Gå til innhold

Bok om fluebinding


Gjest Olav Anders

Anbefalte innlegg

Gjest Olav Anders

Har nå begynt å binde fluer. Har fått det ganske bra til med noen parachute døgnfluer.

Men jeg har lyst til å lære litt andre teknikker og fluer også. Vet det er en del her inne på siden og har lært litt ,men jeg hadde syns det hadde vært morsomt med en bok. Jeg vil gjerne at den boka skal ha steg for steg for da er det lettere å binde. Noen som har noen tips om sånne bøker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluebinderens Plattform er en av svært få bøker hvor du får kombinasjonen riktig informasjon, gode forklaringer og velbundne fluer. Av norske bøker er denne boka ganske unik, den er den eneste jeg ville sagt til en nybegynner at de skulle bruke fluene som mal i. Mange andre bøker har mønstrene, men de er ikke bra bindt.

 

Når du har tygget godt på den kan du kjøpe deg Favorittfluer av Tom Skyrud. Der vil du få en fin påfylling med gode mønstre. Vil du ha en bok med fine steg for steg illustrasjoner bør du sjekke ut Mayflies top to bottom av Shane Stalcup. Fryktelig mange varianter av døgnfluer, du trenger ikke en brøkdel... men moro læll.

 

Lennart Bergqvist's Flugbindning på mitt sätt er god. Den var ganske moderne når jeg kjøpte den i 1991. Nå er den ganske avlegs, dvs. vi har kommet en del lenger i materialvalgene. Tabeller og farger på insekter finner du like gjerne andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lån eller kjøp boken fluebinding(1998) av John Van Vliet.... meget bra bok som tar for seg steg for steg beskrivelser..

Han beskriver også grunn prinsippene i fluebinding som åssen man binder en hale, festing av tråden, festing av hackel o.s.v gjennom går også materielle, organisering av arbeidesplassen, verktøy, kroker o.s.v..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune har vel sagt det som kan sies om bøker, men beskjeden som han er, har han ikke sagt noe om alt du kan finne her på siden. Bla deg igjennom alt under menyen Fluebinding. Der finner du masse om teknikker, valg av materiale, steg-for-steg etc. Dette har vært gull for meg i tillegg til to av bøkene som Rune viser til.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...