Gå til innhold

sjø-ørret i trønderske vassdrag


Anbefalte innlegg

nå har ikke jeg tallene på sø. men kan da aldri tenke meg at havet er tom for fisk...;)

 

jeg lurer da bare på hvordan det blir i elver der man fisker etter laks og utsetting er forbudt?

 

hva gjør man da med SØ man får der?  man kan ikke ta den fordi den er blitt fredet og man kan ikke sette ut fordi det ikke er lov i det aktuelle vassdraget, feks Stordalselva i åfjord har denne regeln...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har ikke jeg tallene på sø. men kan da aldri tenke meg at havet er tom for fisk...;)

 

jeg lurer da bare på hvordan det blir i elver der man fisker etter laks og utsetting er forbudt?

 

hva gjør man da med SØ man får der?  man kan ikke ta den fordi den er blitt fredet og man kan ikke sette ut fordi det ikke er lov i det aktuelle vassdraget, feks Stordalselva i åfjord har denne regeln...

 

 

 

som vanlig en halvgjort jobb, synes jeg. samme som fredningen i sjøen. som egentlig ikke er noe fredning siden man kan fiske i frednings sona. jo da, det heter annen saltvannsfisk, men hvordan skal man i hindre sø å bite på kroken.....

 

samme i elvene, det bør i alle fall gjøres noen slags begrensning på utstyr slik at sø som blir fanget slipper å dø pga ødelagt munn ol skader...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

se bare å fred fisken.....

 

det var det jeg skrev i mail og til de som "fredet" sø i sjøen. fikk som svar at det var store krefter som ville ha fiske etter "annen saltvanns fisk" i frednings sonene....

 

godt å vite at slike store krefte virkelig bryr seg sø tilstanden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

se bare å fred fisken.....

 

det var det jeg skrev i mail og til de som "fredet" sø i sjøen. fikk som svar at det var store krefter som ville ha fiske etter "annen saltvanns fisk" i frednings sonene....

 

godt å vite at slike store krefte virkelig bryr seg sø tilstanden....

 

Norge i et nøtteskall det der..  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har ikke jeg tallene på sø. men kan da aldri tenke meg at havet er tom for fisk...;)

 

jeg lurer da bare på hvordan det blir i elver der man fisker etter laks og utsetting er forbudt?

 

hva gjør man da med SØ man får der?  man kan ikke ta den fordi den er blitt fredet og man kan ikke sette ut fordi det ikke er lov i det aktuelle vassdraget, feks Stordalselva i åfjord har denne regeln...

 

Setter den ut igjen..  :rolleyes:

 

Fred sjøørret`n og hoste opp med noen tiltak som kan hjelpe bestanden opp igjen så kanskje vi for et kurrant fiske igjen om en del år..

 

nå har jeg ikke vært i trønderlag på lenge og fisket, men er det så lite fisk i sjøen som de sitere i diverse medier??

tenker jo da på sø.

 

Det er veldig lite med tanke på hvordan det var før. i fjor hadde jeg en kjempe sessong i sjøen men i år er en helt annen historie.. Men har sett langt flere fiskere i år å..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er ikke sikkert at fredning hjelper dersom det er lakselusa som dreper bestanden.....men, fredning er det vi kan gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel greit nok at sø'n fredes for å redde stumpene. Fra jeg begynte å fiske i fjordene i Sør-Trøndelag og i Orkla for 15 år siden har det vært en dramatisk reduksjon i sjøørret bestand. Sjøørretten har alltid kommet i skyggen av laksen og derfor har det aldri vært prioritert å lagt tilrette for sjøøretten. Tror nok det er noen trønderske jeger og fiskeforeninger som har mye å lære av arbeidet som er gjort i forhold til f.eks gytebekker på østlandet. Det er mange viktige gytebekker opp i gjennom Orkla som har vokst helt igjen eller er ødelagt av jordbruk. Og når det i tillegg blir gjort alt for lite for å bekjempe lakselusa ser det dessverre mørkt ut for sjøørretten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket sjøaure i orkdalsfjorden og i Orkla i mange år. Jeg fredet for min del orkdalsfjorden for 3-4 år siden nettopp fordi jeg mente at bestanden var liten. Augusten i Orkla er også skral. Jeg synes derfor det er bra det gjøres tiltak. Men å tro at det er sportsfisket i sjøen alene som kan hjelpe på dette er vel i minste fall særdeles naivt.

For det første er det ei kjensgjerning at i perioder med mye laks, vil alltid aurebestanden svinge negativt - den blir forttrengt. Det har vært mye mere laks i Orkla i perioden etter den ble regulert i 80 åra enn det var i gode gamle dager. Dette kan jo være en årsak til at det er mindre fisk nå.

Men:

* Man må ruste opp de små sidebekken. Dette er viktige gyteområder, vil anta at moderne landbruk, kanalisering, forsøpling, lokal forurensning og reguleringer av småbekker nok begrenser oppvekstområdene betraktelig.

* Man må øke minstemålet på all sjøaure. Minstemålet burde vært 50cm, slik at en er sikker på at all "ihjelslått" fangst har reprodusert deg. Man ser hvor stor betydning fredninger og minstemål har sør og nord for svenskegrensa i østfold.

 

Det fine med stangfiskerne hvis de har sterke fangstreduksjoner langs strandkanten er at de også vil fungere som fiskeoppsyn. Jeg frykter at når disse forsvinner fra stranden er det fritt fram for tjuvfiskerne. For mataukmentalitet har vi så det holder i midt-norge.

 

Jeg savner det svarte brekket med plaskende sjøørett jeg, slik som det var bare for ti år siden. Kjempespennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...