Gå til innhold

Belly?


erdude

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg lurer på å skaffe meg en belly boat for å komme til og fisket på litt flere steder i marka, men jeg har et par spørsmål.

 

Er det slitsomt å drasse med seg innover for en ettermiddag/helg, hvor mye veier de?

Bruker man mer tid på å blåse opp/ta ut luft i løpet av en kveld enn man får fisket?

Tar de stor plass i sekken?

 

For å summere opp, er det verdt det når det stort sett er snakk om ettermiddagsturer i marka?

 

E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=13750878&sid=xz6cbaGwBld122506&WT.svl=Link

 

Belly båt er helt konge. Du bruker 5 minutter på å blåse opp, og ca tilsvarende nå du skal ta ut luften.

 

Den kan fraktes på ryggen med stropper, men dette er vel litt slitsomt over lengre strekninger. Den kan stappes ned i en større sekk, og bæres laaangt. er ikke helt sikker på hvor mye den veier, men kanskje rundt 7kg.

 

det er absolutt verdt det, da du kommer nærmere fisken, og opplevelsen blir noe annet.

det skal likevel sies at jeg helst tar fisken fra land/øyer/holmer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med André her - det er helt konge og ikke mye pes i det hele tatt.

 

Med pumpe, svømmeføtter etc veier det rundt 10 kilo i mitt tilfelle. Det går fint med en skikkelig ryggsekk, selv om du er på telttur med stor oppakning. Når du er utpå vannet i kveldsola, fisken vaker i komfortabel kasteavstand og alle andre står på land med fortommen i et bjørkekratt - da er de 10 kiloene helt OK :D

 

Jeg er 90% overbevist at fordelen med en belly oppveier (i de fleste vann) ulempen med bæringen.

Jeg er veldig fornøyd med min belly - En Pool 12 sak.

Men for Guds skyld - hvis det følger med svømmeføtter av typen man kan snøre rundt store vadesko - kast disse eller gi dem til noen du ikke liker.

De er helt ubrukelige - korte, stive og krampe-fremkallende. Kjøp heller et par vanlige svømmeføtter beregnet på dykking (som du sikkert ikke får skoa inni)  og et par neoprensokker.

 

Belly? Det er ikke noe å lure på. Invester i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Kan absolutt anbefale belly boat fiske. Dette Det er når du sitter i bellyen at du skjønner at fisken ofte står nær ved land. Vet at noen ikke liker å fluefiske fra belly fordi du sitter relativt lavt. Derfor er det nok en fordel å ha kastet litt før du starter belly fiske.  Men, etterhvert oppdager du at du ikke trenger å hive spesielt langt. Her er det ofte om å gjøre å presentere flua inn under overheng. Som alt annet vil jeg anbefale deg å prøve belly fiske før du kjøper belly boat.

Før fisket jeg kun tørt fra belly, men oppdaget at å fiske fra belly med synke snøre er helt konge. Så nå har jeg alltid med meg 2 stenger, en for tørr og en for vått. Etter at jeg begynte med dette har jeg faktisk alltid fått fisk.

Selv bruker jeg samme type belly boat, Drifter,  som linken til Andre viser til. Dette er en meget god og praktisk belly. Jeg har en Waterskeeter for salg her på forumet nå. Jeg selger den fordi den ikke er så praktisk som drifteren og at den utgjør et for stort vindfang på vannet.

Ellers så sjekk denne linken: http://www.flyfishusa.com/float-tubes/pac-trinity.htm. Denne er laget for å ta med seg. Jeg tror det var en her på forumet som kjøpte seg en slik en.

 

bjorni

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...