Gå til innhold

Kajakkfiske i Rena - noen tanker...........


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Jeg er fortsatt rimelig overbevist om at en som sitter i kajakk og fisker inn mot land dekker ett såpass stort område hvor en landfisker da ikke kommer til, og ikke skjønner jeg hvorfor man sitter å fisker fra kajakk kloss inntil land, da kan man da likegjerne gå ut å fiske fra land da :D.....for i mitt hue så er litt av vitsen med fiske fra kajakk å komme til på steder hvor man ikke ville komme til fra land, men her har tydeligvis ting endra seg en del :D :D.........og just for the record så har en som fisker fra kajakk selvfølgelig rettigheter på lik linje med andre fiskere, men vedkomende i kajakken har etter mitt syn ett noe større ansvar i forhold til å ta hensyn til en som står å fisker på land.

 

Terje!

 

Heisann !

 

Først vil jeg berømme Tore S. for et (langt og) klokt innlegg. Er også veldig enig i det Vindknuten skriver.

 

Så til Terje. Føler jeg må kommentere utsagnet ditt som er sitert over. Særlig siden du har sagt det samme flere ganger. Du sier du ikke forstår at man fisker steder fra kajakk/kano der man greit kunne komme til fra land. Synes også endel av dine andre holdninger til "båtfiske" kan forklares med at du ikke helt forstår hvorfor folk fisker fra kano/kajakk/sitontop eller hva det måtte være. Jeg vet at du fisker noe fra kajakk selv, men dersom jeg skal dømme utfra utsagnet må det være utifra en helt annen begrunnelse enn den jeg har for å fiske fra min kano. Nå skal jeg kanskje være forsiktig med å uttale meg på hele båtfolkets vegne, men for meg er det ikke økt effektivitet eller tilgang til "umulige" steder som gjør at jeg i Rena oftest fisker fra kano. Tør også våge å påstå at blant de "båtfiskerene" jeg kjenner har det heller ingenting med begrensede kasteferdigheter å gjøre slik som noen antyder. Til slutt er det også en myte (tror jeg), at fiske fra kano er så himla mye mer effektivt enn å fiske fra land. Argumentet mitt for å fiske fra kano blir da ganske enkelt at det er en fantastisk måte å ta seg frem i naturen på. Stille og fredelig kommer man innpå dyr og fugler på en helt annen måte. Det er rett å slett morro å padle. Padling tilfører mitt fluefiske en dimensjon som jeg, hva elver angår, ikke får praktisert veldig mange andre steder i landet. Skulle prisen å betale for det være at man bare skulle kaste på fisker som er utilgjengelige fra land ? For meg blir dette litt merkelige og ikke så rent lite diskriminerende holdninger, og bare forstålige med bakgrunn i det jeg nettopp har nevnt at vi ikke har en felles begrunnelse for å velge kano/kajakk.

 

Uansett la oss ikke konstruere konflikter som ikke eksisterer. Har man gjensidig respekt for hverandre og tar hensyn så løser man det aller meste. Her er jeg helt enig med Staffan...lave (ikke kalde) skuldre.

 

Mvh

Rolf JF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Vindknuten

Når du i neste omgang lettere ironisk :D :D snakker om forbud mot vadere og lengdekasting ja så blir det rent ut morsom lesning :D........for det må da gå an å starte en debatt/diskusjon som har sine røtter i tanker og meninger folk har langs elva uten at man skal overdrive så til de grader, Helge :D

 

Men det er tydelig at man tråkker folk på tærne her ved å stille noen spørsmål angående fiske fra farkost, og på en måte er det jo bra for da får man iallefall frem synspunkter som er med på å skape refleksjon.

 

 

Noen bruker litt ironi Terje, andre krydrer småsure utsagn med ørten smiletryner.

 

Du tråkker meg ikke på tærne Terje, kan faktisk ikke huske at jeg nevnte navnet ditt.

Men du startet nå engang denne tråden, og var det ikke synspunkter du etterlyste da i siste setning i ditt første innlegg?

 

Har lyst til og gi deg ett lite velment råd jeg Terje. Virkemidler som ufarliggjøring og pedagogisk nedlatenhet av andres synspunkter, må brukes skjelden og med forsiktighet, ellers blir det gjennomsiktig. Det kan være en og annen her inne som har syslet med forhandlig og diskusjonsteknikk

 

 

For mitt vedkommende ønsker jeg ikke noe totalt forbud mot fiske fra farkost, men som jeg har sagt tidligere så kommer jeg nok aldri til å forstå hvorfor man tilater fiske fra båt på ett strekke hvor det ferdes så mye folk som det gjør ved hengebruområdet og ut fluesona. Men kan jeg leve med det: JA JA JA, overhode ikke noe problem for meg, det var kun ment å starte en debatt tuftet på synspunkter jeg selv har og synspunkter jeg har fått fra folk jeg har møtt.

 

Ja gjør du ikke det Terje.... ønsker totalforbud mener jeg.

Jeg henviser nok en gang fra ditt første innlegg i denne tråden denne gang med ett lite sitat:

Konklusjon:

Jeg kommer garantert til å stille meg bak ett forbud mot fiske fra kajakk, kano eller annet flyteredskap i Renaelva

Men nok en gang glatter du ut senere i "konklusjonen" din.

I det hele så har jeg store problemer med og finne en rød tråd i argumentasjonen din. Du er lite klar Terje. Det er ett utsagn for enhver anledning.

 

Staffan har helt rett! 

Tygg på ett strå og la humla suse, om ett kvarter vaker ørreten igjen, uavhengig om det er en kajakk eller en landfisker som har skremt den.

 

Over og ut fra meg i denne debatten

 

Prekast Terje  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Når du i neste omgang lettere ironisk :D :D snakker om forbud mot vadere og lengdekasting ja så blir det rent ut morsom lesning :D........for det må da gå an å starte en debatt/diskusjon som har sine røtter i tanker og meninger folk har langs elva uten at man skal overdrive så til de grader, Helge :D

 

Men det er tydelig at man tråkker folk på tærne her ved å stille noen spørsmål angående fiske fra farkost, og på en måte er det jo bra for da får man iallefall frem synspunkter som er med på å skape refleksjon.

 

 

Noen bruker litt ironi Terje, andre krydrer småsure utsagn med ørten smiletryner.

 

Du tråkker meg ikke på tærne Terje, kan faktisk ikke huske at jeg nevnte navnet ditt.

Men du startet nå engang denne tråden, og var det ikke synspunkter du etterlyste da i siste setning i ditt første innlegg?

 

Har lyst til og gi deg ett lite velment råd jeg Terje. Virkemidler som ufarliggjøring og pedagogisk nedlatenhet av andres synspunkter, må brukes skjelden og med forsiktighet, ellers blir det gjennomsiktig. Det kan være en og annen her inne som har syslet med forhandlig og diskusjonsteknikk

 

 

For mitt vedkommende ønsker jeg ikke noe totalt forbud mot fiske fra farkost, men som jeg har sagt tidligere så kommer jeg nok aldri til å forstå hvorfor man tilater fiske fra båt på ett strekke hvor det ferdes så mye folk som det gjør ved hengebruområdet og ut fluesona. Men kan jeg leve med det: JA JA JA, overhode ikke noe problem for meg, det var kun ment å starte en debatt tuftet på synspunkter jeg selv har og synspunkter jeg har fått fra folk jeg har møtt.

 

Ja gjør du ikke det Terje.... ønsker totalforbud mener jeg.

Jeg henviser nok en gang fra ditt første innlegg i denne tråden denne gang med ett lite sitat:

Konklusjon:

Jeg kommer garantert til å stille meg bak ett forbud mot fiske fra kajakk, kano eller annet flyteredskap i Renaelva

Men nok en gang glatter du ut senere i "konklusjonen" din.

I det hele så har jeg store problemer med og finne en rød tråd i argumentasjonen din. Du er lite klar Terje. Det er ett utsagn for enhver anledning.

 

Staffan har helt rett! 

Tygg på ett strå og la humla suse, om ett kvarter vaker ørreten igjen, uavhengig om det er en kajakk eller en landfisker som har skremt den.

 

Over og ut fra meg i denne debatten

 

Prekast Terje  ;D

 

Det at man blir oppfattet som om man kommer med småsure utsagn, det får stå for andres tolkning. Det har iallefall ikke vært min mening når jeg starta denne tråden eller i de svarene jeg har gitt i løpet av trådens gang.

Ikke har jeg ment å være pedagogisk nedlantende ovenfor noen som helst heller, tvert imot har jeg åpent forsøkt å få til en debatt samt å si noe om hva jeg tenker om saken på nåværende tidspunkt og det trodde jeg var utgangspunktet for enhver diskusjon.

Jeg har heller ikke på noe som helst tidspunkt tatt ett klart standpunkt i debatten og tar selvkritikk på utsagnet du viser til hvor jeg sier at jeg stiller meg bak ett totalforbud, ved å bruke begrepet "stiller meg bak" lå det nok mer på godta/akseptere.......men det hjelper vel fint lite å si nå da det kun oppfattes som å glatte ut saken. Så da blir det nok litt sånn "bordet fanger" ut av det.........

Og det faktum at du opplever meg lite klar, kan jeg helt klart leve med......da er det godt å se at du Helge og andre er veldig klare i hvor dere står.......

 

For som jeg nettopp har sagt i ett innlegg for kort tid siden så er ikke for ett totalforbud, da jeg ser at det er mange som har glede av å fiske fra kajakk, men som sagt så hadde jeg heller ikke vært av dem som kommer til å rope høyest hvis det ble ett totalforbud..........så får du tolke som du vil i forhold til den røde tråden eller ei..............og det kan jo hende at mangel på rød tråd skyldes det faktum at jeg rett og slett ikke har tatt ett 100% standpunkt i saken nettopp fordi innleggene fra deg og andre er med på å skape refleksjon............men i våre dager er det vel sånn at man skal være enten for eller mot og at det ikke finnes nyanser og andre ting imellom (litt sånn G.Bush retorikk)..........sånn er ikke jeg og så får folk like det eller ikke, men jeg leter fortsatt etter en del svar og får mange gode svar på problemstillingen jeg kom med og hvem vet kanskje jeg har ett 100% svar en gang om ikke så lenge.........eller kanskje ikke......vi får se.

Det eneste jeg foreløpig er rimelig sikker på er at fiske fra farkost i fra fluesona og opp til hengebrua kunne vi glatt ha klart oss uten, og det står jeg for!!!!!!!!

 

Vi prekas garantert Helge ;D ;D ;D.....og se der kom mine første smileys i dette innlegget så humøret er fortsatt på topp Helge

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg er fortsatt rimelig overbevist om at en som sitter i kajakk og fisker inn mot land dekker ett såpass stort område hvor en landfisker da ikke kommer til, og ikke skjønner jeg hvorfor man sitter å fisker fra kajakk kloss inntil land, da kan man da likegjerne gå ut å fiske fra land da :D.....for i mitt hue så er litt av vitsen med fiske fra kajakk å komme til på steder hvor man ikke ville komme til fra land, men her har tydeligvis ting endra seg en del :D :D.........og just for the record så har en som fisker fra kajakk selvfølgelig rettigheter på lik linje med andre fiskere, men vedkomende i kajakken har etter mitt syn ett noe større ansvar i forhold til å ta hensyn til en som står å fisker på land.

 

Terje!

 

Heisann !

 

Først vil jeg berømme Tore S. for et (langt og) klokt innlegg. Er også veldig enig i det Vindknuten skriver.

 

Så til Terje. Føler jeg må kommentere utsagnet ditt som er sitert over. Særlig siden du har sagt det samme flere ganger. Du sier du ikke forstår at man fisker steder fra kajakk/kano der man greit kunne komme til fra land. Synes også endel av dine andre holdninger til "båtfiske" kan forklares med at du ikke helt forstår hvorfor folk fisker fra kano/kajakk/sitontop eller hva det måtte være. Jeg vet at du fisker noe fra kajakk selv, men dersom jeg skal dømme utfra utsagnet må det være utifra en helt annen begrunnelse enn den jeg har for å fiske fra min kano. Nå skal jeg kanskje være forsiktig med å uttale meg på hele båtfolkets vegne, men for meg er det ikke økt effektivitet eller tilgang til "umulige" steder som gjør at jeg i Rena oftest fisker fra kano. Tør også våge å påstå at blant de "båtfiskerene" jeg kjenner har det heller ingenting med begrensede kasteferdigheter å gjøre slik som noen antyder. Til slutt er det også en myte (tror jeg), at fiske fra kano er så himla mye mer effektivt enn å fiske fra land. Argumentet mitt for å fiske fra kano blir da ganske enkelt at det er en fantastisk måte å ta seg frem i naturen på. Stille og fredelig kommer man innpå dyr og fugler på en helt annen måte. Det er rett å slett morro å padle. Padling tilfører mitt fluefiske en dimensjon som jeg, hva elver angår, ikke får praktisert veldig mange andre steder i landet. Skulle prisen å betale for det være at man bare skulle kaste på fisker som er utilgjengelige fra land ? For meg blir dette litt merkelige og ikke så rent lite diskriminerende holdninger, og bare forstålige med bakgrunn i det jeg nettopp har nevnt at vi ikke har en felles begrunnelse for å velge kano/kajakk.

 

Uansett la oss ikke konstruere konflikter som ikke eksisterer. Har man gjensidig respekt for hverandre og tar hensyn så løser man det aller meste. Her er jeg helt enig med Staffan...lave (ikke kalde) skuldre.

 

Mvh

Rolf JF

 

Jeg har lest innlegget ditt og synes det er godt og tankevekkende. Jeg tar det til etteretning.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Ett godt å reflektert innlegg Tore  ......bortsett fra at det du sier her ikke er utgangspunkt for debatten om kajakkfiske eller ei:

Sitat

Faren for å  favorisere sin egen fiskemåte for mye i slike spørsmål som omhandler fiskeverktøy, stil og filosofi, er også stor synes jeg .....det kan jo bli en hel haug sjølsentriske superegoister som anser kun sin egen måte som det eneste rette, og hvor diskusjonen kansje bare skal vinnes til enhvær pris samma hva prisen blir for andre...eller seg skjøl.....for det er noe kansje ikke alle har tenkt like mye over....det kan jo komma en dag hvor en får lyst til å prøve noe av det en har vært med på å fornekta og i værste fall gjøre forbudt...?

--------------------

Dette du skriver her har aldri vært utgangspunkt for denne debatten og jeg kan heller ikke se at så har vært tilfelle. Dette handler ikke om sin måte som den eneste rette!!!!!......iallefall kan jeg ikke se at så er tilfelle i denne debatten så langt.

Får sitere litt jeg også da! :)

Tok ikke utgangspunkt bare i denna debatten Terje, det finnes jo flere synspunkter på dissa spørsmåla enn det som har blitt nevnt her.

 

Tore Slettengen skrev:

Sitat

Spørsmål om en som fisker fra båt/kano/kaiakk tar opp mer plass, har mindre/mer rettigheter enn en som fisker fra land, synes jeg nesten at det er unødvendig å si noe om....annet enn skjølsagt ikke.

--------------------------

Jeg er fortsatt rimelig overbevist om at en som sitter i kajakk og fisker inn mot land dekker ett såpass stort område hvor en landfisker da ikke kommer til, og ikke skjønner jeg hvorfor man sitter å fisker fra kajakk kloss inntil land, da kan man da likegjerne gå ut å fiske fra land da .....for i mitt hue så er litt av vitsen med fiske fra kajakk å komme til på steder hvor man ikke ville komme til fra land, men her har tydeligvis ting endra seg en del  .........og just for the record så har en som fisker fra kajakk selvfølgelig rettigheter på lik linje med andre fiskere, men vedkomende i kajakken har etter mitt syn ett noe større ansvar i forhold til å ta hensyn til en som står å fisker på land.

Halvparten av detta skjønte jeg nesten ikke, men jeg tror og mener mye av detta går ut på ett...?

Hva vitsen er for andre i å fiske fra farkost veit jeg sant og si ikke, men jeg har jo lest hva du skriver om dine preferanser noen ganger.....og vi er ivertfall ikke helt like Terje. :)

Ansvaret ved fiske fra, og forflytning med farkost er jeg fullstendig klar over, de er de samme som for fiske og forflytning til fots, går ut ifra at det kan formuleres omtrent slik: Du skal prøve så godt du kan og ikke være til unøding hinder eller sjenangse for andre fiskere enten døm sitter i farkost eller på land...?

 

Tore Slettengen skrev:

Sitat

At det tjukner til litt med både folk på land og i farkost i beste ferietid/sesong både på Godtland og Lindstad såvel som resten av elva er ofte tilfelle, men at området fra fluesonas begynnelse fra Lindstad og opp til Hengebrua som regel innholder store nok områder med ledig plass både for fotgjengere og farkoster har da vært tilfelle nesten bestandig før.....har det skjedd så mye sia sist jeg var der?

--------------------

Nå vet ikke jeg når du sist var der Tore og hvor lenge sida det er, men det jeg vet er at på de tura jeg har vært der har jeg møtt folk som er lettere frustrert og du vet sikkert også at antall farkoster er stadig økende blant fluefiskere og fiskere generellt. Jeg har vel gjort en sånn ca 5-6 turer nedenfor hengebrua og bare på de turene har jeg sett utrolig mange farkoster hvor flere av dem tråler opp og ned elva. Som kajakkeier selv ser jeg nå at dette ikke er bra og at det faktisk kan være rimelig problematisk. Og man kan gjerne snakke til man blir blå om at man må ta hensyn og hvis man gjør det så er det ikke noe problem............det er bare det at i sin iver på å få fisket på de virkelig store i områder med mye folk så er det en god del som glemmer hvor mange som går langs land mens de padler i vei tett inntil land og på de mest befolka områda i Rena som da hengebruområdet utgjør - ja så blir det ett problem enten man ønsker å tro at så ikke er tilfelle eller ei.

La vel litt for mye vekt på ugangsinnlegget ditt jeg da........viste ikke at det var snakk om flere turer med samme resultat.

Sitat fra første innlegg...

For ikke så lenge siden tok jeg meg en tur opp til hengebrua for en liten kveldstur. Jeg fisker svært sjelden hengebrustrekket på denna tida av året, ganske enkelt fordi jeg synes det blir for mange folk der oppe og fordi jeg har plenty med andre plasser å velge i.

Da jeg ruslet nedover fra hengebrua kom jeg ikke langt før jeg så de første kajakkene og kanoene ett stykke på nedsiden av hengebrua. Flere av dem trålet opp og ned på nedsiden av hengebrua og ved Lindstad området (fluesona). Det tok heller ikke lang tid før jeg møtte de første frustrerte fluefiskerene.

Men det er jo godt mulig at det har sitti mange folk å gjømt seg langt inni skogen alle de ganga jeg har vert der!.....detta var et forsøk på å væra litt kort og morsom, for noen argumenter imot noe du har erfart....ja det har jeg jo ikke! :)

 

Til slutt lurte jeg litt på denne Tore:

Sitat

Elva har dessuten en liten tradisjon i å være ei "båtelv", og det er ganske mange som har og kan komme til å få mye av de gledene som er med fiske fra en eller annen type farkost; å gjøre om på det slik at elva mister et av de naturlige særprega den har fått fordi den er slik den er i tillegg til gode fiskestammer og forhold for døm og mer til bare for at den skal ligne noe annet som andre er kansje mer vant til, eller som passer alt for mange særinntresser synes også litt rart.

-----------------

For på en eller annen måte vil jeg nå snu på det å si at tradisjonellt sett er Renaelva ei elv for landfiske, da det er en soleklar majoritet som fisker fra land og slik har det da så vidt jeg vet vært i stort sett de 25 åra jeg har fiska der. For husker jeg ikke helt feil, så hørte det med til sjeldenhetene å se en flytende farkoster på vannet da jeg som 18-20 åring drev å rota rundt noen hundre meter nedenfor det som i dag er fluesona. Når jeg tenker meg om kan jeg vel egentlig ikke huske at det var noe særlig båttrafikk i det hele tatt.............så den "tradisjonen" må ha blitt innført på ett langt senere tidspunkt.

Det er det du siterer jeg mener, en "liten tradisjon i å være en båtelv", og da sikta jeg mest til den siste tias utvikling, skjøl om det ble brukt båter opp etter hele Søndre Rena der det var mulig og hensiktsmessig før......det fantes til og med en jævlig diger dampbåt som gikk i fart fra Deset og opp i Storsjøen en gang i tia....og detta er ikke kødd heller! :D

Det er mye du og jeg ikke veit om Renaelva Terje, historia dens er jo veldig mye eldre enn oss, men dine 25 år gamle erfaringer slår mine med mange, mange år, så jeg skal ikke si noe mer!

 

Vi prates, så klart! :)

 

 

 

Takker for gode og reflekterte svar, Tore. Mye å tenke igjennom for meg i det du, Helge og andre sier.

Selvfølgelig prates vi, min gode venn :D :D........uenighet om sak går aldri på bekostning av vennskap i min verden :) :)

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg fikk svare deg Terje.

 

Det med vading eller bruk av båt (skriver båt da det er det korteste ordet, å det er det jeg bruker selv).Det var satt litt på spissen da det gjelder å ødelegge bunn. Men uansett så vil et område som det blir vadet mye, bli "slitt" dvs dårligere område for innsekter. Det er kanskje ikke noe stort problem egentlig?

 

Det du sier om en båt som ligger 20 meter fra land, det jeg mener da er at en som står å fisker fra land har en like stor "fiskeradius" som akkurat den båtfiskern. Det har også noe med respekt for den som fisker, enten du står på land enn du sitter i båt. Min respekt er at jeg ikke vil gå "plagsomt" nærme den fiskern.

 

Det med misunnelse var ikke ment for deg Terje, er ikke i tvil om hvorfor du er i elva å fisker ;D Den var bare ment for dem som følte seg truffet!!!

 

Det du nevner om at båtbruk i andre elver ville blitt et hel..(mine ord) har vel noe med størrelsen på elva å gjøre? Såpass stor som Renaelva er tror jeg ikke at det går an å forby båter? Elva er vel faktisk såpass stor så den er like under grensen til å ha lov til å bruke motorbåt? (Det finns noen lover et sted om akkurat det?) Bare så det er sagt så vil ikke jeg ha motor oppi der.

 

Det jeg selv har erfart mellom hengebrua og Lindstad er at det er ikke dem som sitter å fisker fra båt som er problemet, men at båtene nødvendigvis må flytte seg hvis det ikke er noe å fiske på der dem sitter. Det er jo så mye lettere å ro langs land akkurat der enn midt i elva, da dem skal oppstrøms.

 

At elva ikke tåler all båt, kano eller kajakkfiske er ikke mulig. Det er baglimit for dem som fisker fra alt som flyter også.

 

At du sier at det er elver, sjøer og vann som det ikke er aktuelt å bruke båt i, har vel med størrelsen på vanna å gjøre vil jeg tro, ellers må det være i utlandet du snakker om? I Norge tror jeg det er lover for hvor store vannene er for å ikke ha lov til å bruke båt og fiske fra?

 

En annen ting er det at, hvis det skal være et forbud mot å fiske fra båt men ikke forbud mot å ferdes med båt i elva (noe som ikke er mulig) hva da? Man blir jo like mye forstyrret av båttrafikk da?? Som jeg trur var begynnelsen av denna tråden?

 

Til slutt vil jeg bare si hvorfor jeg er motstander av et slik forbud, det er pga egoisme ;D jeg har en helt ødelagt rygg som gjør at jeg ikke greier å vade noe særlig lenger enn 10 min. Det blir litt korte fiskeøkter for min del.

 

(Vil si du er rimelig bastant da du vil stille deg bak et forbud mot fiske fra alt som flyter, Terje)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Tenkte jeg fikk svare deg Terje.

 

Det med vading eller bruk av båt (skriver båt da det er det korteste ordet, å det er det jeg bruker selv).Det var satt litt på spissen da det gjelder å ødelegge bunn. Men uansett så vil et område som det blir vadet mye, bli "slitt" dvs dårligere område for innsekter. Det er kanskje ikke noe stort problem egentlig?

 

Det du sier om en båt som ligger 20 meter fra land, det jeg mener da er at en som står å fisker fra land har en like stor "fiskeradius" som akkurat den båtfiskern. Det har også noe med respekt for den som fisker, enten du står på land enn du sitter i båt. Min respekt er at jeg ikke vil gå "plagsomt" nærme den fiskern.

 

Det med misunnelse var ikke ment for deg Terje, er ikke i tvil om hvorfor du er i elva å fisker ;D Den var bare ment for dem som følte seg truffet!!!

 

Det du nevner om at båtbruk i andre elver ville blitt et hel..(mine ord) har vel noe med størrelsen på elva å gjøre? Såpass stor som Renaelva er tror jeg ikke at det går an å forby båter? Elva er vel faktisk såpass stor så den er like under grensen til å ha lov til å bruke motorbåt? (Det finns noen lover et sted om akkurat det?) Bare så det er sagt så vil ikke jeg ha motor oppi der.

 

Det jeg selv har erfart mellom hengebrua og Lindstad er at det er ikke dem som sitter å fisker fra båt som er problemet, men at båtene nødvendigvis må flytte seg hvis det ikke er noe å fiske på der dem sitter. Det er jo så mye lettere å ro langs land akkurat der enn midt i elva, da dem skal oppstrøms.

 

At elva ikke tåler all båt, kano eller kajakkfiske er ikke mulig. Det er baglimit for dem som fisker fra alt som flyter også.

 

At du sier at det er elver, sjøer og vann som det ikke er aktuelt å bruke båt i, har vel med størrelsen på vanna å gjøre vil jeg tro, ellers må det være i utlandet du snakker om? I Norge tror jeg det er lover for hvor store vannene er for å ikke ha lov til å bruke båt og fiske fra?

 

En annen ting er det at, hvis det skal være et forbud mot å fiske fra båt men ikke forbud mot å ferdes med båt i elva (noe som ikke er mulig) hva da? Man blir jo like mye forstyrret av båttrafikk da?? Som jeg trur var begynnelsen av denna tråden?

 

Til slutt vil jeg bare si hvorfor jeg er motstander av et slik forbud, det er pga egoisme ;D jeg har en helt ødelagt rygg som gjør at jeg ikke greier å vade noe særlig lenger enn 10 min. Det blir litt korte fiskeøkter for min del.

 

(Vil si du er rimelig bastant da du vil stille deg bak et forbud mot fiske fra alt som flyter, Terje)

 

Ett veldig greit å ryddig svar, Trond :D

Jeg har full forståelse for at fiske fra land for noen kan være plagsomt med tanke på helseproblemer så derfor har jeg overhode ikke noe problem med å

godta det svaret du ga der. Fornuftig og forståelig.

Forøvrig sa jeg vel noe sånt som at hvis det ble ett totalforbud så vil ikke jeg være den som skriker høyest (så får man tolke det som man vil), men for orden skyld så stemte jeg ikke for ett totalforbud i den uhøytidelige avstemningen.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener Terje. Måtte bare sette en "spiss" på innlegget til slutt ;D.

Jeg mener uansett at det er unødvendig med forbud. Det er plass til alle oppi der. At noen blir uforskyldt forstyrret er uungåelig, enten det er den ene eller andre som blir forstyrret.

Jeg synes ikke det skal gå ut over hele grupper hvis det er noen som forskyldt ødelegger for andre, enten det er en som fisker fra land, eller en som sitter å fisker fra båt som driver med faenskap.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...