Gå til innhold

Vrient tjern!


Kent Skaje

Anbefalte innlegg

Får tre år siden var jeg i Finnmark, i ett område ikke langt fra Skoganvarre. Vi skulle egentlig fiske i ett lite vassdrag godt inne på fjellet, men dette inneholdt kun fisk av dårlig kondisjon. Noe som førte til at vi måtte fiske småvannene og tjernene i området. De to nærmeste vannene lå med ca 50 meters mellomrom med en liten bekk i mellom. Fisket begge disse vannene men det var kun det ene som ga fisk (900-1000g. mistet også adskillig større fisk). I vann nr to var det dødt som i en ansjos boks. Men alt helte jo mot at det måtte være fisk også i dette tjernet. Og det ble fisket mye også her, men ikke ett napp. Men en av de siste dagene av turen hasse jeg gått bomtur inn til en myrpytt, og kom gående langs dette vannet på vei mot campen. Og tenkte jeg måtte prøve noen kast, og på første kastet (sluk, bruker ofte dette for å sjekke om det er fisk i småtjern, så får man ta frem fluestanga etterpå), satt det en tung fisk i andre enden. Kjekset på midten, stygt! Men nå kommer saken. I de minuttene som fulgte ettet at denne fisken var kroket vaket det som besatt i dette vannet, ca 15min etterpå var det igjen like dødt! Og det var ikke småfisk som vaket, den jeg fikk var 980g. Jeg byttet stang å fisket marflo i ta timer, uten ett eneste napp! Noen som har opplevd noe tilsvarende, eller har noen forklaring. Fikk ikke flere i dette vannet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Jeg har vært borti tilsvarende i fjellvann. Kort og godt en skikkelig "bettperiode".

Du husker vel ikke hva det var som klekket? Tid på døgnet?

Til å være en klekking må jeg si at den var superlokal og kort.

 

Jeg har opplevd korte perioder med intens vaking når det har vært mye insekter.

Det kan virke som fisken rett og slett er mett og ikke orker å spise så mye. Jeg har opplevd dette ved danicaklekking. Full fart i en halvtime eller time og så bråstopp! Til tross for at det klekker som bare pokker. Rimelig frustrerende saker..

Så blir det et opphold mens fisken fordøyer maten eller spiser nymfer :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var på kvelden, etter mørkets frembrudd. Og det begynte ikke å vake før fisken var kroket, hadde det vaket så hadde jeg ikke fisket med sluk. En litt nærmere beskrvelse her, fisken ble kjekset i magen, gjorde deretter noen kraftige utras. Og det mens jeg kjørte denne fisken det begynte å vake kraftig i dette vannet.

Jeg har en teori; den er som følger, den ørreten jeg hadde på virvlet opp marflo fra bunnen, og noen av fiskene i vannet gikk deretter bananas på dette! Det var nemlig ikke noe tegn til at det klekket noe spesielt ved dette vannet. Og jeg hadde tilbrakt timer ved dette vannet tidligere uten å se så mye som en krusning av fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

hehe... Eller at fiskene så at du var opptatt med denne ene og følte seg trygge. Når du hadde fått denne på land så ble de redde igjen. Neida. Et merkelig fenomen det du beskriver der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en teori; den er som følger' date=' den ørreten jeg hadde på virvlet opp marflo fra bunnen, og noen av fiskene i vannet gikk deretter bananas på dette! Det var nemlig ikke noe tegn til at det klekket noe spesielt ved dette vannet.[/quote']

 

Du er nok ikke helt på jordet med den teorien.... laugh.png' alt=':lol:'>

De som fisker mye med belly har sikkert opplevd at fisk har "vaket" (les: jaget i overflaten) rett over en grunne man nettopp har padlet over med svømmeføttene. Det blir virvlet opp en god del byttedyr når man bruker svømmeføttene på slike områder.....

 

I tillegg kan jo fisken din ha "vekket opp" nysgjerrigheten til de andre fiskene, som kanskje trodde det var noe mat på gang....

 

Tipper det bare "vaket" i området der fisken din hadde svømt.....? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde nok noe med opp virvling av byttedyr å gjøre, men det vaket faktisk i store deler av tjernet, ikke bare der fisken hadde virvlet opp! Fisken vaket også forholdsvis hurtig head and tail, som om de hadde dårlig tid. Noe jeg ikke får helt til å stemme med marflo. Men det var enorme mengder marflo i vannet. Tidspunktet for turen var slutten av august, og da gyter vel marfloen på grudt vann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fear no fish,

Tidspunktet for turen var slutten av august, og da gyter vel marfloen på grudt vann!

 

Det kan godt være marflo men jeg synes det er rart at det blir så kortvarig.

Hvordan var været den dagen? Slutten av august er ofte bibioen på farta, jeg har opplevd spesielle forhold når den har vært på vingene. Var på fjellet nord for lillehammer rundt 20 august i 1995, det var knallvær og varmt. Det var for det meste stille men når det kom noen vindkuler så vaket det nesten umiddelbart etter det.

 

Etter en stund fant vi ut at det var bibio som ble blåst ned på vannet. De er vanskelige å se når de ligger på vannet, ligger dypt. Vakene var kraftige plask og head & tail. Når vi fikk knekkt koden så hadde vi et knallfiske :D Vi fikk borti 20 ørreter den dagen på bibio mellom halvkilon og 900 gram. Vakperiodene var kortvarige, bare 10-15 minutter etter en vindkule og så var det stille til neste vindkule kom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var faktisk nærmest vind stille, og forholdsvis kjølig! Men observerte da en del bibio i dagene før dette. Dette var i perioden rett etter at det ble mørkt. Men det var det at det begynte å vake i hele tjernet som var det merklige her, hadde det hvert kun i det området som fisken var, så skulle jeg skjønt det. Og det er jo litt spesielt når det ikke ble observert vak i dette tjernet dagene i forveien. Og det ble brukt noen timer her også! Tjernet var egenlig helt mekka for en fluefisker, hvis det bare hadde hvert noen indikasjon på at det var fisk i dette vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...