Gå til innhold

Levvasjokk


persa

Anbefalte innlegg

Levasjokk er en fjellelv lokalisert ca 30 km nordvest for Kiruna Det er en bielv til Ravttaseatnu (Rautasetno, Rautaselven). Den ligger i omkring 7-800 meters høyde og er en nokså liten klar fjellelv. Den ligger vakkert i åpent øde viddelandskap, terrenget er lettvandret langs elven med småvokst vegetasjon. Elva veksler mellom små stryk og strømmer til dypere kulper og lombolaer som vi sier.

Det er ingen farbar vei inn så mest naturlig er helikopter om man ikke ønsker vandringen i to-tre dager. Elven inneholder mye fin harr i hele løpet og i øvre del også en del grov ørret og røye. Elva er normalt kjent for fine klekkinger av både vår og døgnfluer. Jeg og mine turkamerater ville sommeren -02 forsøke øvre del. Etter den sedvanlige ølen på lokal pub i Kiruna kvelden i forveien ble vi lasta om bord i Kiruna flygs helikopter og satt ned høyt oppe i vassdraget.

Det hadde vært en lengre varmeperiode denne sommeren og var fortsatt dampende varmt disse fire dager vi var inne ved elven. For fisket og klekkinger ingen fordel , ang mygg en stor fordel da myggplagene var minimale. Det var jevnt over 20 grader hele turen som var godt å behagelig ifht rekreasjon, soling og hvile i lyngen.

Det ble snart klart at på dagtid kunne vi like gjerne slappe av og gjøre andre ting som å bade for eksempel.

Det var nesten ikke klekkinger å se, jeg hadde forventet nå tidlig i august en viss vårflueaktivitet i hvertfall. Men elva lå like stille og det var milevis mellom vak. Det ble litt nedtur og surmulig av dette men mest en utfordring ifht taktikk. Det ble fort klart at denne måtte tilpasses og de skarpsindige analyser som ble gjort sa at elva VAR ikke fisketom. Fisken var her men stod i områder svarende til vannstand og temperatur. Så tørrflueutstyr ble skiftet til tyngre redskap for å avfiske dype kulper med streamer og lignende. De gav resultater og 1. natts fiske med ny taktikk gav fine resultat. Det var også på dagtid etter hvert mulig å komme på talefot med ørreten når vi nå viste å oppsøke dype stille høler og fiske dypt.Så vi fikk kroket oss noe øringer tilslutt. Turen husker jeg i dag likevel best for det fantastiske været, landskapet og den gode følelsen av å rusle rundt i øde landskap fire dager med stort sett bare “hvordan få ørreten til å ta” som største utfordring. Slik er det vel med de fleste og ørretfiske. Det er kilde til jakt og spenning men også gode opplevelser og rekreasjon.

post-368-13949845211238_thumb.jpg

post-368-13949845211487_thumb.jpg

post-368-13949845211727_thumb.jpg

post-368-13949845211996_thumb.jpg

post-368-13949845212396_thumb.jpg

post-368-13949845212756_thumb.jpg

post-368-13949845212895_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på fire heliturer i nordsverige og prisen ligger på ca 4-5000 kr tur-retur. Det gjelder å pakke sammen så mange som det går i koptret. Det er bare symbolske summer i fiskeavgift i det svenske fisketurismen. Det er godt regulert da og drives seriøst, gromplassene må du søke på lenge i forveien. Det krevde ingen søknad til Levvasjokk. Jeg har imidlertidig vært på en annen tur i Kaitumelva der deler av denne er kvotert, dette kan man skjønne når man opplever forhold her. Det ble til at man på en måte brukte litt lenger tid når man padlet disse strekkene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...