Gå til innhold

Hvor får jeg tak i gode entomologibøker?


Gjest Johan

Anbefalte innlegg

Har vært litt på utkikk etter gode entomologibøker om døgnfluer. Har lagt merke til at Bostrøms feltbok om døgnfluer går igjen. Også Pierrou er et navn som nevnes i denne sammenheng. Hvordan er kvaliteten på disse bøkene,og hvor er det lettest å få tak i dem? Er det noen andre bøker som kan anbefales for en som vil bli mer kunnskapsrik på dette feltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha døgnfluene ned på familienivå, dvs. Baetis Rhodani, Ephemerella Ignta osv. så er nok Dagslândor i øringvatten tingen.

Det finnes mange gode bøker, men det er mye generelt om døgnfluer.

Det er ikke så mange som beskriver de inngående.

 

Det er vanlig å kategorisere døgnfluene: Svømmende, krypende, klengende og gravende. Alle familiene hører innunder disse 4 hovedgruppene. Det dreier seg om adferd og det er viktigst.

 

Jeg skal skrive en skikkelig sak på dette men mangler bilder...

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Jeg har begynt å lese Dagsländor, en svensk bok, ganske ok bok når det gjelder fluefiskerelaterte ting, tar for seg de forskjellige arter med hvilke imitasjoner ol som skal være med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom målet er å identifisere og artsbestemme innsekter av betydning for fluefiskere, er boka "Flugfiskarens insekter" av Pierrou, Gustavsson å anbefale. Det er i realiteten en bestemmelsesnøkkel som går adskillig mer grundig og systematisk til verks en hva tilfellet er i feks "Dag-/nattsländor i öringvatten". Den beskriver på en systematisk måte de ulike artenes økologi, identifiseringskarakteristika og gir forslag til imitasjon.

 

Mvh

RJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen
Hei Sage,

 

Er dette samme bok som Rune henviser til, Dagslândor i øringvatten, eller er det en annen?

 

Mvh

Tore C.

 

Det er en annen bok, masse bilder og fluebindemønster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Anbefaler deg å ta en titt på Teknologisk Forlag, "Fluefiske med imitasjoner", utgitt i 1998. Den er om insekter, klekketider, 400 fluemønstre og praktisk fiske. Boka er omfattende, ca 300 sider, og er rikt illustrert med meget realistiske og detaljerte tegninger.

 

På omslaget til boka står det:

"Fullstendig oversikt over ørretens byttedyr. Beskrivelse av de beste imitasjoner for hvert insekt og hvordan de bindes og fiskes.

Boka gir også en dypere forståelse av ørretens og insektenes næringskjede.

Gjennomillustrert presentasjon av ørretens byttedyr, ordnet etter art. All informasjon er samlet ut fra fluefiskerens behov, med spesielt vekt på de detaljer som er viktig for å velge riktig imitasjonsflue.

Over 30 sider med tabeller viser hvilke insekter som vanligvis er på vannet i forhold til årstid, tid på døgnet og værforhold. I tabellen står også hvilken flue som best imiterer det gjeldende insektet".

 

Insekter som ikke er i Norge er merket med *.

 

Vi har god glede av denne boka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen
Anbefaler deg å ta en titt på Teknologisk Forlag, "Fluefiske med imitasjoner", utgitt i 1998. Den er om insekter, klekketider, 400 fluemønstre og praktisk fiske. Boka er omfattende, ca 300 sider, og er rikt illustrert med meget realistiske og detaljerte tegninger.

 

På omslaget til boka står det:

"Fullstendig oversikt over ørretens byttedyr. Beskrivelse av de beste imitasjoner for hvert insekt og hvordan de bindes og fiskes.

Boka gir også en dypere forståelse av ørretens og insektenes næringskjede.

Gjennomillustrert presentasjon av ørretens byttedyr, ordnet etter art. All informasjon er samlet ut fra fluefiskerens behov, med spesielt vekt på de detaljer som er viktig for å velge riktig imitasjonsflue.

Over 30 sider med tabeller viser hvilke insekter som vanligvis er på vannet i forhold til årstid, tid på døgnet og værforhold. I tabellen står også hvilken flue som best imiterer det gjeldende insektet".

 

Insekter som ikke er i Norge er merket med *.

 

Vi har god glede av denne boka!

 

Er det ikke overkill å ha en bok på 300 sider for å lese litt om våre få Nordiske arter, skal dere ha en bok om insekter til nordisk fluefiske, kjøp nordiske bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen
Johan ønsket tips om en god entomologibok. Det er TF sin bok. Tipset er gitt og tipper Johan klarer å sortere rådene om bøker han får sjøl...

 

Johan var ute etter tips om entomologibøker om døgnfluer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boka som Hermansen viser til, høres jo ut som den er mer for nordiske forhold.

En bok jeg savner er en med alt av insekter for nordiske forhold. Døgnfluenes betydning mener jeg er oppskryt.

Alf Rønneberg og Pål Krogvoll har gitt sine bidrag, men dette er "nybegynner-bøker". Særlig på vårfluefronten er det mye upløyd mark.

 

Dette måtte vært en drømmejobb for deg Rune!

 

Mvh

Tore C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulf Pierrou har skrivit en bok som heter "Flugfiskarens Insekter"

 

Den är helt anpassad till svenska (nordiska) förhållanden.

 

Jag tycker man får en hyfsad bild av en bok genom att se kapitelrubrikerna och så här ser de ut:

 

1. Inledning

2. Allmän entomologi och ekologi

3. Vattenlevande insekter

4. Landlevande insekter av betydelse för flugfiskaren

5. Insekter i några biotoper

6. Fiskens matvanor

7. Insektsimitationer

8. Förslag till fisketekniker

9. Namn och litteraturlistor

 

Nämnas ska också att boken innehåller en mycket bra bestämningsnyckel som är giltig för de allra flesta arter av nordiska insekter.

 

Boken utkom 1984 så självklart saknas flugmönster nyare än så men ändock så är imitationsavsnittet läsvärt och författarens ideer känns fräscha än idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boka som Hermansen viser til, høres jo ut som den er mer for nordiske forhold.

En bok jeg savner er en med alt av insekter for nordiske forhold. Døgnfluenes betydning mener jeg er oppskryt.

Alf Rønneberg og Pål Krogvoll har gitt sine bidrag, men dette er "nybegynner-bøker". Særlig på vårfluefronten er det mye upløyd mark.

 

Dette måtte vært en drømmejobb for deg Rune!

 

Mvh

Tore C.

 

Hei Tore!

 

Helt enig i det, jeg har tatt mål av meg å få tatt bilder av de vanligste

døgnfluene og andre insekter til sommeren.

Etter hvert skal jeg lage et klekkekart for hele landet eller skandinavia.

Jeg håper at dere vil bidra med klekketider osv. der dere bor.

Skal ikke se bort i fra at jeg vil kunne lokke med en fet premie til den

som bidrar med mest nyttig informasjon.

Jeg savner selv noen skikkelige sider med insektslære.

 

Dette kommer vi tilbake til i mars/april.

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...