Gå til innhold

Jeg trenger inspirasjon


Hockeysveisen2

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Gjest Erik Eikre
Sitter foran bindestikka' date=' men klarer ikke å bestemme meg for hva jeg skal binde. Er det noen der ute som har noen gode forslag, gjerne med bindebeskrivelse. En tørrflue som kan brukes tidlig i sesongen, eller kanskje en streaking caddis-variant???[/quote']

Har du laget deg Razorbacks? Ikke det, nei vel. Da er det bare å sette igang- du vil ikke angre! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Razorbacks? Hvor finnes den oppskriften? Trodde ikke auren spiste villsvin. Men hva vet jeg hehehehehe.

Neida, ørreten spiser ikke villsvin. :D Men derimot disse fluene - http://www.eikre-fly.no/flueboksen/bustefluer.htm

 

Disse har bidratt sterkt til gode resultater i fluefiskekonkurranser og under vanlig fiske. Det skal ikke mye vårfluer til før fisken går berserk på Razorbacks. Egentlig så jeg denne typen fluer for første gang i VM 2002 i Frankrike, men de kan godt ha vært laget før krigen for alt jeg vet. Det var en skotte som viste meg en slik flue i liten utgave og jeg tenkte at det måtte prøves i Norge også. Etter en del testing har vi kommet frem til noen varianter som virker meget godt i våre vassdrag. Hemmeligheten ved fluene er nedklipping av kroppshacklet slik at de bare har hackle på oversiden - Razorback. Dermed stikker en del av rumpa ned under vannet og denne lokker fisken til å ta en titt selv om flua er utenfor "vinduet". Når fisken kommer nær nok til å se hele flua er det en caddis (biff) som sitter der. Lett å ta er den også siden den sitter fast i vannfilmen. :D

 

Samme prinsippet gjelder Dip-caddiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke deg Erik som kom med spyd spissen når Tor kom med et innlegg om en ny stang, fordi du mente det var reklame? Da vil jeg hakke litt på deg og linkingen din til egen side, hvor du også har produkter til salg, direkte eller indirekte. Bedre om du legger ved et bilde og en bindebeskrivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Spurte bare om retningslinjer. Linken går da også bare til oppskriftene. Å klikke på knappen til resten av sidene blir vel det samme som å klikke på linken til våre sider under linker på fluefiskesiden, eller? Synes også å ha sett at det blir linket både hit og dit ellers. Om jeg blir litt for ivrig så er det greit at du sier fra, men dette var faktisk bare for å spare meg selv for litt arbeid. Det er jo en del oppskrifter på Razorbacks.

 

Anser dere det som overtramp så er det helt i orden. Jeg blir aldri sur før noen tar fra meg stanga. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å spore av her.. :), men om vi kunne bli enige om en liten beskrivelse og kanskje et bilde på sånne tråder, og så komme med en link til aktuelle varianter, ja, da er jeg fornøyd. Vet du forstår at vi ikke får noe ut av en link til en annen side. Det vi derimot kunne fått noe ut av var litt informasjon om objektet og en beskrivelse, og om du hadde tatt deg 20 sek ekstra, legge ved et bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Man lærer jo så lenge man har lever vet du. Slik du mener?

 

Razorbacks? Hvor finnes den oppskriften? Trodde ikke auren spiste villsvin. Men hva vet jeg hehehehehe.

Neida' date=' ørreten spiser ikke villsvin. :D Men derimot denne flua

 

[img']http://www.eikre-fly.no/flueboksen/razorback01.jpg[/img]

 

Krok: Caddis / Shrimp

Bindetråd: Sort

Tag: Flat Tinsel - Rød

Ribb: Flat Tinsel - Rød

Bakkropp: Softdub Pearl Squirrel - Chocolate Brown

Framkropp: Opossum Dubbing - Orange

Kroppshackle: Hønenakke - Sort

Vinge: CDC - Natural Grey

Fronthackle: Hønenakke - Sort

 

Denne typen fluer har bidratt sterkt til gode resultater i fluefiskekonkurranser og under vanlig fiske. Det skal ikke mye vårfluer til før fisken går berserk på Razorbacks. Egentlig så jeg en slike fluer for første gang i VM 2002 i Frankrike, men de kan godt ha vært laget før krigen for alt jeg vet. Det var en skotte som viste meg en slik flue i liten utgave og jeg tenkte at det måtte prøves i Norge også. Etter en del testing har vi kommet frem til noen varianter som virker meget godt i våre vassdrag. Hemmeligheten ved fluene er nedklipping av kroppshacklet slik at de bare har hackle på oversiden - Razorback. Dermed stikker en del av rumpa ned under vannet og denne lokker fisken til å ta en titt selv om flua er utenfor "vinduet". Når fisken kommer nær nok til å se hele flua er det en caddis (biff) som sitter der. Lett å ta er den også siden den sitter fast i vannfilmen. :D

 

Flere varianter og oppskrifter på dem finnes her - http://www.eikre-fly.no/flueboksen/bustefluer.htm

 

Samme prinsippet gjelder Dip-caddiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt genialt Erik!

 

Kan forresten fortelle de to eller kanskje tre som ikke har vært innon siden til Erik at han har gjort en kanon jobb på fluedelen, en spennende side for dere som ikke har vært innom. Frustrert nå? ;)

 

Fortsett med å sleng på med noen killere Erik, helt genialt. =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Satt akkurat og redigerte Robin. Måtte jo få med bindebeskrivelsen også.

 

Takk for skrytet! :D Sender det i retur med et HURRA FOR FLUEFISKESIDEN.NO!!! :D:D:D

 

Må få med at det er Lars Magne Roksvåg som har bundet de fineste fluene. Han er helt værst på Razorbacks! Så flua på bildet er nok hans verk. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Er den fargekombinasjonen på bildet du bruker mest? Tror jeg må binde opp et par av den. Fisker du den i tida man normalt bruker vårfluer?

 

Ja på begge spørsmål. Pluss Orange Pearl (Tiger) og Red Tag varianter. Må jo det ettersom den sniken LM Roksvåg lurte til seg gullmedaljen i NM på Smøla i fjor (mai). Det er av sine egne man skal ha det, vet du. laugh.png' alt=':lol:'> Spøk til side, de fungerte vanvittig bra seinere på sommeren i diverse vassdrag. Red Tag var forresten en av de beste variantene på Smøla året før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...