Gå til innhold

Litteratur om Sjøørret fiske - saltvann


Flyfish-doc

Anbefalte innlegg

Starter dette emnet for å dele litt aktuell litteratur / referanser med Petri brødre. Det er åpenbart mange og dyktige folk på dette forum. Min lidenskap er SØ fiske. De kalde og mørke måneder benyttes til fluebinding og lesing...  Å lese øker iallefall kunnskapene om vår hobby. I tillegg vil man kunne utprøve teorier og gjøre seg egne erfaringer. I kombinasjon med "fiskelykke" kan dette øke sjansene for å kjenne Salmo trutta i enden av snøret.  Flere med litteratur råd ønskes inn på denne tråden...

Med hilsen R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassiker. Iacob D. Sømme  1941, Oslo. Ferskvannsbiolog med fremtidsvyer vedr fiskekultivering. Hardangervidda ekspert. Motstandsmann. Skrev sine siste innlegg på utsmuglet toalett papir mens han satt på Grini. Henrettet av Gestapo etter lengre tids "dybdeintervju". (1944.?)

Han hevdet imidlertid et stykke ut i boken at "ørret i sjøen ikke er særlig villig til å ta flue...." akkurat dette har vist seg å ikke holde vann i ettertid.

Boken er nylig utgitt på nytt gjennom "BK-Villmarksliv"

Fant originalen i Kjerringvik.....

post-2607-13949854458042_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulnits, DK 2006. En murstein og et praktverk.  Lekselesning før Bornholm....

" Havørred".    ......." Havørreden er en vill og uberegnelig skabning ..." En opportunist...

For egen regning tør jeg tillegge:  En demokratisk skapning : Finnes alltid i en bukt nær DEG, og gratis å leke med.....

post-2607-13949854459561_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steen Larsen .  FLuefiske etter Sjøørret i Saltvann... Absolutt grunnbok nr 1 for meg. Praktisk "to-the-point" fra A til Å.  Uavhengig av land , men mye danmark mellom linjene.

Anbefales på det strekeste til de som er i start eller intermediær  fasen.  ( vi blir som kjent aldri ferdige med kursus... Hadde vi knekt kodene så hadde iallfall jeg drevet med noe annet .. Golf ? ( GOd forbid it...)

Boken er på utlån nedi gaten hos en kollega. Men bilde og fact-file følger....

Mer etter helgen.

Fokus nå : Norsk Karkirurgisk Vintermøte på Geilo.  ( altså må jeg forlate Vestfold og trekke opp mot snø )

Det sliter på gjellebue-derivatene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Grunwalds Havørred eller Sjøøretfiske i sjøen på norsk må jo nevnes,

 

Samme gjelder Leif Erik Larsen - Sjø-ørret

 

Og ikke minst Hugh Falkus Sea Trout fishing, men der er det minimalt med saltvannsfiske.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Alle bok forslagene mine er brukt opp på de tidligere postene i denne tråden så jeg kommer med noen dvd forslag

 

Sjøørettens hemmeligheter 1 og 2 har gitt meg vanvittig inblikk i sjøørettens liv og væremåte, samt fiskemåter osv.

Flotte bilder av både SØ og dens byttedyr, samt fluer og fisketeknikker.

Dette er riktignok danske filmer, men danskene vet virkelig hvordan de skal temme sjøøretten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har det kommet ei ny norsk bok om sjøørret, sjøørretboka saltvann heter den. Den er skrevet av ingar heum, å utgitt av vega forlag i år. den omhandler alt om sjøørret fiske i sjøen, hva slags utstyr som kan brukes, det om fluefiske, spinnfiske, meite, dorging, samt de tre T-ene: Timing, Teknikk og Taktikk. Timing som er å forstå fiskens levevis i sammenheng med fiskeplassen - altså å være på rett sted til rett tid. Teknikk er å velge den fornuftige metoden ut fra forholdene man møter på fiskeplassen. Taktikk er å velge riktig agn og riktig presentasjon av agnet ut fra hvordan sjøørreten helst vil ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Havabbor på flue, Runar Kabbe(De fleste har nok hørt om den)

Chasing Silver

FISKELYKKE (Historiene bak Bård og lars på Fisketur)

Fluemønsterleksikon(Jeg har ikke hatt den lenge, men har allerede fått bruk for den flere ganger.)

Saltvannstorpedoer

Sjøørretens Hemmeligheter 1,2.

På denne siden står det mer om bra filmer/bøker:

http://www.stramline.no/catalog/index.php?cPath=49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Leste akkurat denne gamle tråden og fant 2 bøker jeg ikke har fra før av. Takk til FlyFish-Doc!

Her er et par bøker til, som ikke er nevnt:

The Art of Sea Trout Fishing

Av Charles McLaren

Forlag:Oliver and Boyd LTD 1963

Boka omhandler for det meste fiske i ferskvann, men er uansett verd å lese.

Sjøørret - Alt om fiske etter sjøørret

Av Jan Johansen

P.F. Stensballes forlag 1985

Dette er forløperen til samme forfatter sin bok "Sjøørret" utgitt på Landbruksforlaget i 2003. Vel verd å sammenlikne utgavene for å se hvordan selv Johansen endrer mening over tid. Boka inneholder også endel interesante observasjoner som ikke 2003 utgaven inneholder.

Ørret og sportsfiskeren

Jacob Sømme

Jacob Dybwads forlag 1925

Boka omhandler for det meste brunørret, men inneholder også endel stoff om tidlig sportsfiske ettersjøørret i Norge.

Ørretfiske Aktuelle spørsmål

Jacob Sømme

Jacob Dybwads forlag 1933

Noe mer utfyllende enn boka fra 1925.

Amatørfiske og sportsfiske i sjøen

Jacob Sømme

Jacob Dybwads forlag 1937

Denne boka, sammen med de 2 som er nevnt ovenfor, dannet forløperne og grunnlaget for Sømme sin kjente "Ørretboka" fra 1941, som også er nevnt ovenfor.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...