Gå til innhold

Ny Norgesrekord!


Kim Skjerve

Anbefalte innlegg

Grattis til deg også Kim med kjempekasting, 6 plass i dette selskapet her er ikke dårlig!!!!

 

 

Jo takk du! Var over all forventning med 25 i press.. hadde man bare gjort det hver gang! :)

 

Dennis kastet jo bra i dag også! Ny pers og greier... det er bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis til deg også Kim med kjempekasting, 6 plass i dette selskapet her er ikke dårlig!!!!

 

 

Jo takk du! Var over all forventning med 25 i press.. hadde man bare gjort det hver gang! :)

 

Dennis kastet jo bra i dag også! Ny pers og greier... det er bra!

Hei kim

Ja Dennis persa på begge lengdekastene sine med det lengste på 32,06 og det er jo ikke gælig for en 13 åring det!! Han ramla av litt på pressen men det for bare være!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra plassering det der Kim, fått dreisen på presentasjonen også nå ser jeg. Jeg visste ikke det var cup i Oslo i helga engang, hvis ikke skulle jeg jammen tatt en tur innom, og gitt dere litt konkurranse. :P

 

Og grattis til Mr. Blomberg med ny norgesrekord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra plassering det der Kim, fått dreisen på presentasjonen også nå ser jeg. Jeg visste ikke det var cup i Oslo i helga engang, hvis ikke skulle jeg jammen tatt en tur innom, og gitt dere litt konkurranse. :P

 

Og grattis til Mr. Blomberg med ny norgesrekord!

 

Vettu, jeg prövde å ringe deg hele fredagen, for jeg var usikker på om jeg gadd å kjuöre fra sverige å kaste hvis ikke broder'n, benson, deg, kai eller kent ville väre med! Ingen kunne, og deg fikk jeg faktisk ikke tak i! :( Får ta det til neste år... skal se om jeg ikke kan fikse treningstider i råholthallen til neste höst og vinter, da kan vi i hvertfall trene på lengde uten å måtte kaste lina inn i en vegg hele tida! =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Grattis Micke men ny Norgesrekord

 

Etter en litt lang tur innom sykehuset har det blitt lite tid til dette forume desverre, men

snakket med en kompis som holdt meg oppdatert på den siste dagen av #5 cupen

 

MEN stusser litt da jeg leser litt rund dette med emne. Ikke misforstå Micke, men hva er rekorden til Helga da jeg ser ho kastet 32,78? Er dette Norges rekord for jenter/damer? Noen som vet om dette er Verdenrekord kast for jente/dame med #5 utstyr?

 

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest perek

Hei fiskehelge!

 

Ja, 32,78 meter er Norsk rekord for damer med 5`er utstyr.

 

Det kan tenkes at dette er verdensrekord for damer.

 

Dersom det er noen som har informasjon omkring dette, hadde det vært fint.

 

32,78 meter for en damekaster, er minst like stor prestasjon som 36,25 meter for en herrekaster.

Så, både Micke og Helga har prestert to ekstremt lange kast.

Husk at dette er utført i konkurranse, og treningskast kan fort gå litt lengre.

 

 

PEREK

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for infoen Perek.

 

Da var det 2 Norgesrekorder som ble satt den lørdagen, ikke verst ;)

 

Synes det er veldig lite info rundt slik ting på Castingforbundets sine sider. Kan faktisk

ikke se at det står noen plass at det er satt nye rekorder. Men men slik er det vel bare da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest perek

Hei!

 

Jeg mener å ha lest at kastet til Joan Wulff er utført på datidens tohånds castingutstyr, og kast over hodet.

Dere får rette meg dersom dette er feil.

 

Jeg har sett endel videoer av Joan Wulff, og kan ikke se den samme farta og råskapen til den dyktige amerikanske dama som det Helga viser til i lengdekasting.

 

Helga har tross alt ikke kastet med flue i mere enn noe over 3 år, og viser hele tiden forbedringspotensiale.

Så kast på 32,78 meter med 5`er innendørs, er et langt kast.

 

Det er flere dyktige damer her i Norge som kan dra på seg gode lengder, og de skal vi ta vare på.

 

 

mvh

 

PEREK 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg har ikke hørt om joan wulff før eg googla navnet i stad, og har helder ingen anelse om hva ho brukte å kaste med.

 

men er ganske imponert over kastet til Helga (selv om eg ikke har anelse om hvem ho helder er)

 

Og var overhode ikke noe kretikk mot noen..

å kaste over 30 meter med 5# stang, er for meg helt ubegripelig. mann eller dame.

 

Per Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest perek

Hei Pellus!

 

 

Jeg oppfattat ikke dine innlegg som kritikk, og det var heller ikke kritikk fra meg til deg :D

Dette var skjønneste orden.

 

Joan Wulff var gift med fluefiske legenden Lee Wulff, som fikk navnet på triangeltaperen fra Royal Wulff.

Hun drev en ganske så kjent fluefiskeskole, og tror nok hun levde godt på dette foretaket.

 

Joan Wulff var jo den kvinnelige legenden i Wulff familien, og var kjent for sine flotte kast.

Hun har nok vært verdens mest kjente kvinnelig fluekaster gjennom tidene, og spessielt som fluekasteinstruktør gjennom sin kjente fluefiskeskole.

 

Som konkurranskaster, tror jeg det er et lite knippe damekastere som går henne i næringen.

Men Joan Wulff vil alltid leve videre i historien for hennes enorme engasjement for denne sporten, og er for mange det kvinnelige svar på Alexander Grant.

 

 

PEREK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg har ikke hørt om joan wulff før eg googla navnet i stad, og har helder ingen anelse om hva ho brukte å kaste med.

 

men er ganske imponert over kastet til Helga (selv om eg ikke har anelse om hvem ho helder er)

 

Og var overhode ikke noe kretikk mot noen..

å kaste over 30 meter med 5# stang, er for meg helt ubegripelig. mann eller dame.

 

Per Marius

 

Alt i orden det vel, Pellus. Vi skjønte selvsagt at du ikke ytret kritikk mot noen  :).

 

Ja, jeg også antar at kastet til Wulff ble utført med en 2-hånds.

 

Det kan selvsagt være at det finnes en kvinnelig kaster i Norge som kan matche Helga, absolutt, for det er nå engang sånn at der er mange gode kastere i vårt land, også på kvinnesiden, som ikke har deltatt i konkurranse. Men jeg mistenker at vi skal lete en stund, i hvertfall etter ei jente som trekker den langt over 30 med utstyret vi snakker om her, handelsvanlig, og i nevnte klasse.

 

30 meter er langt. Det ser man gjerne først når man tar med seg kjeglene ut og båndmåler avstanden. Båndmålte 30 meter er vanligvis lenger enn 30 skritt  ;) Mange får seg en "overraskelse" og raskt litt "prestasjonsangst" når de ser hvor langt dette egentlig er, og de står der med "femmern" sin  ;)

 

Personlig tror jeg det er mulig å kaste litt i overkant av 40 med rett kombinasjon mann/stang/snøre, altså i "femmer", men da skal du pinadø væra god. Jeg vet at blant annet Tom Larsen har hatt båndmålt kast over 39 med en kombinasjon engang, og muligens har også andre vært nære 40. Utstyrskombinasjonen kan absolutt gi deg noen meter til fordel, også i 5'cup fremfor andres valg av kombinasjon, men uansett hvordan vi snur og vender på det, så kaster man ikke disse distansene ved å være en "middelmådig" kaster.

 

Det er mange mannlige kastere som forholdsvis lett når 30-32-34 i Norge, men meterne fra dette, og opp mot 40 er rett og slett beinharde. Det høres ikke ut som mange meterne i forskjell, men tro meg, de meterne der henter ikke hvemsomhelst. Personlig eksperimenterer jeg for tiden endel med en S3 og SA ED i kombinasjon, og har foreløpig ikke strukket denne til lenger enn 36 i vindstille. Er greit fornøyd med det, men skal den strekkes lengre i vindstille, så må det jobbes iherdig med detaljer. Her kommer ingenting gratis, og det har det da heller ikke gjort for alle de som deltar i 5'cup. De beste der, de er blant de ypperste kasterne i Norge, det er det ingen tvil om, selv om det helt sikkert sitter endel like dyktige kastere på kammerset.

 

All ære til Helga. Det kan faktisk godt være at hun er lengstkastende kvinne i verden, for øyeblikket.

 

Også må jeg få legge til; jeg observerte et par ynglinger; en gutt og ei lita jente på siste 5'cup-stevne når jeg var der oppe og kikket litt den lørdagen. De var vel rundt 13 år gamle, og de kaster skjorta av mange godt voksne kastere. DET er imponerende det.

 

Lykke til videre, alle, og selvsagt en gratulasjon også til innehaveren av nåværende offisielle norgesrekord!

 

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest perek

Hei Igjen!

 

Veldig fin beskrivelse av deg Jan, for hva det hele dreier seg om for 5`er kasting.

 

Så er det som du sier, vi har våre tre juniorkastere som virkelig er i stand til å sette noen å enhver på reservebenken.

Da tenker jeg ikke på Martin, for han er noe eldre og liksom mere med i herreklassen.

 

Det er som Robin sier, dette er kastingrigget utstyr.

Dette er så kraftig utstyr, at ingen vurderer slik utrustning til fisking.

Jeg vet ikke vilke klasse de skulle representere, men en plass mellom #15 og #17.

Har man i tillegg vind på disse linene, gå dette laaaaangt.

 

Håper vi kan ta prestasjonene til våre junior og damekastere litt inn i lyset, for dette holder et virkelig høyt nivå.

 

 

 

mvh

 

PEREK

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har Robin helt rett.

 

Dette er Casting-utstyr, og kan overhodet ikke sammenlignes, men det mente nok heller ikke Trygve  :)

 

Ellers vil jeg vel si at jeg deler PEREK's oppfatning der oppe; at denne Joan Wulff skal ha all respekt for det hun har bidratt med gjennom årene, men strengt talt så har jeg sett videoer av denne damen selv ved flere anledninger, og jeg følger vel PEREK der i at denne damen mest trolig ikke har det som skal til for å konkurrere med verdenseliten i lengde med en handelsvanlig femmer og helline.

 

Nå skal jeg være litt forsiktig med å uttale meg på grunnlag av noen få videosekvenser, selvsagt, og spesielt der disse er fanget fra vanlige fiskesituasjoner, men... den lengdekastingen vi snakker om i denne tråden krever virkelig stor kastedisiplin, fart og "råskap". Med et trenet øye så ser man forholdsvis raskt om en "fiskekaster" også vil kunne ha det som kreves for å være en god "konkurransekaster" med det samme utstyret.

 

Fjær i hatten til deg, Helga. Ja, faktisk synes jeg Wulff kaster som det hun er; ei gammal bestemor. PEREK sa ikke det, jeg sa det  ;D.

 

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...