Gå til innhold

Laksjokka tur....


Gjest Tobbe

Anbefalte innlegg

Gjest Tobbe

Da har man kommet ned fra kanskje årets siste laksjokka tur.

Turen startet med at jeg så på værmeldinga mandags formiddag, der sto det at det skulle komme masse regn mandags kveld og natt til tirsdag. Dette er bra for en liten lakseelv som er avhengig av bra vannstand.

 

Så var det bare å pakke tingene inn i bilen å kjøre til elva med henger å 6hjulingen med. Deretter var målet å komme seg helt opp til elvesamløpene som mulig(helt øverst i elva).

Etter en 50min kjøring på ATV var vi fremme ved "go kulpen", og det var bare å sette opp leir og rigge opp stengene så man kom seg i fisking fortest mulig.

Når teltet var oppe kom regnet, akkurat som værmeldinga lovet. Jeg hadde ikke rokket og knyte på flua før jeg hørte det første plasket i fra en nygådt laks, DETTE lovet bra.

Med litt skjelvende hender fikk flua på og fisket kunne starte. Etter to litt nervøse kast så tok laksen på det tredje kastet.

Ca 10 min senere var en flott hannlaks på drøye 3,5kg på land og turen var berget før den egentlig var i gang, dette trudde jeg skulle bli min beste tur EVER.

 

Men som fiske er sjenerelt over alt så svinger det fort mellom himmel og hellvette. Vi fisket 4-5 timer i strekk uten og se fisk engang. Litt skuffet ruslet jeg i teltet for og sove noen timer.

Etter 4 timers søvn våknet jeg svett og hadde en følelse av at allerede hadde gådt glipp av noe viktig, så da var det bare og karre seg ut og på med arbeids anntrekket igjen.

Timene gikk og laksen var fremdeles usynlig, hverken jeg eller kompisen min skjønte hva som hvar galt. Alt lå jo ann til å bli bra fiske. Elva hadde steget litt, det var strykkende i lufta men laksen hadde bestemt seg for og ikke bevege seg i det hele tadt mer.

Vi bestemte oss for og pakke sakene og kjøre litt nedover i elva, kanskje vi kunne treffe på laks som var på tur opp i elva der.

 

15 min kjøring nedover og vi var fremme. Jeg kunne fort konstatere at vannstanden var perfekt, og jeg fikk trua tilbake.

Her var det bare og komme i gang, for det klødde i hendene.

Vi fisket i nye 2-3 timer uten og se fisk eller kjenne fisk. Skuffet og irritert bestemte vi oss for og tenne bål, koke kaffe og tenke ut nye muligheter.

Mens jeg ventet på at vannet skulle koke så hører jeg først to plask etterhverandre ca 100 m ned i elva. Tjue sekunder senere ser jeg en laks håppe ca 10 meter i fra bålet. Denne var helt blank noen sekunder senere igjen så hoppet det 3-4 nye laks i samme kulp.

Jeg hadde ikke rukket og hente stanga før kompisen min roper "ENDEEEEELIIIIIIG", jeg løper opp med håven og håver inn en helt nygådt laks på drøye 2 kg.

Så var det min tur, og etter en halvtime lå to nye lakser på land. Vi tok en kaffe kopp og sa oss fornøyd og kjørte ned.

 

Når jeg sitter her nu og tenker over turen så har vi hadd max flax med fisket. Etter alle di forferdelige lange timene etter den første laksen så løsnet det alltså til slutt.

 

Så FOLKENS, venting og tålmodighet er noen stikkord innen laksefiske:) Lykke til med resten av sesongen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...