Gå til innhold

Starthjelp


Anbefalte innlegg

Efter at have set alle de smukke resultater af medlemmernes husflid, har jeg selv fået lyst til at bygge min første stang.

Gerne en Steffen Brothers. Men er det rigtigt at starte med sådan en?

 

Selv om jeg ikke har 10 tommelfingre, ville det kanske være smartere at starte med et billig "byggesæt"?

 

Nogle erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Efter at have set alle de smukke resultater af medlemmernes husflid, har jeg selv fået lyst til at bygge min første stang.

Gerne en Steffen Brothers. Men er det rigtigt at starte med sådan en?

 

Selv om jeg ikke har 10 tommelfingre, ville det kanske være smartere at starte med et billig "byggesæt"?

 

Nogle erfaringer?

 

Hvorfor ikke starte med en Steffen brothers, men det er mye enklere å få fatt i andre blanks.

Du som er håndverker klarer hvertfall å montere en hvilken som helst stang, så ser ikke noe vits i at du kjøper et billig sett og bruker tid å penger på noe som du ikke kommer til å fiske med.

 

Noe linker:

http://www.aekvator.dk/tips_og_tricks/stangbygning.html

http://www.shop.aekvator.dk/group.asp?group=161

http://www.lystfiskerens.net/index.php?option=com_content&view=article&id=296&Itemid=259

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bo!

 

Jeg er ingen mester i stangbygging, men synes det er artig å sette sammen en stang fra tid til annen. For å si det slik, erfaring gjør at en blir flinkere, som med alt annet  :). Med litt trening blir resultatet bedre, det gjelder jo alt håndverk. Siden prisen på  blanks fra Stephen Brodhers ikke er veldig forskjellig fra annen kvalitets blanks, ville jeg nok gått rett på. Ikke start med å bygge en stang du ikke vil ha, eller ikke kommer til å bruke. Skulle du ikke bli fornøyd med resultatet kan du jo alltid gjøre det om igjen :) Når det er sagt ville jeg likevelg gjort følgende FØR jeg satte i gang:

 

- Sett deg inn i prosessen på forhånd. Det finnes masse bøker, DVD'er og info på nettet.

- Bestem deg for å bruke god tid, kos deg med arbeidet. Ikke ha som mål å bli fortest mulig ferdig med stanga!

- Tren litt på stangring surringer på forhånd på et gammelt stang emne du sikkert har liggende

- Når du behersker å surre stangringer, tren litt på lakkering av disse også, det er ikke en selvfølge å få godet resultat her.

- Jeg laget en prøve av et gammelt stangemne med forskjellige trådfarger, lakkert med og uten colour preceiver. Resultatet blir ikke alltid slik du forventer. Dette bør du vite på forhånd. Farge på tråd forandrer farge og blir forskjellig avhengig om du bruker colour preceiver eller ikke. Det finnes flere slag ulike epoxyer\lakk, tynn\tykk som er litt forskjellig å jobbe med.

- For tørking av epox\lakk er det klart en fordel å ha en maskin som roterer stanga sakte i tørkeprosessen. Det er ikke fint når lakk\epoxy siger til en side.

 

Lykke til!

 

bjorni

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for tilliden, Sven Erik ;)

Jeg har jo set det flotte resultat af din egen husflid.

Som tømrer har man vel en lille fordel, rent håndværksmæssigt.

 

Bjorni, du har sikkert helt ret i, at bygningen ikke skal forceres.

 

Tak foreløbig for gode råd.

(Steffen Brothers hjemmeside blir kigget efter grundigt) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som akkurat er ferdig med min første stang, har jo gjort meg noen erfaringer underveis.

 

Jeg satset ikke på et billig sett, fra starten, men kjøpte komponenter løst. Jeg angrer ikke på dette, da jeg igrunn er veldig fornøyd med resultatet (til tross for noe små ting).

 

Det jeg startet med var å lese litt artikler om temaet, samt snakke med noen som har bygd stenger tidligere. Samlet meg på denne måten en god del informasjon, og litt forskjellige innspill på hvordan ting kunne løses.

Jeg brukte også litt tid på å bygge meg et surrestativ, og tørkestativ. Tror jeg i alle fall tjente på å bruke litt tid på dette forarbeidet, mye på grunn av at jeg bruke to trådfarger samtidig.

 

Etter dette bestemte jeg meg for klinge, ringer, håndtak, design osv...

 

Og da er det bare å starte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Stilig med transpaente surringer Kalle :). Det jeg imidlertid også la merke til er at du får til en veldig fin overgang av epoxy. Veldig jevn og fin kant. Bruker du tape før du legger på epoxy, eller er du bare utrolig stø på hånden med en fiiin pensel. Hvordan gjør du det?

 

bjorni

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig med transpaente surringer Kalle :). Det jeg imidlertid også la merke til er at du får til en veldig fin overgang av epoxy. Veldig jevn og fin kant. Bruker du tape før du legger på epoxy, eller er du bare utrolig stø på hånden med en fiiin pensel. Hvordan gjør du det?

 

bjorni

 

 

Brukte lakk/dubbing-nåla mi, føler jeg har mye mere kontroll med nåla enn en myk pensel. Bruker ikke tape, så det er frihånd ;D

legger du nåla inn til surringen så får du jevn fin overgang.

 

 

Kalle: Hvilken lakk bruker du på surringene og hvor mange lag legger du på?

 

Mvh Sjur

 

Bruker Flexcoat lite. Bruker å legge et lag med lakk.

For å få skikkelige transparete surringer ser jeg gutta i usa blader ut denne lakken med litt aceton for best resultat på de transparente surringene.

F2PL.jpg

 

Var ute å prøvde stanga i dag, i dagslys var surringene lys blålilla, syntes det var skikkelig tøfft.

Og stanga var helt grei og kaste med. det er en 8'6" i klasse 5-6. Bestillte den fra Danmark.

Fikk stangemne, korkhåndtaket, snellefestet og stangringer for 138 kr. Slå den :o :o ;D ;D

Tror dette er en av de bedre stengene jeg har prøvd i forhold til prisen ;D ;D ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg frykta at du brukte flex coat! Det gjør jeg også og det betyr m.a.o at det ikke er lakken som gjør at mine ser rævva ut, mens dine er perfekte. Vel, jeg får øve mer...

 

Mvh Sjur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg frykta at du brukte flex coat! Det gjør jeg også og det betyr m.a.o at det ikke er lakken som gjør at mine ser rævva ut, mens dine er perfekte. Vel, jeg får øve mer...

 

Mvh Sjur

 

Jeg brukte også Flex Coat på jomfru stanga mi. Har vel fortsatt litt igjen på Kalle, men må si jeg ble ganske fornøyd i alle fall.

Jeg brukte pensel, med kort, ganske myk bust. (Var visstnok lagd for formålet)

post-1950-13949861134266_thumb.png

post-1950-13949861134651_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg frykta at du brukte flex coat! Det gjør jeg også og det betyr m.a.o at det ikke er lakken som gjør at mine ser rævva ut, mens dine er perfekte. Vel, jeg får øve mer...

 

Mvh Sjur

 

Jeg bruker å legge flaskene i varmt vann fra springen før jeg blander. Ikke rør for fort under bandingen, da vil du røre mye luft inn i lakken. Det hender jeg må blande lakk i to omanger, pga av at lakken blir for tykkflytende.

Bruker å legge en dråpe på roten av ringene før jeg starter motoren.

 

Synes stanga di ble veldig pen jeg Anders. Har brukt pensel jeg også, senest på stanga til Terje, men føler jeg har bedre kontroll med dubbingnåla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blandet lakken min på alufolie, passet på å røre forsiktig (for det hadde Kalle fortalt meg på Kvarven i sommer at var viktig) også la jeg alufolien litt på en varmeovn, for å varme opp lakken.

 

Syntes det stort sett ble bra, men tror jeg skal pusse litt og gjøre om nede vel logoen ved håndtaket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

dersom man får bobler i lakken, noe du vil se med det samme, bruk sugerør og blås dem ut forsiktig, da punkterer boblene, gjør det mens sanga dreier i roteringsmaskina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bo.

 

Min måte er på ingen måte den rette måten å gjøre det på, men en galskap satt nogen lunde i system.(i mitt hode) :)

 

Noen tips. Rygg, plassering av ringer osv regner jeg med at du  har bestemt deg for.

 

1. Jeg tar alltid å tørker lett over emne med rødsprit for å fjerne eventuelle fettrester.oljebasert eller to-komp lakk er ikke glad i fettrester fra dine hender.

 

2. Jeg snurrer alltid alle snurringer ferdig uten å kappe av den siste trådenden, lar det være igjen ca 5 cm, sånn at jeg kan justere eventuelle skjevheter i ettertid uten at surringen går opp.

 

3. Setter sammen stang, ser at alt er rett, først da kapper jeg den løse 5 cm trådbiten, jeg skriver kapper, ikke klipper, jeg bruker et gammeldags barberblad, legger "litt" press på tampen av tråden og kapper.(da forsvinner enden som regel under surringene). Klipping kan medføre at en bitteliten tafs av tråden stikker ut, det kan skape en liten trådstuss som lager en stygg "topp" i lakken.

 

4. Når alle løse tråder er fjernet tar jeg en lighter å dra fort over/under surringen, dette for å fjerne eventuelle løse fibre(lo,ull) fra tråden.

 

5. Lakken blander jeg som regel i et målebeger(dette for du tak i på apoteket), varmer forsiktig med lighter under hvis det blir luftbobler. Bland sakte som tidligere nevnt.

 

6. Hvis det under påføring av lakken danner seg luftbobler løser jeg dette med forsiktig å "stikke" hull på de med en knappenål. Her går det selvfølgelig åsså an å bruke lighter forsiktig. Husk forsiktig, snurrer du på kneet ,så er dette en fin måte å løse problemet på, da har du kontroll uten at det påvirker de andre surringene.. Bruker du lakkmotor så vil det å varme opp en surring føre til sig og litt hetta følelse, men slapp av den kjølner fort og retter seg opp. :)

 

Ser Kalle her anbefaler flex coat sin stang lakk, Jeg har aldri prøvd den han anbefaler (flex lite). Men har brukt mye flexcoat(eldre versjon). Dette er en lakk jeg ser har antydning til å bli gul over tid,(mørkegulning). Vet ikke om det gjelder denne typen , aldri prøvd.

Når jeg først ble klar over den svakheten hos den gamle flexen bytta jeg til U 40 lakk. Dette blir kun personlige preferanser , men synes den gir en bedre finish og ikke minst ikke merka at den gulner. U-40 synes jeg åsså ikke er så nøye på blandingsforhold som flexcoat, noe kan skyldes gammel vare, eller dårlig blanding, men har opplevd flere ganger at de ikke tørker med flex. Sier dette fordi sånne produkter ofte ligger lenge før de blir solgt. U-40 aldri hatt problem med tørk.

 

Ta dette for hva det er, kun mine egne erfaringer fra en flott hobby.

 

Link til U-40 proddukter. http://www.u-40.com/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

×
×
  • Opprett ny...