Gå til innhold

Hvilket fluefiskesett anbefales å kjøpe av en nybegynner?


jonator

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å begynne å fiske med fluestang, stort sett i små og mellomstore elver etter ørret. Jeg har tenkt å kjøpe meg et fluefiskesett, jeg er heeeelt nybegynner. Har aldri prøvd med fluestang før. Er det noen kjenner til disse settene og kan anbefale hvilket sett jeg bør kjøpe? Stengene finnes i forskjellige modeller. Hva tror dere passer best for mitt tilfelle, da jeg er nybegynner og skal fiske etter ørret i små og mellomstore elver? Håper hjelp i fra andre brukere av denne siden. På forhånd takk!

 

Enhåndscombo Greys GLA   

 

 

Modell5/6 6/7 7/8

 

 

Velg mellom 9 fot # 5/6, 9 fot # 6/7 eller 9 fot # 7/8.

 

Dette er en combo fra engelske Greys (en del av House of Hardy). Består av Greys GLA stang. Meget lette, responsive og presise stenger. Passer for alle typer kast. Produsert i høymodulus carbonfiber. Snella er en Greys GLA storspolesnelle i kompositt. Meget jevn og presis brems. Glimrende til bruk også i saltvann. Snøret er et Greys standard WF flyt. Slitesterkt og enkelt å kaste med. Påmontert en tapert 9 fots Hardy fortom. Alt leveres i solid stangtube hvor den også er plass til snella.

 

eller denne:

 

Fluefiske kombinasjon Vision Attack 

 

 

Stangmodell8 fot # 4 9 fot # 5 9 fot # 6 9,6 fot # 7

 

 

Knallbra, billig og praktisk! Meget prisgunstige, komplette fluesett fra Vision. Består av Attack stang og snelle, Vision WF fluesnøre og kraftig corduratube. Alt riktig tilpasset hverandre. Velg mellom 5 ulike sett fra # 5 tom # 8. De kraftigste har innebygd figthingbutt. Vi leverer settene ferdige montert - klar til bruk! I denne prisklassen er det ingen som slår Vision!

 

eller denne:

 

Enhåndscombo Guideline Explorer     

 

 

Modell9 fot # 5 9 fot # 6 9,6 fot # 7

 

 

Dette settet er satt sammen for deg som skal starte med fluefiske eller fisker litt av og til. EXPLORER settet har bare vært to år på markedet og har allerede rukket å bli rost i flere tester. Tro oss på at stengene er veldig bra, de er 4-delte og laget av grafitt i høy kvalitet. Stengene har enbente snakeringer og håndtak i god korkkvalitet.

Guideline har til og med lagt med vår gode gamle REELMASTER snelle i settet, som er en av våre mest populære sneller. REELMASTER blir regnet blant det beste kjøpet i sin prisklasse. ENTER snøret er laget for å passe til stanga, slik at det er lett å lære seg å kaste. Snella kommer ferdig montert med backing og snøre i en praktisk corduratube med plass til snella. Start Up DVD følger med og inneholder alle råd og tips du trenger for å komme i gang.

 

 

Eller denne:

 

Fluefiskesett Kodiak Delta Fly 

 

 

Modell9 fot # 5/6 9 fot # 6/7 9 fot # 7/8

 

 

Dette er et meget bra fluesett til en utrolig bra pris! Lawson serien er tross det amerikanske navnet norsk, og merket til tradisjonsrike Seeberg AS.  Settet leveres i tre ulike utgaver. Stengene er 9 fot lange, og leveres i klassene 5-8. Stengene er 4-delte, og har en moderne, men meget behagelig proggresiv aksjon. De er produsert i høymodulus carbon, og er meget lette og presise. Her er kraft nok til å kaste meget langt, samtidig med at de har egenskapene til å kunne presentere nøyaktig og lett. Stengene har topp rigging mht kork og ringer, og har et meget delikat snellefeste i aluminium. Snellen er en av Large Arbor typen og er utstyrt med en kraftig og jevn skivebrems. Vi har tatt jobben med å fylle snella med bakline og fluesnøre. Fluesnøret er et WF flyt med standard tapering. Det er meget glatt og høytflytende, samtidig som det er meget slitesterkt. Settet leveres i stangtube som har plass til stanga med snella påmontert- utrolig praktisk. Anbefales!

 

 

Eller denne:

 

Fluesett Vangen Rambler 

 

 

Modell9,2 fot # 4/5 9,2 fot # 5/6 9,2 fot # 6/7 9,4 fot # 7/8

 

 

Dette er et meget rimelig og men forseggjort sett fra Vangen. Alle bestanddelen er i topp kvalitet og tilpasset hverandre for å gi optimal bruksglede! Rambler stengene er i år oppgraderte. De er produsert i IM7 carbon og meget lette og spenstige. De har en moderne proggessiv aksjon som er meget behagelig i bruk. Stengene er rigget med topp kork, snellefeste og ringer. Alle stengene er firedelte for enkel transport. I den smarte corduratuben er det også plass til snelle og flueboks.

 

Snella er en Vangen Rambler. Dette er ei snelle som kom i 2005 og ble kjempepopulær tvert. Den tilfredsstiller alle krav til en god snelle. Den er produsert av støpt aluminium og har plass til rikelig med backing, et skivebrems-system som virkelig tåler juling og et design som er både praktisk og pen. Snella har vi fyllt opp med Cortland micron bakline, en av verdens sterkeste og beste. Vi skaffer selvfølgelig ekstraspoler til snella i alle størrelser kjapt.

 

Snøret er et Cortland HT 333 WF flyt. Dette er et meget glatt, høytflytende og slitesterkt snøre fra denne anerkjente produsenten.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nybegynner vil jeg anbefale deg å starte med ei stang i snøreklasse #5.

Dette er en fin klasse til Allround ørretfiske og egner seg til de fleste fisketeknikker.

De fleste settene du nevner er helt greie combo'er. Sneller og stenger holder som regel mål i massevis, men snørene er ikke alltid av beste sort. Snøret er tross alt noe av det viktigste i utrustninga din.

Ikke bruk for mye penger på ditt første sett, men sørg for at snøre og stang passer godt sammen.

Søk hjelp oss din lokale forhandler, og kjøp gjerne utstyret der. Da er det lett og få kyndig hjelp på stedet. Med et godt etablert kundeforhold skal du ikke se bort ifra hint og tips om fine fiskeplasser o.l...

Det neste jeg vil anbefale er å ta et kastekurs. Dette korter inn læretiden betraktelig, og du slipper å kvitte deg med gamle unoter ved en senere anledning..

Bor du i nærheten av Rena eller på annet vis har mulighet, vil jeg anbefale deg å stille på sommerens Renatreff.

Der har du mulighet til å få all den hjelp du måtte ønske, samt prøve alt i praksis under kyndig veiledning :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nabo av meg har kjøpt det settet fra Guideline. Utrolig god stang å kaste med og man får masse stang og snelle for pengene  :)

 

De andre har jeg ingen kunnskaper om...

 

Vil anbefale deg en 9 fot stang i klasse 5. Egner seg godt til ditt fiske og er en fin klasse å starte med som nybegynner. Klasse 5 er mest allround i mine øyne  :)

 

Nå vet jeg ikke hva den DVD`en inneholder på Guideline-settet. Men en film med tips og triks til en nybegynner er i hvert fall ikke feil.

 

Lykke til med valget og som kommende fluefisker   :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Vil anbefale å se på Slate Light Weight settet til www.prima-villmark.no, koster 2999kr og er en meget bra stang. Ellers så har skittfiske.no tilbud på Guideline LPXe med Igma snelle til 2299kr, da mangler du bare snøre og backing. Begge stengene er så gode at du vil ha glede av de i flere år vil jeg tro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle settene er sikkert mer enn gode nok til å finne om dette er noe du har lyst til å fortsette med eller ikke. Jeg vil generelt anbefale en stang i klasse 5, og det er det ikke alle ovenfor som tilbyr, og da hadde jeg droppet dem. Videre synes jeg det er veldig greit med en firedelt stang, når man skal på tur så er det greit å slippe å slå ned setene på bilen.

 

Lykke til med en kjempefin hobby, håper du synes det er gøy når du kommer igang...  :)

 

PS, det kan være greit å prøve å komme seg på et kurs, eller få litt tips å råd av en som har kastet litt før. Det gjør det både lettere å morsommere å komme i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil generelt anbefale en stang i klasse 5, og det er det ikke alle ovenfor som tilbyr, og da hadde jeg droppet dem.

Hvilke butikker nevnt ovenfor er det som ikke selger femmerstenger?

Tror nok de fleste sportsbutikker som selger fluefiskeutstyr har ei femmerstang eller ti :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil generelt anbefale en stang i klasse 5, og det er det ikke alle ovenfor som tilbyr, og da hadde jeg droppet dem.

Hvilke butikker nevnt ovenfor er det som ikke selger femmerstenger?

Tror nok de fleste sportsbutikker som selger fluefiskeutstyr har ei femmerstang eller ti :rolleyes:

 

Han mente vel sikkert at ikke alle de opplistede settene leveres i kl. #5....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt korrekt, har kommentert i forhold til settene som var listet opp i startposten...

 

Sålangt jeg kan se har ikke Greys og Lawson/Kodiak sett til wf5 snøre, som jeg mener er en grei allround klasse.

 

Ok, da var det bare jeg som missforstod :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg kjøpte det Greys GLA settet til kjærringa. Og det er et sett som er veldig godt satt sammen.

Snøre og stang passer helt perfekt sammen. Må si jeg likte den stanga veldig veldig godt.

Og det koster ikke så mange kronene. Super stang for å starte med. Liker du det ikke så kan jeg kjøpe det av deg.

9Fot 5/6 er det som ligger hjemme her i hvertfall. Kan også brukes tii lett sjøørret fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...