Gå til innhold

March brown


Drammensfiskern

Anbefalte innlegg

Både våt- og tørrflue.

 

Tørrflue: http://www.flyfishingconnection.com/patterns/flies/78/March+Brown

 

Som våtflue funker den bra som vårfluepuppe på vei opp for å klekkes, enten fisket aktivt eller dead drift.

 

Flua er såkalt "klassisk" og mister vel (derfor) stadig interesse. Selv velger jeg noe som jeg tror ligner mere på det som befinner seg under vannet, men om jeg får mer fisk av den grunn er usikkert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

march brown skal i utgangspunktet ligne på en døgnflueart vi ikke har her i landet......rhithrogena.....jeg synes lite om den tørre varianten, den skal bindes med hackel av brun rapphøne....et materiale som ikke har så gode flytteegenskaper.....derimot er våtfluevarianten en yppelig flue som godt kan imitere en eggleggende vårflue......det finnes flere kroppstypevarianter, alt fra dubbet

hareørehår....gyld og sølvbuk samt vvarianter av flosskropper......dersom du ikke har bundet fluer så lenge ville jeg begynnt med andre mønstre!

 

staffan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bekjent fisket omtrent kun med våt MB når det klekket eller svermet vårfluer. Han tok mye stor fisk på denne.

 

JEg har i ettertid lurt på om fisken tok flua for dykkende/eggleggende eller puppe på vei opp. Kanskje en kombinasjon av begge deler. Elva var Drammenselva og det er/var enormt med nettspinnere på bunnen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

tror ikke det er så veldig nødvendig å konstaterer så smye rundt dette annert  at fisken tar våtflyer for noe som kan minne om mat! march brown er en flue med mye bevegelse i, ergo ei bra flue å bruke under vvann eller i overflaten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om vi i dag binder på så mange vis, og med varierte og ofte mer moderne materialer, er det ingen grunn forsåvidt til ikke å binde litt klassisk av og til, etter situasjonen.

 

March Brown er ei kjempebra flue det.

 

I yngre dager fikk jeg mye på den under fiske med fluedupp, og etter det også med fluestang.

 

Jeg hadde ikke bundet den på mange år, men så bandt jeg opp en for fiske i Randselva i fjor, og det gikk på en storørret på en 7-8 kilo tenker jeg, på en "våtflueutgave" av March Brown. Liten dobbelkrok og under fiske med 2-hånds forøvrig. Hannfisken kom i mot meg oppstrøms som en torpedo, etter å ha vært oppe i et saftig luftsprang rett nedenfor meg. Jeg halte inn klumpen som mannen med ljåen, men stod med slakk da den stakk  ;).

 

Å kroke disse kladdene er ikke alltid så lett. Valg av krok kan nok spille en rolle i denne sammenheng.

 

Men flua... den holder mål.

 

Gi meg 1 March Brown.

 

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg er faktisk en av de som virkelig tar det moderne fluefiske opp til vurdering.....utstyret vi bruker er heller dårligere enn det man kunne få tak i på 30 tallet.....liner f.eks, den gangen brukte de silkeline....denne lina kan veg riktig bruk vare i 100 år....dagens liner varer i 2 år....stengene og især de som var laget i de vestlige statene var av cane, de kaster bedre og lengre i kombinasjon med silkeline.....spør oddbjørn om hvor langt det gikk......softhackelfluer og cdc fluer funker som bare.....det eneste som er mye bedre idag er fortomsmaterialer....vadere....solbriller og kjemien....myggmidlet var bedre den gangen....men mere kreftfrembringene....

 

litt off, men skitt au

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

jeg er faktisk en av de som virkelig tar det moderne fluefiske opp til vurdering.....utstyret vi bruker er heller dårligere enn det man kunne få tak i på 30 tallet.....liner f.eks, den gangen brukte de silkeline....denne lina kan veg riktig bruk vare i 100 år....dagens liner varer i 2 år....stengene og især de som var laget i de vestlige statene var av cane, de kaster bedre og lengre i kombinasjon med silkeline.....spør oddbjørn om hvor langt det gikk......softhackelfluer og cdc fluer funker som bare.....det eneste som er mye bedre idag er fortomsmaterialer....vadere....solbriller og kjemien....myggmidlet var bedre den gangen....men mere kreftfrembringene....

 

litt off, men skitt au

 

Tja Staffan.

 

Har du prøvd å fiske en sesong med bambus og silkeliner? prøv å fiske noen uker med bambus for så å prøve plast igjen ;D da vil du få en aha opplevelse (jeg fikk iallefall en aha opplevelse når jeg prøvde plaststanga til en kompis etter 3 år med kun silke og bambus) fy fa**n så lett det er å fiske med plast.

 

Skulle gjerne ha sett deg kaste lenger med en bambusstang med 30tals aksjon enn med diamonbacken din ;) Enig med deg i at silkeliner er bedre på levetid og at de er lettere å kaste langt med, men vedlikeholder du plastsnøret ditt like mye som silkesnøret så vil også det holde mer enn 2 år.

 

Ps. jeg kommer til å fiske kun bambus/silke i mange år fremmover (bambus er for ekte mannfolk, plast er for pyser og bakmenn ;);D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det må jeg innrømme øystein at jeg ikke har gjort....men kunne greit erstatten diamondbacken med en av vidars para 15.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo lengre jeg holder på med dette, desto mer øker min overbevisning om at mannen er det viktigste, mannens evne til å tilpasse seg det fiskeutstyret han har.

 

Det meste er nemlig mulig, med det meste, selv om spesielt type utstyr selvsagt gir noe fordeler i helt spesielle settinger. Lang trening med en utstyrskombinasjon gjør at nettopp den kombinasjonen blir en del av deg selv, og da er det utrolig hva du kan oppnå med den.

 

Tilbake til March Brown.

 

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

March Brown er ei kjempebra flue det.

 

 

Klassiske våtfluer har virkelig fått en revival i min fiskehverdag etter et halvt år i Skottland. Bruker de nå også hjemme til brunörretfiske. Greenwells Glory, Coachman og Wickhams fancy er fantastiske fisket semi-törrt og dead-drift ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...