Gå til innhold

Dobbeltrekk!


Random

Anbefalte innlegg

Gjest erland fjell

En effektiv metode for innlæring av trekk - dobblet eller enkelt - er å bruke en skyteklump med vanlig monofilsene i stedet for coatet skytesnøre, da kjenner man tydelig når trekket bør settes inn. Dette er selvsagt ikke særlig brukbart for praktisk fiske - men et treningsknep - fra høyeste hold.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En effektiv metode for innlæring av trekk - dobblet eller enkelt - er å bruke en skyteklump med vanlig monofilsene i stedet for coatet skytesnøre, da kjenner man tydelig når trekket bør settes inn. Dette er selvsagt ikke særlig brukbart for praktisk fiske - men et treningsknep - fra høyeste hold.... ;)

 

Ok! takker for tips! men hva er en monofilscene? tror jeg har coated skjønner du ! rio powercore fra nordisk fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

En effektiv metode for innlæring av trekk - dobblet eller enkelt - er å bruke en skyteklump med vanlig monofilsene i stedet for coatet skytesnøre, da kjenner man tydelig når trekket bør settes inn. Dette er selvsagt ikke særlig brukbart for praktisk fiske - men et treningsknep - fra høyeste hold.... ;)

 

Ok! takker for tips! men hva er en monofilscene? tror jeg har coated skjønner du ! rio powercore fra nordisk fiske!

 

Vanlig nylonsene - f.eks. gammelt fortomsmateriale av litt tykkelse, det er ikke mange metrene som skal til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En effektiv metode for innlæring av trekk - dobblet eller enkelt - er å bruke en skyteklump med vanlig monofilsene i stedet for coatet skytesnøre, da kjenner man tydelig når trekket bør settes inn. Dette er selvsagt ikke særlig brukbart for praktisk fiske - men et treningsknep - fra høyeste hold.... ;)

 

Ok! takker for tips! men hva er en monofilscene? tror jeg har coated skjønner du ! rio powercore fra nordisk fiske!

 

Vanlig nylonsene - f.eks. gammelt fortomsmateriale av litt tykkelse, det er ikke mange metrene som skal til.

 

ok, takk. jeg tror jeg setter inn trekket for tidlig ved mange anledninger.. jeg skal begynne å drifte fremover et ørlite hakk før jeg starter trekket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Trekket skal jo helst bare være en farstøkning for snøret, det gjelder å starte kastet mykt begge veger - og vente litt med trekket til stanga har fått en viss belastning fra snørevekta (og aksellerasjonen). Tror mange, jeg også i blant, prøver å kompensere for slurv i kastetbeveglsen med trekket, og da har det lite for seg, kan like gjerne bare ødelegge hele kastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekket skal jo helst bare være en farstøkning for snøret, det gjelder å starte kastet mykt begge veger - og vente litt med trekket til stanga har fått en viss belastning fra snørevekta (og aksellerasjonen). Tror mange, jeg også i blant, prøver å kompensere for slurv i kastetbeveglsen med trekket, og da har det lite for seg, kan like gjerne bare ødelegge hele kastet.

 

der minte du meg på noe! hver gang jeg lærer noe nytt, forvsinner liksom det "gamle" rett ut. som f eks en myk start, og gradvis øke på..aargh. jeg må konsentrere meg mye mer under kastinga!  >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg lurer på hvor mye kraftbruk som skal brukes i et dobbeltrekk. finnes det grenser liksom?

Ja, men det er kraftbruken i kastehånden som er styrende.  Tempo/aksellerasjon i dobbelttrekket må følge tempo/aksellerasjon  i kastebevegelsenene - ellers blir det bare tull.  Skal du øke snørehastigheten ved hjelp av dobbelttrekk, og samtidig ha rolige kastebevegelser uten for mye kraftbruk, må du øke lengden på dobbelttrekket og holde jevn aksellerasjon - ikke øke hastigheten/kraften.  På en rask stang kan du øke tempoet og redusere lengden på dobbelttrekket, men fremdeles er det kastehånden som er styrende.

 

Dersom du "røsker" til i dobbelttrekket med et annet tempo enn kastehånden vil stangtuppen få en ukontrollert ekstra bøyning som slår tilbake og ødelegger linebanen. Ekstra ille blir det hvis du i tillegg slipper opp for tidlig.  Da blir det kollaps.

 

Koordinasjon betyr alt. Det er endel som liker å skyte i blindkastene.  Uavhengig av hva man måtte mene om dette er det uansett en god måte å innøve timing av dobbelttrekk på - det krever nemlig god koordinasjon å skyte kontrollert i bakkast og fremkast når det skjer i kombinasjon med dobbelttrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...