Gå til innhold

Kurvekast


Ruffen

Anbefalte innlegg

Var ute i snøen en liten tur i dag og trente litt på kurvekast. Tok med meg ei 7# Fy flate hvor mye lettere det var med ei 7# enn ei 3#

Har ikke kastet med ei 7# på lang tid så det var faktisk litt gøy.

 

Hva mener dere? Er det lurt å trene inn bevegelsene med ei kraftig stang? Staffan-Tmags-jan(et eller annet)-andre? Hva mener dere?

Sliter litt med å få det til å sitte ordentlig, altså på hvert kast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Som Staffan sier her, kan vi utføre kurver med alle liner, både i forhold til vekt og utforming.

 

Når det er sagt oppfører linene seg litt ulikt der ute i kurvene dine, med tanke på hvor raskt og enkelt kurven blir satt, og hva slags kurve og vinkel du får. Har altså endel med vektfordeling og fronttapering å gjøre spesielt.

 

Det kan nok være noe lettere å trene inn kurver til å begynne med når du har en sjuer som du sier. Bare i egenskap av å være en sjuer så er den jo typisk noe stivere i toppen. Ved kurvekastene utnytter en toppen sin godt, og for å kunne gjøre det, så er det viktig at også bunnen får jobbe godt igjennom først, gjennom riktig håndleddsbruk, menes i de aller fleste tilfeller et forholdsvis fast håndledd og underarm. Ja, du bruker håndleddet og/eller underarm svært aktivt, men det er en fasthet i det. Det er det jeg mener.

 

Kastene er ikke vanskelige som sådan, men de krever presisjon og bestemthet. Et lite tips til deg er at du tenker deg at toppen på stanga i stoppen skal beveges litt mer "på-tvers-retning". Ergo er det typisk derfor det kan være lettere å skape kurven når stanga kommer inn litt mer fra siden. Stangføringen kommer litt an på hva slags kurve du ønsker å sette, hvor nærme deg du ønsker å sette den med mer.

 

Men... akkurat som for vannkastene, så er timing, følsomhet, riktig kraftbruk, og riktig utnyttelse av kropp for riktig moment svært viktig i kurvekastene.

 

Det er flere måter å gjøre kurvekastene på. Jeg gjør dem både med opprett stang, og i sidekast. I kurver til venstre bruker jeg typisk prinsippet om litt for mye tilsatt kraft, mens jeg nok har en ganske så spesiell variant for kurver til høyre, der jeg rettelig bruker prinsippet om for lite tilsatt kraft, men også kommer med stanga over i en regnbuebevegelse inn foran kroppen, dette for å skape meg litt sideveis avstand mellom over- og underline, på en måte "få rettet ut" fortommen til å legge seg i den nedstrøms posisjonen jeg ønsker, samt for å opprettholde høyde og mykhet som gir et noenlunde pent nedlegg. Altså, jeg bibeholder høyde ved rolig "å trekke med meg lina" inn foran kroppen. Dette bibeholdte løftet forplanter seg helt ut til flua, og sikrer da også at ikke line, fortom og flue for raskt stuper ned mot vannet/treffer for tidlig. Det er jo presentasjonskast vi snakker om her.

 

Joda, der du trenger litt virkelig "crispy" bevegelser, for eksempel for en liten kurve som skal skapes ytterst i et noe lengre kast, så vil en noe stivere topp hjelpe deg litt på veien. Men alt går med alt, på et vis, når du og stanga er ett, så blir det sånn. Som jeg jo hele tiden hevder; fluekasting er 90% DEG.

 

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at hvis man er LITT viderekommen, altså mestrer grunnkastene uten problemer, så tjener man på å trene med letter utstyr enn det man normalt bruker mest. Hvis du trener mye kast med en 3'er så blir du positivt overrasket over hvor mye respons du får når du tar i 5'eren.

 

Når det gjelder kurvekastene bruker jeg stort sett Göran metoden. Altså starter i slutten av bakkastet, "drar over til siden og tilbake" (skjønte du den  ;D). Bruker samme på både pos og neg. Det finnes jo flere metoder her.

 

De absolutt råeste kurvekastene jeg har sett er Kalmar sine!  :o

100% kontroll over overslag uansett kurveretning og med 90 grader i vinkelen uansett avstand. Staffan sine er nok ikke dårlige de heller. Jeg har ikke sett dem, men mange andre kast han har gjort. Vi er heldige som har en av Norges beste "fiske-fluekastere" her inne.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for meget utfyllende svar dere.

 

Jeg prøver ikke å "legge skylden" på utstyret med å dra frem ei 7,er line kontra 3,er.

Følte bare det var lettere å få det til med ei 7,er en ei 3,er Og tenkte det kansje var en ide å trene inn teknikken med den.

Jeg fisker så og si bare 3-5# derfor burde jeg vel trene med det?

 

Følte og at det var lettere med stiv kontra myk stang som JanM var inne på i det flotte innlegget hans.

 

Jeg har og hørt om kurvekastene til Kalmar. De skal vist være vannvittige.

 

Dette forumet huser mange eksperter på mange områder ja. Det er utrolig morro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du trener deg fra lett og opp, eller fra tyngre og ned, blir mye din smakssak. Mange måter å gjøre dette på også selvsagt.

 

I utgangspunktet er ikke en 90 graders real knekk noen stor utfordring (hvis det skulle være målet), du kan få det til med mye forskjellig, men klart du vil få hjelp av en front som er bråere.

 

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine kast. De positive lignet mye på mine egne, men jeg prøver å kopiere bevegelsen på negative. Istedet for å la kastet kollapse, som nok er den mest vanlige metoden for høyrehendte. Jan var litt inne på det på det ene kastet mot slutten, men jeg legger ikke over før mot slutten av bakkastet. Jeg skal prøve å få filmet litt selv så fort den hvite dritten har forsvunnet fra bakken  >:(.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine kast. De positive lignet mye på mine egne, men jeg prøver å kopiere bevegelsen på negative. Istedet for å la kastet kollapse, som nok er den mest vanlige metoden for høyrehendte. Jan var litt inne på det på det ene kastet mot slutten, men jeg legger ikke over før mot slutten av bakkastet. Jeg skal prøve å få filmet litt selv så fort den hvite dritten har forsvunnet fra bakken  >:(.

Jeg forstår ikke helt hva du mener når du sier du legger over mot slutten av bakkastet? Du setter vel kurven i fremkastet. Forstår du hva jeg mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine kast. De positive lignet mye på mine egne, men jeg prøver å kopiere bevegelsen på negative. Istedet for å la kastet kollapse, som nok er den mest vanlige metoden for høyrehendte. Jan var litt inne på det på det ene kastet mot slutten, men jeg legger ikke over før mot slutten av bakkastet. Jeg skal prøve å få filmet litt selv så fort den hvite dritten har forsvunnet fra bakken  >:(.

 

Ja, det blir en tilnærmet kopi som backhand i det siste kastet der. Jeg velger her å gjøre det, bare som et alternativ med stanga fra opprett. Det er fullt mulig å få til en negativ kurve som høyrehendt, der du på likt vis som i positiv med stanga fra opprett bruker prinsippet om "litt for mye tilsatt kraft", men da må hånd og arm skyves vekk fra kroppen (motsatt), og altså ikke lenger inn mot magen, og det blir fort litt krøkkete fra en opprett posisjon. Fungerer best med små utslag.

 

Ja, et negativt kast kan fort kollapse på grunn av altfor lite tilsatt kraft. Det er grunnen til at jeg drar over stang og line i en regnbue for lengre luftferd.

 

Ja, Demko, jeg har fjernet videosnutten som viste hånd- og armbevegelser.

 

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine kast. De positive lignet mye på mine egne, men jeg prøver å kopiere bevegelsen på negative. Istedet for å la kastet kollapse, som nok er den mest vanlige metoden for høyrehendte. Jan var litt inne på det på det ene kastet mot slutten, men jeg legger ikke over før mot slutten av bakkastet. Jeg skal prøve å få filmet litt selv så fort den hvite dritten har forsvunnet fra bakken  >:(.

Jeg forstår ikke helt hva du mener når du sier du legger over mot slutten av bakkastet? Du setter vel kurven i fremkastet. Forstår du hva jeg mener?

 

Hvis du ser det ene kastet til Jan så kaster han backhand. Men da backhand i både bak- og fremkast. Jeg kaster forehand i bakkastet, men legger over til backhand i sluttfasen av dette, deretter backhand i forkastet som vris over mot høyre. Litt av en setning  ;D.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine kast. De positive lignet mye på mine egne, men jeg prøver å kopiere bevegelsen på negative. Istedet for å la kastet kollapse, som nok er den mest vanlige metoden for høyrehendte. Jan var litt inne på det på det ene kastet mot slutten, men jeg legger ikke over før mot slutten av bakkastet. Jeg skal prøve å få filmet litt selv så fort den hvite dritten har forsvunnet fra bakken  >:(.

Jeg forstår ikke helt hva du mener når du sier du legger over mot slutten av bakkastet? Du setter vel kurven i fremkastet. Forstår du hva jeg mener?

 

Hvis du ser det ene kastet til Jan så kaster han backhand. Men da backhand i både bak- og fremkast. Jeg kaster forehand i bakkastet, men legger over til backhand i sluttfasen av dette, deretter backhand i forkastet som vris over mot høyre. Litt av en

setning  ;D.

 

Som jeg skulle sagt det selv 8)

Jeg har hatt privilegiet å se kalmar i aksjon..

Kan fortsatt ikke begripe at det går an å ha sånn

kontroll på en stump pvc som han hadde!!(har hørt rykter om at han er aktiv igjen )

 

Tight lines  Micke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Sven Kalmar er vel den eneste norske kasteprofilen av litt format som fullt ut anerkjenner Göran Andersson, og han har i følge egne utsagn på et annet forum for et par år siden, brukt enormt med tid på å trene inn Anderssonteknikken.

Derfor kan han oppnå en TOTAL kontroll. Men det krever mye trening - eller usedvanlig talent.

Det er bare å sette i gang ... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Han har sikkert total kontroll. Men hva har Anderssonteknikken med trådstarters kurvekast å gjøre?

 

Jan.

 

Du får sette i gang og trene du også, så får du se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har sikkert total kontroll. Men hva har Anderssonteknikken med trådstarters kurvekast å gjøre?

 

Jan.

 

Du får sette i gang og trene du også, så får du se.

 

Fint. Tenkte du kunne komme og undervise meg. Er det en avtale? Hva med førstkommende helg?

 

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjør du kun for å sprenge tråden. Dårlig gjort.

 

Jeg trenger hjelp for å prøve å få dette til litt bedre. Fint om disse herrene kan gi meg gode råd uten å bli harselert med.

 

Kansje du har noen gode tips?

 

Edit: Jeg henvenner meg her til ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av hemmeligheten bak kurvekastet, Frode, er hvor flinke vi er til å bruke snørehånda våres. Vi har fokusert mye på stang-, arm- og håndleddsbruk på kastearmen tidligere, men snørehånda er også svært sentral.

 

Det er viktig at vi ikke slipper for tidlig. Videre kan vi bremse opp litt eller slippe opp litt underveis i forhold til hvordan vi vil ha det.

 

En god 90 graders knekk der ute kan du for eksempel skape deg ved å holde litt fart i lina i utgangspunktet, hvor du deretter holder igjen lina med snørehånda så lenge du kan, ja faktisk helt til du begynner å kjenne at lina er i ferd med å slå over til siden der ute, altså at den er i ferd med å nøkke mot deg igjen. Da har du satt den godt vinklede kurven, og du kan slippe opp. I og med at du i denne forbindelse har satt lina med ganske stor fart, så retter resten av lina seg ut igjen den, så du får ei rett linje som går over i en 90 graders ren knekk ytterst der du ønsker.

 

Med ulike lengder, og ulik vekt utenfor toppringen, så forandrer forutsetningene seg litt hele tiden, og du vil etterhvert erfare at du korrigerer riktig for dette med snørehånda.

 

En grei måte å lære inn kurvekastene på, er å bruke moderat lengde, moderat fart så du hele tiden har kontroll på stangbevegelsene, for deretter å rett og slett bare holde igjen lina hele veien til fronten slår ut. Deretter setter du inn finmotorikken ved gradvis å lære deg å slippe litt forsiktig på de forskjellige stadier.

 

Etterhvert vet du så akkurat hvor mye fart du må sette inn på ulike lengder, og du vet hvor mye og når du trenger å slippe/bremse.

 

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Han har sikkert total kontroll. Men hva har Anderssonteknikken med trådstarters kurvekast å gjøre?

 

Jan.

 

Du får sette i gang og trene du også, så får du se.

 

Fint. Tenkte du kunne komme og undervise meg. Er det en avtale? Hva med førstkommende helg?

 

Jan.

 

Du misforstår noe her Jan, jeg driver ikke med kastekrus. Du må kontakte Anderson selv, eller kanskje Kalmar, han har skjønt poeget her og tatt tak i det fra grunnen av, virker det som.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne tråden skulle jeg gjerne skrevet litt i......men det å beskrive kast med ord er skrekkelig vanskelig!

 

Sant, men gjør gjerne et forsøk, Staffan. Desto flere innfallsvinkler, desto bedre.

 

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...