Gå til innhold

Tsjekkisk Nymfe


Hockeysveisen2

Anbefalte innlegg

Første forsøk på tsjekkisk nymfe en sen søndag kveld. Det hadde vært flott med tilbakemelding på ting som skal være annerledes.

 

Krok: Partridge 15BN Klinkhammer str 14

Fortynget med blytråd

Kropp: (nr1) Hvit dubbing farget med rosa markeringstusj, (nr 2) Flyrite nr 40 Caddis Puppa Green

Thorax: Fire Star Shrimp (begge)

Ryggskjold: Thin Skin

Ribb: Monosene 0.18

post-517-13949845287578_thumb.jpg

post-517-139498452888_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Vel, du er ihvertfall i gang. Men jeg ville nok sørget for at kroppen ble slankere og mer kompakt (glattere) formet for å komme raskt ned til bunnen. Dette oppnår du lettest ved å bruke materialer som er tilpasset formålet. Slik flua er laget nå vil den nok bremse litt mye på veien ned og dermed vil den fiske i litt for kort del av driftet. Som opphenger vil den nok kunne duge :) Fargevalget er det ingenting å si på :)

 

Under kan du se hvordan jeg liker at tsjekkiske nymfer ser ut. Som du kan se er det en del bust under, men formen og materialene gjør at den stuper rett til bunns. Dubbingen gir bare litt ekstra liv til flua når den ruller nedover elva.

post-0-13949845287087_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroken som er brukt heter Partridge 15BN Klinkhammer i størrelse 14. Kjøpte de hos Jesting Sport på Alnabru i Oslo. De hadde også noen kroker som het Czek Nymph Special, men de var så utrolig store, så valget falt på de ovennevnte. Rettet på resten av bindebeskrivelsen i den første tråden. Beklager hvis jeg roter til tilbakemeldingene dine ved å endre på første innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Ingen fare, roter det ofte til litt selv også. :oops:

 

Krok: Partridge 15BN Klinkhammer str 14

Greit nok, men det er ganske vanlig at fisken liker dem større. Bruker faktisk ofte rimelig store selv. Helt opp til Authentic Czech Nymph str.6. De aller beste krokene er dog en del tynnere enn denne.

 

Fortynget med blytråd

Vanlig blytråd kan på de som vi kaller ankerfluer bli for lite kompakt. Til opphengere fungerer det greit nok.

 

Kropp: (nr1) Hvit dubbing farget med rosa markeringstusj, (nr 2) Flyrite nr 40 Caddis Puppa Green

Den kan være en fordel å bruke naturdubbing (f.eks. ekorndubbing) da denne typen ikke bremser på veien ned.

 

Thorax: Fire Star Shrimp (begge)

Kjenner ikke dette materialet, men det skal sjekkes ut ja.

 

Ryggskjold: Thin Skin

Noen liker mora og andre liker dattera.

Ribb: Monosene 0.18

Standard, men på mindre kroker (12-16) bruker jeg 0.15. Smak og behag.

 

Håper jeg ikke er for streng med deg, for du er godt igang. Så med litt trening ser det ut til at kommer til å lage helt supre fluer. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke for streng i det hele tatt. Kjempebra med tilbakemelding. Det er altså mening at de skal være store? Jeg binder stort sett bare tørrfluer, så det er litt uvant å bruke så store krokstørrelser. Har du mye erfaring med tjsekkiske nymfer i norske vann/elver? Jeg har aldri prøvd det før, så det blir første gang i morra i Vorma. Er alltid en liten usikkerhet når man prøver nye fluer. Håper jeg ikke detter i fella og slenger på en god gammel gullhodenymfe av hareøre i stedet for en av de nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jada, jeg fisker med tsjekkisk nymfeteknikk ganske så ofte og hadde jeg hatt muligheten så hadde jeg vært i Vorma allerede. :cry:

 

Neida, ikke alle nymfene trenger å være store. Bare pass på å lage noen som er store og tunge nok til å fungere som "ankere". Normalt er det lurt å ha en skikkelig tung nymfe i enden for å dra de andre ned. Men dersom du fisker på litt grunt vann kan det være lurt å feste ankeret i midten.

 

Selve fisketeknikkene som kan benyttes under slikt fiske er ganske godt beskrevet på denne siden - www.czechnymphs.com

Dette er siden til Karel Krivanec som har vært manager for det tsjekkiske landslaget i en årrekke. Les og lær, men fortsatt er det beste å lære av noen som kan vise deg hvordan. Men for all del - IKKE GI OPP selv om du ikke skulle få det til med en gang.

 

Tips - Det er utrolig fort gjort å bevege stangtuppen for fort nedover elva. Husk at fluene går mye saktere på bunnen enn på toppen. Fluene skal ikke dras nedover, men holdes kontakt med mens de ruller. Helt på slutten av driftet bør du gjøre et lite tilslag. Det kan fort være en fisk som har tatt ei flue uten at du har merket noe som helst. Rimelig ofte at det skjer faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt kort innpå ang. kroker. Klinkhamerkroken er stor i forhold til krokstrørrelsen. Siden du nevnte Mustad Fishy så kan jeg opplyse om at en Klinkhammer i str. 8 er to krokøyer lengre enn en mustad C49s i størrelse 6.

Ellers spennende tråd, detta går bra "hockey" :D

 

Fargene er hotte, en husbygger og en litt mer lys oliven så bør du være i boks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Og Authentic CZ i str.6 har lik lengde som en Klinkhammer i str.8, men den er rundere i formen og har større krokgap. Bakdelen med A-CZ er at den er vel tykk. Bakdelen med KH er at den er noe "trang i skjæret".

 

Forøvrig er A-CZ en kopi av en tsjekkisk krok (Nevner ikke navn for å unngå å reklamere) med mye tynnere wire som brukes av de beste konkurransefiskerne i verden + noen norske som ikke er fullt så gode :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags dubbing bruker du på flua på bildet du har lagt ut Fishy? Jeg får ikke på langt nær like mye bust på de jeg sitter og lager nå. Prøver ut alle dubbingtypene jeg har, men uten suksess.

 

Ett lite apropos til Runes kommentar om bra tråd. Det hadde ikke vært mulig å diskutert dette uten siden din, som jeg forøvrig synes er vanvittig bra, så all ære til deg og det arbeidet du legger ned her. Bra design i tillegg til masse informasjon og tips. Jeg venter spent på neste artikkel i serien om skogsvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Vel, du finner oppskriften under knappen "Tsjekkiske Nymfer" i Flueboksen på www.eikre-fly.no ;)

 

For en gangs skyld har jeg hatt følelsen av at vinteren så langt har gått ganske fort. En av grunnene til dette er flere gode nettsider for fluefiskeren. Fluefiskesiden.no er absolutt en favoritt blandt disse \:D/ :!: Her kan man diskutere alt innenfor fluefiske og litt til, hente opplysninger, lese artikler av høy kvalitet og mye, mye mer.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...