Gå til innhold

børstemarkgarnbørstemark


moonfisher

Anbefalte innlegg

Denne børstemarken av børstemark som jeg nå ikke helt vet hva jeg skal kalle, men som kanskje bør kalles Staffans børstemarkgarnbørstemark...

Den er bestkrevet bundet med Hyphron eller no. Er dette mykere/mer fleksibelt enn ex. fireline? Laget noen med fireline, men føler den godt kunne vært litt mykere for bevegelsens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskuterte litt rundt dette med Staffan i en annen tråd for ikke så lenge siden. Jeg har ennå til gode å binde noen eksemplarer av Staffans Børstemarkimitasjon, så hvor mye det har å si skal jeg ikke uttale meg om, men instinktivt ville jeg prøvd å maksimere forholdet mellom fleksibilitet og motstandsdyktighet mot mekanisk slitasje. Fireline er blant de stiveste superlinene på markedet, og selv om 0,12 mm kanskje gir mer enn nok bevegelse til fluen, ville jeg ikke vært komfortabel med å bruke en slik flue etter gjentatt kontakt med skarpe fisketenner, steiner, skjell, etc. Derfor ville jeg heller gått for en flettet spectra-/dyneemaline med noe tykkere diameter.

 

Det er derimot store forskjeller dersom man sammenligner ulike flettede superliner også. For moro skyld tok jeg en rask sammenligning av Jerry Brown Line One Hollow Spectra i 60 lb, som jeg bruker til backing, og Biltemas billige dyneemaline i 0,21 mm. Selv om 60 lb JB er nesten dobbelt så tykk, er faktisk fleksibiliteten kanskje hakket bedre enn hva som er tilfelle for Biltemas dyneema :o Grunnen til dette er blant annet at den i motsetning til Biltemas dyneema er hvit, slik at man unngår den vokslignende coatingen farging medfører. Det faktum at den er en 12 carrier braid mot Biltemas 4, har sikkert også litt å si. Selv om jeg ikke får testet det direkte med to liner av så ulik diameter, er det i hvert fall sikkert at antall carriers har en positiv effekt på linens motstandskraft mot mekanisk slitasje.

 

Dessverre blir nok 60 lb JB litt i tykkeste laget. Dyr er den også, så jeg vil helst bruke hver eneste meter til backing i stedet for i fluer som blir utslitt eller mistes før man vet ordet av det. I hvert fall så lenge den ikke er helt ideell. 40 lb versjonen ville sikkert vært perfekt, så hvis jeg ender opp med å kjøpe en spole av den også, til backing i de lavere klassene, blir det nok til at jeg legger til side noen meter, slik at jeg har til et par "marker"…

 

Når/hvis jeg en gang skal kjøpe superline spesifikt til Staffans Børstemarkimitasjon, vil jeg følge disse kriteriene:

 

[*]Flettet fremfor "fused"

[*]Hvit/ubehandlet

[*]0,25-0,30 mm og helst mer enn 4 carriers (8 er sikkert et greit kompromiss mellom pris, tilgjengelighet og egenskaper)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...