Gå til innhold

Fluesnapper


aasmund

Anbefalte innlegg

Heisan og velkommen til forum ;)

 

Hvorvidt det er genialt er jeg ikke så sikker på. Fisker du tørt, vil disse metalldingsene trekke flua under. Jeg foretrekker å feste fluene mine med en knute. Bruker slukknute på tørrfluer og rappalaknute på større nymfer og streamere. Derfor passerer jeg disse elegant. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja.. :D jeg har litt erfaring med de der!! ;)

 

 

De funker veldig bra til sjøørret og streamere ;)

 

Men de er elendige til tørrfluer og diverse ørretfluer :)

 

Brukte dette noen ganger når jeg var "fersk" til og fiske med flue, men det var mange som ikke anbefalte dette og sa det funket bedere uten, så jeg sluttet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel tråkka stiene oppå der siden jeg var 8-9 år, så jeg kan vel påberope meg tittelen som lokalkjent jeg å 8)

Tøft. Det ligger fremdeles 1,60 med snø ved S-seter, så det tar vel en stund før fluestanga blir med på tur.  Skiføret er imidlertid topp.  5-10 cm nysnø i helgen.  (Dette ble vel egentlig litt for spesielt interesserte, men artig å treffe på andre som vanker i de samme områdene som meg selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluesnapper brukte jeg (for 20 år siden) da jeg fisket med oter og før jeg startet med fluestanga. Ved oterfiske var den grei. Jeg tenkte også at snapperen burde være kjekk  ved vanlig fluefiske (lett å bytte fluer). Fant for ut at snapperen ikke fungerer for tørrfluer. For det første er krokøyet for lite på små fluer. For det andre så blir flue sittende "stivt" på fortommen. For det tredje så vil tørrfluene synke fortere, altså ingen løsning for tørrflue. Teoretisk vil snapperen fungere for våtfluer. Men jeg har erfart at knuten er svært viktig for gangen til fluene i vannet. Bruker alltid en løkkeknute når jeg fisker vått. Løkkeknuter bidrar til at flua får mer livlig gange i vannet og jeg mener det trigger fisken bedre. Men, ingen regel uten unntak. du vil sikkert få fisk med å bruke snapperen også!

 

bjorni

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rota rundt på siden til skittfiske.no og kom over den dingsen her:

 

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=42018

 

Noen som har erfaringer med slike fluesnappere?

 

Burde jo være genialt på turer med hyppige bytter av flue :)

 

Skeptisk  :rolleyes:

Tror jeg ville invistert i noe fortomsmateriale fremfor disse.

Med litt trening går det ganske fort å sette på ei ny flue, utfordringen blir å knyte i mørket.

Da gjelder det å bruke hodelykta etter skifte flue mens det fortsatt er knyte-lys.

Nattfiske er uansett strekt overdrevet spør du meg, mye annent kjekt en kan finne på da  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattfiske er uansett strekt overdrevet spør du meg, mye annent kjekt en kan finne på da  ;D

 

Sove...?? Elsker nattfiske jeg. De største fiskene har jeg gjerne fått i skumringen om kvelden, eller i tidlig grålysning. Å oppleve  naturen falle til ro om kvelden,  spenningen av storfisk og fremmede lyder om natta,  duftene i mørket, høre trosten skvatre i gang neste dag mens sola sakte kryper ned over fjellsidene, det gir slik en inderlig ro når en endelig krabber i posen.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluesnapper brukte jeg (for 20 år siden) da jeg fisket med oter og før jeg startet med fluestanga. Ved oterfiske var den grei. Jeg tenkte også at snapperen burde være kjekk  ved vanlig fluefiske (lett å bytte fluer). Fant for ut at snapperen ikke fungerer for tørrfluer. For det første er krokøyet for lite på små fluer. For det andre så blir flue sittende "stivt" på fortommen. For det tredje så vil tørrfluene synke fortere, altså ingen løsning for tørrflue. Teoretisk vil snapperen fungere for våtfluer. Men jeg har erfart at knuten er svært viktig for gangen til fluene i vannet. Bruker alltid en løkkeknute når jeg fisker vått. Løkkeknuter bidrar til at flua får mer livlig gange i vannet og jeg mener det trigger fisken bedre. Men, ingen regel uten unntak. du vil sikkert få fisk med å bruke snapperen også!

 

bjorni

 

Hold på en tenkte  på hvordan jeg skulle svare på denne... Bjorni kom meg i forkjøpet! Jeg er enig i erfaringene som bjorni beskriver.

 

Tenkte jeg skulle dele en artig erfaring med fluesnappere.

Jeg brukte fluesnappere til å begynne med og syntes de var fine å ha helt til jeg gikk tom. Prøvde siden å finne snapperen i sportsbutikkene og fluebutikkene uten hell.

Husker en gang jeg var innom en fluefiske butikk i Oslo sentrum. Gikk inn og tittet litt på varene de hadde utstilt, men fant ikke fluesnapperne noe sted. Alt gikk fint til jeg spurte etter fluesnapperne, og blikket jeg fikk meg til å angre det umiddelbart...

 

Siden har jeg gått over til løkkeknuter (rappala-knuten mer presist). Anbefales

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...