Gå til innhold

Gammel PFLUGER


Gjest erland fjell

Anbefalte innlegg

Gjest erland fjell

Siden det åpenbart er en del kunnskap til stede her, benytter jeg sjansen til å få vite litt mer om denne snella. Det er en PFLUGER PROGRESS, made in u.s.a. står det på sokkelen med små inngraverte bostaver - dette var før logoenes og profileringens tid!

Snella ble innkjøpt sent på 40-tallet i norsk sportsforretning der den ble solgt som fluesnelle. Diameteren på spolen er ca 60 mm og den kan minne litt om en slags forløper til dagens storspoler med tverrpinnenene et stykke fra sentrum. Snella har knarrbrems og frigang. Prøvde den med et vanlig WF-snøre #4, og da er det plass til en del backing.

Er dette noe man kan vise seg med blant kjennere dersom man blir så lettsindig at man gir seg på splitkeinstenger? - med silkesnøre selvfølgelig.  8)

..nå spørs det..blir det noe bilde her?

[/img]

post-0-13949859494237_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

dette er en klassiker.....nå mangler du bare cane.....storspolesneller er langtfra en ny oppfinnelse....ja fra begynnelsen av -80 tallet....

 

forsøkene er vel fra 1800 tallet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Artig å høre - ja, det er ei fin lita snelle, min fars gamle, mekanisk presis og med myk, litt dyp og fyldig knarr. Spolebredden er 2,5 cm, og hele konstruksjonen minner ikke så rent lite om dagens sneller.

Får begynne å snuse litt etter cane kanskje, på litt sikt. Og silkesnøre - ikke minst. Har alltid sett for meg at den tynne diameteren gir fordeler.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Interressant Wolfram, moro å se. Nevner ellers at tallet 80 er stanset inn på undersiden av foten.

Man får vel begynne å kikke etter stang som passer til snella i dette tilfellet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Her er min av samme type.

Kanskje på tide å etablere en eksklusiv "Pflueger Progress union" :D

Heldigvis har jeg stang som passer ;D

 

Ja, hva velger du selv for en slik snelle? Ser for meg ei litt kort stang i lett klasse, men dette blir kanskje annerledes med cane, det skorter på innsikten...

 

 

..høres ut som starten på en bra Union dette, hvis Auriviili finner snella si på hytta. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Ja, hva velger du selv for en slik snelle? Ser for meg ei litt kort stang i lett klasse, men dette blir kanskje annerledes med cane, det skorter på innsikten...

 

 

..høres ut som starten på en bra Union dette, hvis Auriviili finner snella si på hytta. :)

 

 

Hva med denne?

6 fot #3

Snellen som står på er en Allcock Marvel. Omtrent samme størrelse som Pflueger'n.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Ja, hva velger du selv for en slik snelle? Ser for meg ei litt kort stang i lett klasse, men dette blir kanskje annerledes med cane, det skorter på innsikten...

 

 

..høres ut som starten på en bra Union dette, hvis Auriviili finner snella si på hytta. :)

 

 

Hva med denne?

6 fot #3

Snellen som står på er en Allcock Marvel. Omtrent samme størrelse som Pflueger'n.

 

 

Hvilken snelle??? Ser bare ett sykt pent sigar-håndtak og fantastisk snellefeste jeg  :rolleyes:

 

Man husker ikke ansiktet på kvinner med dyp utringing heller  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

 

 

Hva med denne?

6 fot #3

Snellen som står på er en Allcock Marvel. Omtrent samme størrelse som Pflueger'n.

 

 

Virkelig lekkert det der, blir litt tørr i ganen og får små rykninger av kløe i fingrene. Tror man legger litt ekstra følsomhet både i kasting og fisking med slikt utstyr.

Jeg får prøve å skrape sammen noen kroner på litt sikt, skjønner godt at prisene på nye stenger her egentlig er halv pris, arberidstid og fagkunnskaper tatt i betraktning.

Har forøvrig en litt større Abel som også kunne kledd en canestang brukbart. Men Pfluegeren apellerer helt klart til den klassiske smak og kvalitetsans ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...