Gå til innhold

Hjelp til identifisering.


Sigve

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt denne linken mangen ganger og det har hjelpt meg masse. Jeg stusset litt på denne flua fordi den er større enn hva målene tilsier på skalaen. Den jeg mener lingner mest må være Cloeon dipterum. Ok da ser det ut til at jeg kansje har fått løst mysteriet.

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Eller kanskje det er en Cloeon simile (brun damdøgnflue)?

 

Tatt fra "Fluefiske med imitasjoner", teknologisk forlag.

 

"Forekommer vanligvis i større innsjøer, er også registrert i sakteflytende, rene elver. Klekkes fra formiddag til tidlig kveld fra mai til september, med en topp i mai-juni og august-september. Spinnerfall: sen ettermiddag til kveld. En mellomstor døgnflue (kropp 7-11 mm, to haler 12-18 mm). Dun: ligner gul damdøgnflue (Cloeon dipterum), men fargen er mer dempet; matt gråoliven, grågrønn til brunoliven kropp; vingene er mørk grå med grønnoliven årer og skarp grønn ved basis, eller de kan være jevnt ingefærfarget; middels grå haler. Spinner: varm rødbrun kropp; transparente vinger med olivengrønn flekk i framkant; blek olivengrå haler, hunnenes haler kan ha mørke bånd.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan du tegne kjønsorganene? ofte er det så langt man må gå for å få et 100% riktig resultat

 

Mine egne? Jeg forstår du har et pragmatisk forhold til artsbestemmelse av døgnfluer. For noen, meg selv inkludert, kan det imidlertid være spennende og interessant å gå litt dypere enn hva som er "nødvendig" sånn rent fluefiskemessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er vel den som nærmest føder levende unger....?

 

Ja det stemmer det att nærmest er sånn...eggene slippes ned i små grupper og klekker da umiddelbart til små nymfer :)

 

c.simile klekker i juli står det i boka innsektslære, lengden på nymfene er 6-8mm lange, den har en tilsvarende lengde på vingene sine når den blir stor :)

 

hvis det er en c.dipterum kan jeg nevne att den har en litt spes livssyklus.....når hunnene er befruktet så flyr de inn i vegetasjonen,og venter der i 10-14 dager før eggene legges...de går nærmest gravide i 10-14 dager de da før de føder ;)

 

c.dipterium har gulgrønne øyne. vanlig art i sør-norge. haletrådene har vekselsvis lyse og mørke bånd.

 

C.simile har ensfarget haletråder.

 

sånn jeg skjønner det så er det en art til som ligner veldig mye på c.dipterium, det er c.inscriptum, den har oransje øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

fikk anledninga til å være med på 3 dager med en entomolog......han sa  at man bare på arter som ephemera + noen arter til kunne med sikkerhet kunne si at det var slik og slik......cloeon.....procloeon er så like oat han ikke kunne være skråsikker, men måtte bruke stereomikroskop for med 100% kunne fortelle  hva det var.....dette har fått meg til å ikke ville være skråsikker lengre...........har også tilbragt en uke med ulf pierot.....han ville heller aldri uttale seg om det var det eller det, uten å ha bedre muligheter til å gå inn i det på en annen måte enn egene øyne ute i felt.......men han tok jo slektene greit ved bare et blikk.....untatt cloeon og procloeon....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk anledninga til å være med på 3 dager med en entomolog......han sa  at man bare på arter som ephemera + noen arter til kunne med sikkerhet kunne si at det var slik og slik......cloeon.....procloeon er så like oat han ikke kunne være skråsikker, men måtte bruke stereomikroskop for med 100% kunne fortelle  hva det var.....dette har fått meg til å ikke ville være skråsikker lengre...........har også tilbragt en uke med ulf pierot.....han ville heller aldri uttale seg om det var det eller det, uten å ha bedre muligheter til å gå inn i det på en annen måte enn egene øyne ute i felt.......men han tok jo slektene greit ved bare et blikk.....untatt cloeon og procloeon....

 

Ja tror deg på den der staffan...100 prosent sikkerhet....men når du da må bruke mikroskop så er de så like att det ikke spiller noen rolle... :)

 

Det er noen bestemmelsesnøkler som er nevnt i boka som du kan bruke...feks det og skille nymfene c.dipterum og c.simile,(begge disse to har tvillingarter)..men for og skille feks nymfene så ser du på haletrådene...c.simile har tydelig kortere haletråder enn selve kroppen, mens c.dipterum har like lange som kroppen...

 

Man kan lett skille arter men ikke "tvillingarter"

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

r helt enig med deg i at man kan ta de store ....les grove trekkene....videre er vakskelig....det er kanskje heller ingen vits i for oss fluefiskere.....for oss er det nok ikke vits i å vite hva de heter engang for å ha et lykka imitasjonsfiske.....bare vi har evnen til å observere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

r helt enig med deg i at man kan ta de store ....les grove trekkene....videre er vakskelig....det er kanskje heller ingen vits i for oss fluefiskere.....for oss er det nok ikke vits i å vite hva de heter engang for å ha et lykka imitasjonsfiske.....bare vi har evnen til å observere.

 

Nei når det gjelder praktisk fluefiske og imitasjoner spiller det der ikke noen stor rolle...skulle heller ikke forundre meg att williiams har brukt heptagenia imitasjon på cloeon klekkinger og sikkert fått bra med fisk :)

 

ps.staffan : siste eller nest siste du skrev skulle du skrevet med en gang, istedet for det med kjønnsorganene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

r helt enig med deg i at man kan ta de store ....les grove trekkene....videre er vakskelig....det er kanskje heller ingen vits i for oss fluefiskere.....for oss er det nok ikke vits i å vite hva de heter engang for å ha et lykka imitasjonsfiske.....bare vi har evnen til å observere.

 

På en måte så ere ikke så dumt og finne ut om det er feks en c.dipterum...når det gjelder klekking og spinnerfall....

fra den dagen de sprutklekker...hvis man vil ha med seg spinnerfallet...fint dra hjem...klippe plenen, ta husvask...polere bilen...dra på weekendtur til paris med kona og når man da kommer hjem...da begynner snart spinnerfallet ;D

 

Kan nesten få bygd deg nytt hus i mellomtida...hvis du velger alvsbyhus....ihvertfall fått huset under tak...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

På vei til jobb, rett på oppsida av mølleparken krysset jeg akerselva og en liten vakker tass landa på skjorteermet mitt. Aldri sett noe liknende før. Hadde ikke med meg kamera.. Det var en spinner med helt gjennomsiktig kropp og vinger, grønn/sort-aktig thorax, rødbrune øyne og to halestråder. Str var ca 1 cm, kanskje mindre.. Hva er det? Caenis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vei til jobb, rett på oppsida av mølleparken krysset jeg akerselva og en liten vakker tass landa på skjorteermet mitt. Aldri sett noe liknende før. Hadde ikke med meg kamera.. Det var en spinner med helt gjennomsiktig kropp og vinger, grønn/sort-aktig thorax, rødbrune øyne og to halestråder. Str var ca 1 cm, kanskje mindre.. Hva er det? Caenis?

 

caenis det var det nok ikke, de er små altså...den finnes vel bare i stille vann , og de har tre haletråder :)

 

Jeg tipper en eller annen baetis spinner...i feks sollys så ser kroppen deres egentlig ganske gjennomsiktig ut...ver borti det samme igår selv, når man legger den i i hvit bakrunn så ser man att den har en svak rust farge...den hadde også en mørk oliven/sort thorax...

 

var kroppen helt gjennomsiktlig altså? ikke no mørkere farge ytterst på kroppen, altså en lipen tipp av rustfarge av noe slag?? :)

 

men uansett...det du må bemerke deg, er bakvingen...baetisene de har en utrolig liten bakvinge...kan være vanskelig og se, så man kan lett konkludere med att den ikke har .

 

nei vanskelig og si :-\

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vei til jobb, rett på oppsida av mølleparken krysset jeg akerselva og en liten vakker tass landa på skjorteermet mitt. Aldri sett noe liknende før. Hadde ikke med meg kamera.. Det var en spinner med helt gjennomsiktig kropp og vinger, grønn/sort-aktig thorax, rødbrune øyne og to halestråder. Str var ca 1 cm, kanskje mindre.. Hva er det? Caenis?

 

caenis det var det nok ikke, de er små altså...den finnes vel bare i stille vann , og de har tre haletråder :)

 

Jeg tipper en eller annen baetis spinner...i feks sollys så ser kroppen deres egentlig ganske gjennomsiktig ut...ver borti det samme igår selv, når man legger den i i hvit bakrunn så ser man att den har en svak rust farge...den hadde også en mørk oliven/sort thorax...

 

var kroppen helt gjennomsiktlig altså? ikke no mørkere farge ytterst på kroppen, altså en lipen tipp av rustfarge av noe slag?? :)

 

men uansett...det du må bemerke deg, er bakvingen...baetisene de har en utrolig liten bakvinge...kan være vanskelig og se, så man kan lett konkludere med att den ikke har .

 

nei vanskelig og si :-\

 

 

 

 

 

 

 

Kjipt at jeg ikke fikk tatt bilde. Kroppen var HELT gjennomsiktig. Så fingeren min tydelig gjennom.. Når det gjelder haletråder så kan den jo selvfølgelig ha mista en, det er jo ikke så uvanlig. Fikk bare sjekka denne ene siden jeg allerede var sent ute før jobb. Øynene var tydelige, store utstående og kobberfarga. Fikk ikke sett på bakvingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...