Gå til innhold

flytsynk gradene og hvor fort synker de egentlig?


Random

Anbefalte innlegg

Gjest Erik Eikre

Tallene er ganske greie å forholde seg til:

 

Synk 1 = 1 inch/sec altså synker snøret ca. 2,5cm i sekundet.

 

Synk 4 = 4 inch/sec og altså ca. 10cm i sekundet.

 

Dette vil selvfølgelig variere noe i forhold til type snøre, produsent, vann og temperatur(?). Men det burde være en grei pekepinn på hvor mye snøret synker. Jeg har erfart at det varierer en del mellom AFTM-klassene også hos enkelte produsenter. Så alt vil være et utgangspunkt og ingen fasit, selv om det burde være slik for alle snører. Synk 1 burde være synk 1 under normale forhold samma søren hvilket snøre det er spør dere meg, men slik er det altså ikke alltid.

 

F.eks. er Scientific Anglers Mastery Series Stillwater (for et navn!) oppgitt med 1.25-2.00 ips (inch pr. second) hvilket jo tilsier at ikke alle snørene er like eller at de har tatt høyde for eventuelle forskjeller ved salt/ferskvann, høyde over havet, temperaturer og/eller type fortom som blir påsatt. Synk 1.6??? Gudene vet, men et godt snøre er det okke som.

 

Forøvrig er flyt/synk III en av mine favoritter til fiske over marbakker i stille vann hvor jeg av en eller annen grunn må holde meg et stykke unna kanten. Bruker det også flittig der det er gress mellom fisken og meg. Noen ganger også for å forsterke jigg effekter. Ved fiske i elv foretrekker jeg å bruke det når det er en "renne" som skal fiskes av og jeg kaster da ofte godt oppstrøms for at synkedelen skal få tid nok til å komme ned til ca. 50cm over bunnen før jeg beveger snøret. Et enkelt regnestykke (i utgangspunktet, men kommer altså an på forhold og at selve synkedelen holder det som er oppgitt på esken): Hvis det er 1,5m dypt der jeg regner med at fisken står så bør jeg altså plassere et synk 3 snøre ca. 13 sekunder ovenfor punktet for å komme ned til en halv meter over bunnen. Hvor langt dette er kommer an på hvor fort vannet renner forbi. Det er bare å finne seg et punkt og telle 1001, 1002.... så finner man fort ut av det. Flue® som brukes kan variere dette noe ved forskjellige tyngder. F.eks. vil en gullhodenymfe av tungsten sørge for at halvparten greier seg. (så nå vet dere litt mer om hvordan en som fisker konkurranser tenker... ;) )

 

Flyt/synk 3 er altså et flittig brukt og, etter min mening, meget anvendelig snøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal man måle synkegrad? Det blir til at man måler hvor fort snøret synker i stille vann uten påvirkning fra fortom/flue og skytelinen. På tips snører blir det da også uten den flytende delen. Noe annet vil bli veldig vanskelig da strømhastigheten, bukta som dannes i strømmen samt også fortom/flue vil ha stor innvirkning på hvor mye snøret synker. Et synk 2 snøre i #12 vil synke fortere enn en synk 2 i #7 når man har ytre påvirkninger som strøm og flytende skyteline, uten ytre påvirkninger skal de pr definisjon synke likt.

 

Et flyt/synk 3 snøre er fint til sommerfiske når det ikke er for mye strøm, eller man ikke vil fiske så veldig dypt. Til fiske på stor elv og rask strøm vil ikke dette snøret fiske særlig dypt. Et synk 1/2 vil til sammenlikning fiske mye dypere i de fleste situasjoner da hele snøret synker og det derfor ikke blir dratt fullt så mye opp av strømmen.

 

Synkedelen på et flyt/synk 3 er som regel rundt 3 meter. Jeg foretrekker heller å bruke et flyt/int med polyleader tips. Da har jeg en intermediate del på ca 3meter og kan variere med synkegraden på polyleaderen. Med en 10 fot extra-super-fast-sink fisker jeg da dypere enn med flyt/synk3. Men en slowsink polyleader fisker jeg litt høyere. Intermediate delen blir dratt under av polyleaderen og vil derfor gå ganske mye dypere enn om jeg hadde fisket med ren flyt og polyleader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Riktig det Oddbjørn. Men så er det vel også slik at en polyleader har "feil" navn og egentlig er en forlengelse av snøret og ikke en fortom.(?) Men det er vel kanskje en diskusjon vi eventuelt kan ta i en annen tråd. Mer frem og tilbake nå så blir trådstarter rimelig kjapt forvirra tenker jeg. Og da har vi vel ikke akkurat vært til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...