Gå til innhold

tidevann og sjøørret


steinulka

Anbefalte innlegg

Sikkert vert diskutert mange ganger, men.....

Jeg var ute å slengte litt flue i dag og begynt et par timer før full flo...

Kom i snakk med en mann (som i føge seg selv, var veldig erfaren). Og han meinte at jeg heller burde fiske på helt fjære sjø!

Så hva mener folkene inne på forumet her?

 

Og tidevannet varierer  jo, så bør jeg satse på dager med stor heller liten, forskjell på flo og fjære?

Og når kan jeg forvente noe børstemark"sverming"?

Ps; fiske i trheim

 

Hilsen en, med mange ørreter på samvittigheten, men veldig få sjøørreter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette varierer ofte, måtte jeg velge en tid å fiske på så var det timene etter flo.

Det er ofte da jeg har mitt beste fiske. Noen steder er meget bra på høyt vann, mens andre er best på lavt vann.

 

Synes også dette varierer veldig i forhold til temp i vannet, når sjøørreten kommer inn i faser med "bedre" temp i vannet så føler jeg tidevann har mer å si. Det var KUN basert på MINE erfaringer.

 

En i Tromsø kan oppleve dette helt annerledes :P

 

Idag var fiske bedre på høyere vann på sted 1 mens meget mye bedre på lavt vann sted 2. Og vi snakker en tur med bilen på 7 minutter ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å få med meg timen før flo, og de første to timene etter flotoppen, men tror det har mye å gjøre med temperatur.  Har opplevd kanonfiske på nesten full fjære, og hvor forventningene mine var nesten like lave som vannstanden.

 

Morten

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere her påpeker så er det helt klart store lokale variasjoner rundt dette temaet. I Oslofjorden har jeg nok generelt hatt best fiske i forbindelse med høyvann. Men har også plasser som fisker bra på lavvann.

 

Har opp igjennom årene fisket en god del i Sognefjorden, på den plassen jeg har mest erfaring med, så er det lavvann som gjelder. Punktum!!! Fisket er klart best et par timer før, og et par timer etter full fjære. Nå er nok denne stranda litt spesiell, men det sier vel litt om at jo mer du kjenner de stedlige forholdene, jo bedre er sjansen for å lykkes som sjøørretfisker.

 

 

 

Gisle

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker når jeg har noen ledige timer.  Da er det som regel flo, fjære eller noe et sted i mellom.  Funker bra.

 

Misunner deg egentlig ikke stedet der du fisker SØ  Lillevann. Fiskene der spiser jo alt uansett tid, vær, føre og vannstand! Tilbake står du, .. uten utfordringer :rolleyes: ::). Men, av og til så er det allright, .. av og til så er det allright.....av og til så er det helt allright  ;D ;D ;D ;D

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker når jeg har noen ledige timer.  Da er det som regel flo, fjære eller noe et sted i mellom.  Funker bra.

 

Misunner deg egentlig ikke stedet der du fisker SØ  Lillevann. Fiskene der spiser jo alt uansett tid, vær, føre og vannstand! Tilbake står du, .. uten utfordringer :rolleyes: ::). Men, av og til så er det allright, .. av og til så er det allright.....av og til så er det helt allright  ;D ;D ;D ;D

 

bjorni

 

Slik er det nok der du fisker også, men det er uansett godt å kunne forklare en bomtur med et eller annet svada "man ikke er herre over" - jeg ser den.

 

Fikk ikke no' i dag.  Var lavvann. 

Fikk ikke no' i dag.  Var høyvann.

Fikk ikke no' i dag.  Var verken høyvann eller lavvann.

Fikk ikke no' i dag.  Var selektiv på lopper.

Fikk ikke no' i dag.  Ville ikke ha loppa mi.

Fikk ikke no' i dag.  Var nordavind.

Fikk ikke no' i dag.  Var for klart i vannet.

Fikk ikke no' i dag.  Var for kaldt i vannet.

etc.

 

Bare tull.  Her er de 2 eneste gyldige forklaringene:

 

Fikk ikke no' i dag.  Var ikke fisk der.

Fikk fisk i dag.  Var fisk der.

 

Lillevann får fisk dersom det er fisk der.  Lillevann (selv ikke han) får ikke fisk dersom det ikke er fisk der.

 

Så enkelt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker når jeg har noen ledige timer.  Da er det som regel flo, fjære eller noe et sted i mellom.  Funker bra.

 

Misunner deg egentlig ikke stedet der du fisker SØ  Lillevann. Fiskene der spiser jo alt uansett tid, vær, føre og vannstand! Tilbake står du, .. uten utfordringer :rolleyes: ::). Men, av og til så er det allright, .. av og til så er det allright.....av og til så er det helt allright  ;D ;D ;D ;D

 

bjorni

 

Slik er det nok der du fisker også, men det er uansett godt å kunne forklare en bomtur med et eller annet svada "man ikke er herre over" - jeg ser den.

 

Fikk ikke no' i dag.  Var lavvann. 

Fikk ikke no' i dag.  Var høyvann.

Fikk ikke no' i dag.  Var verken høyvann eller lavvann.

Fikk ikke no' i dag.  Var selektiv på lopper.

Fikk ikke no' i dag.  Ville ikke ha loppa mi.

Fikk ikke no' i dag.  Var nordavind.

Fikk ikke no' i dag.  Var for klart i vannet.

Fikk ikke no' i dag.  Var for kaldt i vannet.

etc.

 

Bare tull.  Her er de 2 eneste gyldige forklaringene:

 

Fikk ikke no' i dag.  Var ikke fisk der.

Fikk fisk i dag.  Var fisk der.

 

Lillevann får fisk dersom det er fisk der.  Lillevann (selv ikke han) får ikke fisk dersom det ikke er fisk der.

 

Så enkelt.

 

 

Kjendis? 3.person! Nice!  :o  :o Er det deg Kong Harald som kaller deg Lillevann?  ;)

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...