Gå til innhold

Ørretfiske i lyngdal, Børrevatnet og Ramsjordvatnet


Anbefalte innlegg

Hei

 

Familien kjøpte seg hytte på Belland i fjor, har ikke hatt mulighet til å sjekke fiskemuligheter i området før nå. Var der i helga og prøvde 2 vann som ligger ganske nær hytta på Belland. Her er det to vann som ligger ganske nær hverandre, Børrevatnet og Ramsjordvatnet. Turistkontoret hadde lite informasjon om vannene og hvem som er grunneier, så jeg fikk aldri utløst fiskekort, det skal visstnok være reservedrikkevann.

 

Nysjerrigheten tok overhånd og jeg gikk ned til børresvatnet for å prøve ett par kast, hadde ikke med meg fluestanga så det ble med haspell og spinner. Vannet var krystallklart og jeg har aldri opplevd maken til fiske, jeg fikk 6 stk på under en time alle med fin størrelse 450g og oppover. Vannet ligger langs hovedveien som går ut mot Korshavn, det kan være vanskelig å finne gode fiskeplasser om man ikke er villig til å ta beina fatt og gå rundt.

 

Er det noen som vet noe om dette vannet? Finner ingenting på nettet.

Jeg skal ned igjen til helga og prøve igjen, men skulle fått utløst ett fiskekort, føler meg litt banditt der jeg står langs veien og fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Familien kjøpte seg hytte på Belland i fjor, har ikke hatt mulighet til å sjekke fiskemuligheter i området før nå. Var der i helga og prøvde 2 vann som ligger ganske nær hytta på Belland. Her er det to vann som ligger ganske nær hverandre, Børrevatnet og Ramsjordvatnet. Turistkontoret hadde lite informasjon om vannene og hvem som er grunneier, så jeg fikk aldri utløst fiskekort, det skal visstnok være reservedrikkevann.

 

Nysjerrigheten tok overhånd og jeg gikk ned til børresvatnet for å prøve ett par kast, hadde ikke med meg fluestanga så det ble med haspell og spinner. Vannet var krystallklart og jeg har aldri opplevd maken til fiske, jeg fikk 6 stk på under en time alle med fin størrelse 450g og oppover. Vannet ligger langs hovedveien som går ut mot Korshavn, det kan være vanskelig å finne gode fiskeplasser om man ikke er villig til å ta beina fatt og gå rundt.

 

Er det noen som vet noe om dette vannet? Finner ingenting på nettet.

Jeg skal ned igjen til helga og prøve igjen, men skulle fått utløst ett fiskekort, føler meg litt banditt der jeg står langs veien og fisker.

 

hei

Det ligger et vann akkurat der skiltet som varsler Farsund komune hvis du kjører fra Kvinesdal. Der bør du virkelig prøve. Virkelig fin fisk. Det er ikke langt fra Lyngdal.

Husker ikke hva vannet heter men jeg kan finne det ut hvis du ønsker. Jobbet på Fedabrua når den ble bygget,fisket mye der da. MASSE vespertina i det vannet.

Dette er faktisk et tips du burde sjekke ut, du kommer og til å fiske alene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes veldig spennende ut! skal jeg sjekke neste gang jeg drar ned =)

 

Hvis du kan finne ut hva vannet heter hadde det vært supert. Jeg er usikker på hvor jeg skal lete på kartet selv.

 

 

 

Beklager dårlig tilbakemelding. Leitet etter kartet i sted kunne ikke finne det ??? Lurer på om det ikke var Hålandsvann. Du finner det på kartet hvis du følger veien til Farsund. Ligger ikke så langt etter Teistedal. Veien deler vannet i en stor og liten del. Det stod Farsund på et skilt der. Så anntagelig går komunegrensa der. Gir beskjed hvis jeg finner kartet.

Ha en fin tur hvis du drar dit

ps: det er noen veldig fine odder i norsiden av vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Børrevatnet, som det heter på kartet, heter Bærevannet lokalt... og var drikkevannet til Korshamn det Sto 2 jernpåler med teksten Drikkevann, bading fisking forbutt, frem til vannledningen fra lyngdal ble ferdig i Juli da ble disse fjernet!

 

For og få lov til og fiske i vannet må man snakke med grunneierne, samme gjelder Ramsjordvannet...

 

Forøvrig er det Øret og Røye i begge vannene

 

En annen ting, DET ER LURT og spørre om lov før man fisker, er så mye lettere og få tilatelse en tilgivelse her sør

 

Doc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...