Gå til innhold

Martha Marie


Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurte på om noen her vet hva som er orginalt på en Paul Young Martha Marie 7f 6 in 6wt.

Det gjelder farge på surringer plassering av ringer, størrelse på ringer osv.

Jeg holder på å bygge 2 st. og det hadde vært fint at de ligner litt på orginalen.

 

Mvh. Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel...

Det finns mange forskjellige Martha Marie tapers som er blitt publisert. Jeg har selv 6-7 slike, inkludert en taper tatt fra de originale "cutter-bars" hos Paul Young og en fra selveste Martha's egen stang.

Den gode Paul Young har nok videreutvikklet/justert denne stang gjennom tid.

 

Likedan finns det en del forskjellige ring-plasseringer.

Her er en, fra tiptop og nedover, delene sammenföjdd, i cm:

 

0

11,6

26,2

43,0

62,4

84,3

108,4

132,5

162,4

 

Siste 2 ringer sitter paa haanddelen

Haaper det hjelper

Hilsen Wolfram

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AJ Thramer bygger også fluestenger etter classiske taperinger, der det kosmetiske matcher originalen.

Her er hvordan han lager sine PHY stenger.

 

"Flamed cane, corkfiller with anodized black hardware, screw lock or slide band. Half wells grip, blued swiss ferrules, wrapped in either black, spice tan or dark antique gold".

 

Du kan også se på bilder av stenger bygget av Bob Summers, som i sin tid jobbet som stangbygger på Young sin stangfabrikk.

Summers stenger #275 hevdes å være en av de aller beste kopiene av PHY Perfectionist, og #856 er Summers svar på Young sin Parabolic 15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bob Summers sin versjon av Para 15, den 856, er litt kraftigere/kjappere enn originalen. Men stort sett en svärt fin parabolsk stang. Hadde en fra 1982 her i slöyden forleden, til reparasjon (bl.a. nytt haandtak plus snellefeste), med hele 3 forskjellige spisser (dry, wet, heavy).

Hilsen Wolfram

post-2606-13949854450987_thumb.jpg

post-2606-1394985445135_thumb.jpg

post-2606-13949854451693_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Wolfram, jeg synes det er hyggelig at en så stor kapasitet på splitcane stenger som deg, tar seg tid til å skrive på dette forum :)

Etter det jeg vet, så bygger Summers stenger enda, selv om ventetiden hans er 2-3 år. Det føles derfor ikke riktig av meg å spørre om du benyttet muligheten til å ta mål av stanga. Det skulle derimot være spennende å vite om denne stangas bunnmål var mer enn 0.300 som ofte benyttes på Para 15, samt om noen av stangtuppene hadde målene 0.070 og 0.078, evt målet på den tredje toppen.

 

I april får jeg endelig min Parabolic Special 80 fra Carl Anderberg, jeg har også en Parabolic Special 76 fra før. Disse kan vel kanskje sies å være et europeisk motstykke til Perfectionist og Parabolic 15 stengene som Young bygget.

 

mvh

Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fölge http://clarksclassicflyrodforum.yuku.com/topic/11668/t/Bob-Summers-wait-list.html

er ventelisten hos Summers naa over 5 aar, og han tar ingen nye bestillinger, har jeg hört.

 

Diameter rett over korken (85" ned fra spissen) hos Summers ("Mod 856 8 Ft. Nr 82/4 # 5 to 6 line") er 7,56 mm = 0,298"

Diameter hos en Para 15 PT Keller (Young built, nr. 4097) er 7,81 mm = 0,307"

Diameter hos en Para 15 PT Keller (Summers built, nr. 4471) er 7,61 mm = 0,300"

Begge Para 15 har jeg kastet, og maalt. Har ogsaa kasted en tredie en, men ikkje maalt den.

Det nok en del slyngringsmonn blant de individuelle eksemplarer, og det med 0,300" maa ikke tas som stöpt.

 

Diameter rett under spissringen hos Summers er 2,10,  2,06,  2,55 mm for hhv. light, medium, heavy spiss. DET forteller bare halve sannheten. Taperforlöp nedover mot bunnen i sin helhet er viktigere enn bare selve spiss- (eller bunn-) diameter.

Forövrig: Para 15 PTK (Young) har dry = 1,95 mm, wet = 2,45 mm

Para 15 PTK (Summers) har to like wet-spisser med hhv 1,98 og 2,08 mm spissdiameter.

 

Det ville gaa for langt til aa presentere hele tapers (stenger) her og diskutere egenskaper i detalj, men den förste P15 (nr. 4097) er heller en 6+ og den andre en 5/6. Summers sin 856 er litt kjappere enn "sin" P15, nr. 4471, i hvert fall med light spiss. Som du kanskje vet var Summers ansvarlig for Young stenger i fabrikken etter Paul's bortgang.

 

Hilsen Wolfram

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En meget vakker restaureringsjobb på Summers stangen. Jeg legger merke til at de blånerede holkene har et noe gulaktig preg, og lurer på om det har en sammenheng med at disse er lakket sammen med selve stangemnet. Vil dette i så fall være med på å forlenge levetiden på den blånerte finishen? Snellen på bildet linger mye på min egen Ingvar Nilsson Philbrook/Antique, stemmer det?

 

Nylig leste jeg at Chris Carlin hadde mye positivt å si om en Parabolic 15 som Mike Brooks hadde bygget. Det spesielle med den stangen var at Mike hadde brukt en prosess som han kaller "Permacane". Slik jeg forstår det så innebærer det at stangen i en spesiell prosess med høyt trykk blir limt sammen og impregnert på samme tid. Er dette virkelig så bra som det kan høres ut som?  http://www.rodbuildingforum.com/index.php?showtopic=7196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holkene og lakken derpaa er original, ikke lakkert over. Gul- brunaktig farge skyldes lakken, ja. Stangen er lakkert med ringer og holker paa, altsaa over det hele. Viss du ikke skraper gjennom lakken paa holker, saa blir ikke blaanering skrapt, heller.

Snellen er en Ingvar Nielsson Antique 65, nr. A 004 forövrig.

Jeg har lest en del om Mike Brooks sin impregneringsprosess, men kan ikke si noe om dette (han hadde en del forskjellige "sauser" gjennom tid). Har aldri sett en slik stang, heller ikke sammenliknet med en ikke-impregnert en fra samme lest.

 

Hilsen Wolfram

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...