Gå til innhold

Fortom


Sailfish

Anbefalte innlegg

Åssen er det dere har "fortomoppsettet" deres når dere fisker etter SØ?

Lengde på fortom? Lengde per del mellom hver tapering? Osv...

 

Jeg har en 9,6 fots Sage Z-Axis i klasse 7, med et glassklart cortland 444SL Clear Int.-snøre på. Hvordan bør jeg tapere fortommen for å få flua til å slå best mulig over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt lat og fisker stort sett med ferdigtaperte. bruker de leeenge i sjøen. Den beste jeg har vært borti er rio sin 9 fots steelhead 8lb fortom som jeg bruker som den med 2x(evt 3x ved mindre fluer)spiss. Den slår over jiggyer og tunge clousere lett som bare det. Ellers så har jeg tapert 3 fot 0,50, 2 fot 0,40, 2fot 0,30  og 3-4 fot 020. Aner ikke om dette er optimalt, men har gjort vane av det og mener å ha lest det et eller annet sted.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager sjæl til sjøen jeg ;)

 

En butt på 0.70 eller 060mm, en til to mindre mellompartier og spiss på alt fra 035mm ned til 020mm avhengig av fluer kastevinder etc.....

 

Mer vind, mindre spiss. Stoooore fluer=mindre spiss. Presentasjon, f.eks reke i sippvak=lengre spiss

 

Jeg har testet ut ulike spisser til sjøørret, den er svært sjelden kresen på litt tykkere fortommer.

En kompis røyk en STOR sjøørret idag, spurte hvilken tykkelse han brukte.

 

Svar 020mm. Altså sevforskyldt når BAMSEN smeller på. Den er lei!

 

Igår brukte jeg 035mm spiss :o Så ikke en sjøørret som ble skremt av fortommen. I det stimen kom inn med sjøørret på smalt det på 5 av 5 kast. Mista to da :rolleyes:

 

Butten min er ca 80-90 cm. Bruker Suffix xl strong som butt. Kan anbefale Akron som spissmateriale. Makan til bruddstyrke ;) (skal bestille mer Nicco)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Sailfish!

 

Jeg også bruker såpass tykt som 0.61mm i buttdelen innerst. Denne er rundt 1,60 meter lang, deretter kommer tre ledd til, alle av ca. 55-60 cm lengde for å gjøre det enkelt. For disse tre ytterste leddene bruker jeg 0.50mm, 0.35mm, og 0.24mm. I og med at du fisker med ei intermediate-line som er tyngre i egenvekt, slår bedre over, og skjærer bedre i vinden, så trenger du nødvendigvis ikke være så "hissig" i fortommen din som det, men prøv deg fram. Den fungerer bra i hvertfall. Ikke la leveldelen ytterst (spissen) være altfor lang. Helt unødvendig.

 

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring tilsier at sjøørreten er lite fortomssky. Pleier aldri å gå under 0,25 mm.

En grei regel synes jeg er å begynne grovt, for så å gå ned på dimmen hvis fisken blir oppmerksom.

Jeg fisker ofte med 0,28 i kombinasjon med streamer i stille vann etter brunørret.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring tilsier at sjøørreten er lite fortomssky. Pleier aldri å gå under 0,25 mm.

En grei regel synes jeg er å begynne grovt, for så å gå ned på dimmen hvis fisken blir oppmerksom.

Jeg fisker ofte med 0,28 i kombinasjon med streamer i stille vann etter brunørret.

 

 

Takk Lars ;)

 

 

Meget nyttig info! Gøy å høre andres erfaringer. Er enig med KL her også.

Jan har et poeng i det han sier, min lengde på fortom er sjelden mer enn halvannen ganger stanglengde.

 

Når det gjelder lang fortom i sjøen så er den ofte vesentlig kortere enn i marka.

Sjøørreten er sjelden så fortomssky som marka ørreten, der er ofte en tynn spiss et must. Hvertall til mini myggfiske.

 

Idag brukte jeg egentlgi latterlig kort fortom, og jeg tok sjøørret på blikk forhold. De virket ikke stort skeptisk til 035mm spiss. Brukte det siden jeg har brukt opp alt annet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sjelden veldig nøye på oppbygningen av fortommen i saltvann, men dersom jeg knytter en ny (man knytter vel saltvannsfortommene selv gjør man ikke ?  ;D) så starter jeg gjerne med ca 1,5 meter 0,50 eller 0,60 og taperer ned via tre-fire ulike tykkelser til en standard spiss på mellom 1 meter og 1,30 meter med 0,25 (sjøørret) slik at totalengden blir rundt 1,5 ganger stanglengden. Når mørket faller på, eller det er grumsete vann, bruker jeg gjerne 0,30.

 

Mvh

Rolf J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...