Gå til innhold

Ei uke fra Røros til Rena


Morten Helgaland

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Har "fått fri" en uke i månedsskiftet juni/juli og skal da selvfølgelig tilbringe den med fluestangen. En kompis og jeg planlegger en ukes roadtrip og siden vi nesten aldri får fisket i rene ørretelver vil vi gjøre det til gagns da. Nest siste mål for turen - før vi setter nesen hjem for Stavanger - blir nok Rena. Var der i fjor under treffen og må nok tilbake til myggen igjen. Men, før det, tenker vi på å starte ved Røros og bruke en 4-5 dager på å bevege oss ned til Rena og fiske i side-elver til Glomma. Har sett på, og lest om, et utall elver nedover og den ene ser mer forlokkende ut enn den andre. (Litt for mange av de påstås jo selvfølgelig også å være Elven i en av tørfluelandet filmene;-) )

 

Anyhow - er det noen av disse som MÅ besøkes og noen vi bare kan glemme? Vi er ikke altfor avanserte fluefiskere og vil helst fiske tørt i flott omgivelser. Utfordrende fiske blir det nok av i Rena, må jo ha noen turer for å bygge selvtillit og trene på stripefrie flyt...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her finner du ekstremt mange godbiter. Siden dere kommer langveis fra og bare skal være her en uke så ville jeg prøvd og heller bli kjent med et par elver på denne tiden enn å prøve og komme over så mange som mulig. Dette er ihvertfall min erfaring med elvene her oppe. Tar litt tid og finne de gode ørretplassene i elvene siden det er en god del harr her også, det kan være gøy det også men det var vel ørret som lokket mest. Hadde jeg vært dere tror jeg kanskje jeg ville ha kikket nærmere på: Nøra og Vanggrøfta. Hvis dere har lyst på å kjøre en liten omvei så er jo Atna en nydelig elv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for tips.

 

Du har nok rett i at vi bør holde oss til et par - men når det er så lenge til så er det kjekt å tenke på å få meg seg flest mulig :-) I praksis så er vi fleksible nok på tur at hvis vi liker oss et sted så blir vi fort der i noen dager.

 

Har lest andre steder at øvre deler av Atna visstnok er fantastisk vakkert - det ser jo ikke ut som om det er en altfor stor omvei?

 

Om det er Harr så er det knapt et minus. Det er liksom det å fiske i Elv som er greia her.

 

Slo meg forøvrig at jeg kanskje var litt i frekkeste laget ved å spørre etter elver slik uten foranledning - men den delen av Norge er bare totalt ukjent for meg. Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen takk.

 

Fiskekort og slikt, hvordan fungerer det normalt i det området? Utifra det jeg leser på nett så ser det ut som det er nok av selvbetjeningskasser som det ikke er vanskelig å finne?

 

Her på sørvestlandet er det som regel noe mere slitsomt. Lite organiserte salg - som regel må man ringe på døren hos den man tror er grunneier og spørre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd noe særlig i Rena selv men enig med staffan i at rena er veldig spennende. Men dere ville jo se litt mer enn bare rena så da synes jeg at jeg har kommet med en god del gode elver. Kan jo nevne finstaåa og unsetåa. Nydelige elver for tørrfluefiske Både harr og ørret her også. Går ann å sende pm kanskje jeg kan hjelpe dere med litt mer info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen takk.

 

Fiskekort og slikt, hvordan fungerer det normalt i det området? Utifra det jeg leser på nett så ser det ut som det er nok av selvbetjeningskasser som det ikke er vanskelig å finne?

 

Her på sørvestlandet er det som regel noe mere slitsomt. Lite organiserte salg - som regel må man ringe på døren hos den man tror er grunneier og spørre...

 

Normalt lett tilgjengelig i alle elver/vann i dette område. Nærmeste bensinstasjon, www.inatur.no , på sms i Åmot kommune /Renaelva, glomma osv), selvbetjeningskasser, campingplasser og you name it. Trenger ikke stresse med så mye forhåndskjøp her  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen takk.

 

Fiskekort og slikt, hvordan fungerer det normalt i det området? Utifra det jeg leser på nett så ser det ut som det er nok av selvbetjeningskasser som det ikke er vanskelig å finne?

 

Her på sørvestlandet er det som regel noe mere slitsomt. Lite organiserte salg - som regel må man ringe på døren hos den man tror er grunneier og spørre...

 

Normalt lett tilgjengelig i alle elver/vann i dette område. Nærmeste bensinstasjon, www.inatur.no , på sms i Åmot kommune /Renaelva, glomma osv), selvbetjeningskasser, campingplasser og you name it. Trenger ikke stresse med så mye forhåndskjøp her  :)

 

:-D Så praktisk - spesielt i forhold til å slippe å legge plan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd noe særlig i Rena selv men enig med staffan i at rena er veldig spennende. Men dere ville jo se litt mer enn bare rena så da synes jeg at jeg har kommet med en god del gode elver. Kan jo nevne finstaåa og unsetåa. Nydelige elver for tørrfluefiske Både harr og ørret her også. Går ann å sende pm kanskje jeg kan hjelpe dere med litt mer info.

 

Jeg syns også du har kommet med mange gode tips - selv om jeg ikke klarer å finne finstaåa på noe kart sånn helt med en gang. De vil garantert bli tatt til etterfølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnstadelva renner fra finnstadsjøen til unset hvor den møter elva tysla. Etter unset heter elva unsetåa slik jeg har forstått dette. Til slutt ender det opp i åkrestrømmen og i Storsjøen.

 

Dette ble foresten feil for etter at tysla kommer inn heter den vel Rena. Men mellom finnstad og unnset en plass bytter den navn fra finstadåa til unsetåa sånn jeg har skjønt det

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
×
×
  • Opprett ny...