Gå til innhold

Hjelp til identifisering


Isak

Anbefalte innlegg

Heisann

 

I påsken var jeg innom en liten god elv som jeg har brukt å startet sessongen med. Men ikke i år, påsken var dyktig tidlig å det hadde resultert i et siste krampespark fra kong vinter slik at temperaturen var veldig  lav. Altså ingen aktivitet på fluefronten, i allefall ikke på tørrfluene. Så derfor ble det desto mere pølsegrill og kaffedrikking. Men etterhvert ble dette kjedelig å derfor tok jeg turen i elva for å se hva som skjer om ikke så mange måndene. En liten entomilogi eksedisjon, å det ble jo riktig så interesant. Tok ikke lang tid før jeg hadde  flere insekter i flaska. Men jeg fikk ikke identifisert dem skikkelig. Så derfor kommer jeg hit. Er det noen som klarer å se hva disse er ut ifra krappy mobilbilder:

 

post-2370-13949854726023_thumb.jpg

post-2370-13949854727977_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

 

Øverste bildet fra venstre mot høyre. Ser ut til at du har fanget en heptagenianymfe, en steinfluenymfe og den siste ligner en baetisnymfe men det er litt vanskelig å se. Det nederste er vel også en baetisnymfe ?

 

Mvh

Rolf J. F.

 

edit trykkfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ded var raskt svart Rolf!  Ja, det nederste bilde skal være samme insektet som øverst, bare nærmere ;) Lurte selv på om dette kunne være baetis. Men de to andre var værre. Jeg var også på tanken med steinfluenymfe altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den til venstre er vel en såkalt klengende nymfe som ligner noe ala disse:

 

 

Jo, det er vel klengende nymfer dette da ja.

 

Øverst er en art innen for familien Heptagenia, kanskje sulphurea.. I midten, en Steinflue. Nederst synes jeg også ligner en eller annen Baetis (strømlinjeformet kropp). Da er vi enige da ? :)

 

Sikkert enig ;) Til noen påstår noe annet.

 

 

Takker for hjelpa så langt- litt morro å vite hva en treffer på fra tid til annen. Steinfluenymfer har jeg ikke sett fram til nå så det var nyttig :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...