Gå til innhold

"the dark cahill"


Lasse18

Anbefalte innlegg

klassisk flue fra ca 1915 - 1920 tallet bundet av Dan Cahill fra Port Jervis, NY.

Den orginale flua ble bundet med woodduck i halen.. men ble etter at hackelet ble mere og mere brukt fra 1920 tallet, ble flua bundet med brune hackel fibre i halen.

 

Krok: tørrfluekrok 10 - 16

Tråd: grå

Vinge: woodduck (Flank)

Hale: brune hackel fibre

kropp: grå dubbing

Hackel: brun nakke eller saddel

 

1. bind inn bindetråden

2. fest inn en hale av brune hackel fibre

3. dubb en tynn konisk kropp frem til ca 2-3 mm fra krok øyet

4. fest inn et brunt hackel og bind inn en vinge av woodduck som du splitter på midten

5. surr hackelet fremover tett i tett og avslutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alltids...en fantastisk flue Lasse. Juger du på alderen her inne eller?  :D :D

 

17 år, fantastisk til å binde fluer og i tillegg er interressert i historien. Jeg spår du blir en kommende legende  ;)

 

 

takk skal du ha Stian :D

 

ikke noe jug her nei :).... legende ja :D får nå ta det litt med ro i starten ;D ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Lasse

 

Flot flue......jeg kommer til at tænke på, at jeg stoppede med at lave den slags fuld-hacklede fluer, da jeg læste, at de krogede dårliger end f.eks. parachutes..og at de "stod" forkert på vandet...men jeg får lyst til at lave dem igen, når jeg ser dit eksemple  ;D ;D

 

Har du selv nogen erfaring med de forskellige "hackle-udformninger " ??

 

Torben !

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Lasse

 

Flot flue......jeg kommer til at tænke på, at jeg stoppede med at lave den slags fuld-hacklede fluer, da jeg læste, at de krogede dårliger end f.eks. parachutes..og at de "stod" forkert på vandet...men jeg får lyst til at lave dem igen, når jeg ser dit eksemple  ;D ;D

 

Har du selv nogen erfaring med de forskellige "hackle-udformninger " ??

 

Torben !

 

 

 

Jeg binder både parachutes og vanlig hacklede fluer av alle mine døgnfluer. Har ikke merket noen forskjell på kroking, men hender jeg klipper dem på undersiden for å forsikre meg om at fluen lander og ligger riktig på vannet. Hva som fisker best tørr jeg ikke spekulere i, da jeg bruker dem under ulike forhold.

 

btw; flott flue lasse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...