Gå til innhold

Når er den tidligste marginataen i gang på det milde vestland?


Rennestraum

Anbefalte innlegg

På nordvestlandet(Ålesund) så klekker vanligvis marginataen i slutten av april eller begynnelsen av mai. Kan ikke huske at denne klekkingen har startet etter 17. mai på vannet nedenfor mitt hus, alltid før. Ikke lenge etter marginataen starter klekkingen av verspertina, dvs midten/slutten av mai. Denne klekker noe mer sporadisk der jeg bor.

Rhodanien klekker ofte i begynnelsen/midten av april med ny klekking i august/tidlig september.

I juni/juli har vi også en sporadisk klekking av Aurevilli og tidlig august klekker også caenisen i enorme mengder. Caenis fortjener virkelig tilnavnet "fluefiskerens forbannelse". Ikke enkelt å være fluefisker da  >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer det med caenisen.. ikke fordi den er så liten.. men på grunn av de enorme mengder som klekker..

Har et vann hvor det klekker mengder man ikke skulle tro var mulig.. Men har du bundet deg noen spent spinnere i st22 og mindre.. så er det gode sjanser for å få fisk.. det nytter ikke med noe annet heller.. fisken blir enorm selektiv.. ofte på varme kvelder i midten av juni, når caenisen tar helt av, kan det være store vårflueklekkinger samtid.. men fisken er tilsynelatende bare intressert i døgnfluene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat de samme erfaringene som deg stianM. Det som er fasinerende med caenis er intensiteten. Enorme mengder som klekker samtidig, og gjerne spinnerfall samme kvelden. Vinduene på huset blir "dekket" av caenis som kvitter seg med gamme hud. Denne puppehuden blir hengende helt jeg vasker vinduene eller høstregnet setter inn. Jeg har nymfeimitasjoner, dunsimitasjoner og spinnerimitasjoner i både str. 19 og 21. Problemet er at mine kunstige imitasjoner forsvinner blant alle de ekte insektene. På stille vann kan ørreten bare supe i seg caenis og vakmønsteret er for meg en gåte, dvs det er vanskelig å finne ørretens mønster/rute i vakingen. Alt er bare et tilsynelatende fasinerende kaos  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig kjennt ut det der ja :D

Mine erfaringer er at det beste fiske, er akkurat når spinnerfallet/klekkingen er i gang, eller på nedtur.

Har ikke noe erfaring fra caenis i elv.. kun stillevann og da er det kveldsfisket jeg er vant med.. og da er som regel døgnfluene en eller to str mindre en dem som klekker på morgen/formiddag..Uansett, et utrolig moro fiske.. og slik jeg har forstått det, er det ikke mange fiskere som i det hele tatt vet om vann hvor disse klekker..iallefall i mine trakter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig kjennt ut det der ja :D

Mine erfaringer er at det beste fiske, er akkurat når spinnerfallet/klekkingen er i gang, eller på nedtur.

Har ikke noe erfaring fra caenis i elv.. kun stillevann og da er det kveldsfisket jeg er vant med.. og da er som regel døgnfluene en eller to str mindre en dem som klekker på morgen/formiddag..Uansett, et utrolig moro fiske.. og slik jeg har forstått det, er det ikke mange fiskere som i det hele tatt vet om vann hvor disse klekker..iallefall i mine trakter..

 

Jeg mener å ha lest at caenis som klekker om kvelden er større enn de som klekker om ettermiddagen, det var vel også kanskje det du skrev. Ditt uttrykk "mindre" refererte kanskje til krokstørrelsen og ikke insektsstørrelsen.

Til sommeren skal jeg i tillegg til imitasjonsfiske etter caenis også prøve trikset med å knyte på en grå eller hvit Shipman`s Buzzer str. 14/15. Denne skal ifølge gode kilder "imitere" en klase av caenis. Dette tipset kommer fra England og det skal bli spennede å se om det fungerer også i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jaggu ikke dumt.. tror det kan fungere jeg.. :) Hvilken shippmans da? med eller uten tinsell..? er mange varianter..

Som sagt har jeg ikke prøvd dette fisket på formiddagen, så har aldri sett forskjell på disse fluene.. men mener å huske å ha lest i fluefiske med imitasjoner at den som klekker om kvelden er minst :) (kan selv ta feil!!) :)

Har vanskeilg for å forestille meg de som klekker her i en enda mindre størrelse ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett bilde av akkurat denne flua, den var bare nevnt i en tekst.

Kunne godt tenke meg å binde den med lys grått SLF evt, hvit selull i kroppen med noen turn flashabou tinsel rundt kroppen. En liten utstikkende butt i hver ende av flua, kanskje av hvit/tan polygarn som flytehjelp. Hva tenker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en utfordringsflue det der... Tenkte i samme duren selv..

Kunne sikkert klart å binde en flue som såg enda mer lik ut på en klase med caenis.. Her er det nok mange muligheter..

Har aldri tenkt tanken på at ørreten logisk sett heller tar en klase, en å supe i seg ensome individer..

For jeg mener å ha lagt merke til at de ofte "klaser" seg sammen.. nesten som knotten gjør..

Skal i hvertfall satse på det der.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om noen har tilstrekkelig med info om når marginata/vespertina er tidligst i gang på vestlandet..

Har selv opplevd i midten av april.. men det finnes jo alltid unntak.. Er det noen som har fått med seg tidligere klekkinger?

Med et snever av håp blir alt så mye lettere 

 

vestlandet er delt opp i tre områder vet du.. er sinnsyk forskjell på rogaland og hordaland når det kommer til ver, vinn og tempratur! (rogaland er som sakt varmere mye tideligere ((heldigvis)) )

 

og nord for sognefjorden snur det fort til mye kulde (kansje ikke siste årene)

 

måtte bare  :D 

 

hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...