Gå til innhold
  • 0

Tørrflueteknikk


Drammensfiskern

Spørsmål

Hei hei, lurer litt på fisketeknikker med tørrflue.

 

Jeg er ganske ny, men passer stort sett på at flua ikke striper når jeg fisker (mending osv).

På forumet leser jeg at flere velger å stripe flua, gjeder dette i kun noen spesielle situasjoner? Gjelder det bare med noen typer fluer? F.eks: streakin caddies, skal disse stripes eller er det avhengig av situasjonen?

 

Med andre ord: når skal man stripe flua? Gjelder dette alle fluer evt?

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Det hele kommer vel egentlig an på hvordan insektene oppfører seg på overflaten :)

Vårfluer har ofte for vane å stripe i vannfilmen under klekking eller egglegging..mens døgnfluer sitter fjærlett på vannet..

Mit tips til deg er å prøve deg fram.. om fisken aviser fluen din når du fisker uten å stripe, så kan du prøve å lage litt liv i den...

Regner med det står mye om dette i flere tråder her på forumet.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Terje Refsahl

Hei hei, lurer litt på fisketeknikker med tørrflue.

 

Jeg er ganske ny, men passer stort sett på at flua ikke striper når jeg fisker (mending osv).

På forumet leser jeg at flere velger å stripe flua, gjeder dette i kun noen spesielle situasjoner? Gjelder det bare med noen typer fluer? F.eks: streakin caddies, skal disse stripes eller er det avhengig av situasjonen?

 

Med andre ord: når skal man stripe flua? Gjelder dette alle fluer evt?

 

DF

 

Når det gjelder døgnfluer så er det vel en tommelfinger regel at man skal søke å oppnå et flyt hvor man får flua til å flyte helt uten at den striper. Når det er sagt så har det hendt at en døgnflueimitasjon kan bli tatt akkurat i det øyeblikket snøret strekker seg og døgnflueimitasjonen gjør en liten sving. Sannsynligvis oppfatter fisken dette som om flua er i ferd med å lette fra vannet og det kan medføre noen sinnsykt kraftige vak akkurat som om den tar en stripende vårflue.......og en skal vel i noen tilfeller ikke se bort i fra at det også er tilfelle :D

Men prinsippet er stort sett at en døgnflueimitajson skal flyte helt drag fritt. Sær og vanskelig ørret trekker seg ofte selv om vi for vår del tror at vi ikke har hatt striping på flua, men det kan allikevel ha vært en micro striping som vi ikke kan se som har gjort at fisken har gått opp å sett på flua for så å trekke seg i siste liten.

 

Vårfluene og svømmpepuppene (forstadiet til vårfluene) er en helt annen sak. Disse imitasjonene vi her bruker tas ofte hardt og brutalt med en vanvittig plaskvak. Her ønsker vi ofte å sette litt fart på flua ved å løfte stanga litt når snøret er stramt slik at flua skjærer inn på tvers av elva slik vårfluene og svømmepuppene ofte gjør. Det kan da av og til være lurt å variere litt på farta ved å bevege stanga for å skape litt variabel hastighet. Hvis man ser en svømmepuppe på vei inn så kan den stripe rimelig kjapt for så å sakte ned litt på tempo for så igjen å sette opp farten.

Mitt råd er da å studere disse vårfluene og svømmepuppene litt på forhånd, det kan man lære mye av samt at det kan dukke opp en og annen aha opplevelse :D :D

 

Det hender også at både vårfluer og svømmepupper går dragfritt uten striping nedover elva og blir allikevel tatt av ørreten, derfor pleier jeg ofte å starte med å la vårflua/svømmepuppa gå dragfritt ett par ganger over ørreten og hvis ikke det funker begynner jeg å lage liv i flua ved enten å vibrere stangtuppen eller å løfte stanga litt for å sette fart på flua over der ørreten står.

 

Uansett handler mye av dette om å observere hva som skjer, og jeg har tilogmed observert stor ørret som kun tar døgnfluer som blafrer med vingene. Det er med andre ord store variasjoner fra fisk til fisk, så ta deg litt tid å studer vakene for det er utrolig mye å lære av det. :D

 

Lykke til!

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...