Gå til innhold

Status Kampåa


Lars_

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er det noen som har vært og prøvd lykken i Kampåa enda i år?

Er det noe liv? Jeg har hørt noe rykter om at det faktisk var tatt stor fisk der nå (til Kampåa å være :))

 

Tenkte å ta meg en tur i løpet av de nærmeste dagene, så derfor lurte jeg på om noen visste litt mer om forhold og vannstand enn det jeg gjør for øyeblikket!?

 

Pfh. takk.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er stor fisk til Kampåa å være? Kilosfisk er ganske sikkert bullshit, dessverre. Jeg har fiska i åa i 20 år, og kjenner stort sett hver sving fra elva renner ut fra Utsjøen til den renner inn i Glomma, og har hverken sett eller hørt om noen som har fått kilosfisk. Stor fisk i åa er 300 gram. En skikkelig diger rugg er 500 gram. Snittet ligger på 100g kanskje.

 

Det er veldig bra fiske nå forresten. Perfekt vannstand i elva, med både mygg og marginata, samt rhodani i litt raskere partier. Var en tur oppover i skogen på søndag, og så flere BR-biler med fluefiskere som var ute og lurte 50-gramsere, hehe.

 

Jeg prøver ikke å lure noen til ikke å dra i Åa. Dra for all del og se selv, og kakk gjerne alle småtassene dere får. Trenger litt tynning. Fiskekort på Texaco. Post rapport her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er stor fisk til Kampåa å være? Kilosfisk er ganske sikkert bullshit, dessverre. Jeg har fiska i åa i 20 år, og kjenner stort sett hver sving fra elva renner ut fra Utsjøen til den renner inn i Glomma, og har hverken sett eller hørt om noen som har fått kilosfisk. Stor fisk i åa er 300 gram. En skikkelig diger rugg er 500 gram. Snittet ligger på 100g kanskje.

 

Det er veldig bra fiske nå forresten. Perfekt vannstand i elva, med både mygg og marginata, samt rhodani i litt raskere partier. Var en tur oppover i skogen på søndag, og så flere BR-biler med fluefiskere som var ute og lurte 50-gramsere, hehe.

 

Jeg prøver ikke å lure noen til ikke å dra i Åa. Dra for all del og se selv, og kakk gjerne alle småtassene dere får. Trenger litt tynning. Fiskekort på Texaco. Post rapport her. :)

 

du forstod min ironi ikke sant??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisken i Kampåa har desverre blitt småfallen ja. Hvis du har fisket i åa i 20 år Øyvind så burde du ha stiftet bekjentskap med større fisk. Det var ikke uvanlig å få fisk på rundt kiloen for 20 år siden. Nå derimot så har nok den enorme veksten i kyte bestanden ødelagt muligheten for at ørreten skal kunne vokse seg stor.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisken i Kampåa har desverre blitt småfallen ja. Hvis du har fisket i åa i 20 år Øyvind så burde du ha stiftet bekjentskap med større fisk. Det var ikke uvanlig å få fisk på rundt kiloen for 20 år siden. Nå derimot så har nok den enorme veksten i kyte bestanden ødelagt muligheten for at ørreten skal kunne vokse seg stor.

 

De første par årene var det stort sett bare abboren under Knauserudbrua jeg plaga.. Og det var mye ørkyte på den tiden også. Husker det gikk store stimer med feite kyter opp og ned hele tiden. Om abboren var lei hendte det vi kjeksa kyte i stedet. Men vi fikk jo en og annen fin ørret også. Den største jeg husker ble veid til 800g og så ut som en ål.. Mulig jeg overdriver tilstanden litt, men jeg vil bare få fram hvor kjip elva har blitt. For den kunne jo vært så mye bedre!? Sette ut fisk er jo uaktuelt, siden de ikke vil ødelegge den naturlige stammen. Ikke vet jeg hva man kan gjøre, og det ser ikke ihvertfall ikke ut som FJFF bryr seg så mye om fisket i Fenstad heller. Jeg er klar for å ta i et tak jeg, men aner ikke hvor man skal begynne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et par karer i jeger & fiskeforeningen som har begynnt med noen tiltak i åa i disse dager. Send meg en PM så skal du få tlf nr til en av dem. De er sikkert glad for at noen har lyst til å stille opp. Ellers så er åa vanskelig å kultivere pga at den er både lang og dyp. Ang å sette ut fisk så er det meningsløst i en allerede overbefolket elv. Den naturlige stammen er nok desverre allerede tynnet ut da det ble satt ganske mye fisk der i en lengre periode for en del år siden. Jeg synes ikke at du svartmaler tilstanden til elva. Jeg er helt enig i at den er blitt tragisk dårlig. Skikkelig trist når man tenker tilbake på hvordan det var. Det er også skikkelig trist å tenke på at jeg også har bidratt til at den er blitt så dårlig med å kakke alle de store jeg fikk. Sånn er det når man var ung, dum og uvitende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk årets første ørret på tørt for 3 dager siden i Åa.

Svermet mengder meg mygg over vannet, så satt på en vanlig Palmer.

Første kastet; Smack!

 

Ingen sværing, men normal åa-size, rundt 150-200 g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...