Gå til innhold

Ignita


Gjest

Anbefalte innlegg

Skal binde noen Ignita imitasjoner og lurer på hvilken farge den stort sett opptrer i, leser ut i fra "fluefiske m/ imi." at den kan være fra olivenbrun til olivengrønn og skarp oransjebrun. I følge de fleste bilder jeg har sett føler jeg nesten det er rødaktig. Har desverre aldri sett en ekte Ignita (oppokst i Kr. Sand og der er det kun det leptoer som klekker i mengder)

 

Skal forresten fiske i øvre Hedmark, det er sikkert stedsbetinget hvilken farge den har, men tips mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble resultatet, er nok litt mer rustrød en det bildet viser. Det er tatt midt på natta med dårlig kunstig lys.

Burde man ikke heller lage en rustrød og en olivengrønn, i stedet for en blanding?

post-525-13949845290973_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du flyrite så kan du blande f.eks 50/50 flyrite nr. 15 light olive og nr. 18 rusty orange. Ha også noen i flyrite nr. 8 golden olive, mange sverger til den. Ei sånn gulrotfarget fallskjermflue med grå haler, brunt hackle og grå vinge er meget effektiv ellers også. Ha noen slike fra krok 10-18. Funker bra på mange spinnerfall og når det er litt dårlig lys..

 

Jeg ville hatt mye tynnere kropp på ignitaen enn den du har bundet der. Det er viktig at de er meget slanke, gjelder forøvrig de fleste døgnfluer, fisker ofte best da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :D

 

Har MYE fritid for tiden, så derfor har jeg bundet en del døgnfluer den siste tiden (nærmer seg tohundre :oops: (ikke bare døgnfluer)), egentlig så har jeg dekket over det meste nå, men manglet som sagt en god beskrivelse av Ignitaimitasjon, ser også de har en på www.eikre-fly.no som dem lovpriser. Regner med jeg prøve et par av dem og.

 

Bildet lyver nok ganske bra (reflekter fra flyrite e.l) for flua er ikke mer enn 1.5mm på det bredeste (thorax)

 

Kjenner små anspente anfall av leamus rundt øyne/skuldre og venstre lilletå når jeg binder for tiden :smt119 . Tenker kun på sesongåpning i min lille elv på sørlandet. Tre uker igjen =P~

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig fasinerende å se fargeskiftet på flyrite golden olive når den kom i vann (brukte kremgul bindetråd bennechi 12.0) den ble fikk nærmest et grønnaktig skjær i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Først:

Jeg vet ingenting, men jeg har en haug med teorier. ;)

 

Fargeskifte er vel noe av det jeg regner som det mest interessante når det gjelder fluebinding. En gang i tiden (huff, jeg begynner visst å bli gammel) så var det en kjent fluefisker og fluebinder som forklarte meg sin teori om farger under et kurs som jeg deltok i. Hvordan det forandret seg når det ble vått osv... Senere har jeg fått min egen teori om dette:

 

Hvis du tar en flue som er f.eks. lys brun og putter den i vann og tar den opp igjen og studerer den så ser den mye mørkere ut. Dette skulle jo tilsi at man burde bruke lysere farger enn på originalen dersom det skulle bli likt!? Ikke slik jeg ser det nå. Det er vannet rundt og i flua som bryter lyset på en slik måte at det ser mørkt ut. Når flua er under vann er fargen som før. Når flua flyter oppå vannhinna og bøyer denne så forandres fargen en god del etter lyset som treffer den. Dette skjer som regel ikke når det er et naturlig insekt som sitter der. Den er jo ikke full av metall (krok).

Konklusjonen blir derfor at det er viktigere å finne samme farge som innsektet har på en nymfe enn på en tørrflue. Fargen på tørrflua bør varieres etter lyset for å matche insektene perfekt. Diverse kroppsmaterialer som brukes bryter lyset på forskjellig måte og har dermed også litt å si.

 

Når det gjelder Ignita så kan jeg godt komme med et lite triks (hemmelighet) som blir brukt av noen av deltakerne i fluefiskekonkurranser: Flat tinsel av pearl som ribb gir inntrykk av at flua er tynnere og står høyere på vannet enn den faktisk gjør. Fillern også at jeg fortalte det - Nå blir det bråk laugh.png' alt=':lol:'>

 

SÅ - Er det noen som kan motbevise teorien min om fargeforandringer er jeg mer enn villig til å ta alt tilbake. Ehh, nesten i hvert fall. Noe har jo funket veldig bra :D

 

Rune - din teori???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Flat tinsel pearl er kjøpt inn!

 

Ett spørsmål bruker du dette på andre døgnfluer også f.eks baetis/centrotilum eller er det bare på ignita?

På alle døgnfluer som jeg bruker på svært stilleflytende(glatt) vann. Bare pass på at tinselbredden står i forhold til størrelsen på flua.

 

Men jeg bruker ikke pearl-ribb på døgnfluer som jeg bruker i sterk sol. Jeg tror det blinker litt for mye og har man ikke trua så... :(laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs nok om jeg må gjøre noe med den tinselen kan nok være litt bred for de minste, men det regnet jeg med. Men det var det eneste de hadde på Villmarks butikken. Men jeg har noe perlemor som jeg bruker i vingene på endel streamere, jeg skal gjøre en test med det på de minste fluene. Mulig det har litt dårlig holdbarhet, men det får hvise seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...