendig å sette seg godt inn prosessen på forhånd, slik at du ikke gjør fatale feil.

 

Vet du forresten når stangen er laget?

Dersom du finner registreringsnummeret gravert på snellefestet er det mulig å fastslå produksjonsår. Slikt er jo artig å vite.

 

Mvh Vidar

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset Vidar.

Bamboo rod resturatone handbook er bestilt fra www.goldenwitch.com.

Fant også en annen bok på www.amazon.co.uk som het:  The fine bamboo fly rod: A master`s secrets of resturationes and repair. Bestilte den i samme slengen så skulle jeg være godt rustet for prosjektet.

Er for tiden bortreist på job så jeg får ikke sjekket serienr. på et par uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste boken har jeg selv også. Ganske bra, men når du skal surre ringene må du lage deg et stativ og ikke surre for hånd slik forfatteren gjør. Ellers tror jeg du kommer til å gå bananas. Antar at stangen din har et ikke ubetydelig antall "intermediate wraps" (tynne surringer langs hele stangen)?

Det blir et mareritt uten et stativ, i hvert fall med tynn silke.

Lykke til og ta gjerne kontakt dersom du trenger råd underveis.

 

Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er mangen surringer så et surrestativ må nok lages. Tror det er 2 mellom hver ring, eller rettere sagt loop oppover med dyp grønn og orange ender. Det er også koppertråd tvinnet inn med den orange silken så det må nok øves litt på en pinne før jeg bryter meg på stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...