Gå til innhold

Hvordan er dette bildet redigert?


ffn

Anbefalte innlegg

Hei. Har sett en del fine bilder fra tropiske strøk av Henry Gibley. Lurer på hva han bruker slags metoder for å få det smellet i bildene som han gjør. Skjønner han bruker polaroidfilter og mye kontrast, men er det noen andre ideer hva han kan ha gjort? Har noen bilder av en 160 Lbs tarpon som jeg gjerne skulle fått litt kulere. Er det kanskje noen presets eller plugins for lightroom eller cs3 som noen har brukt med hell på tropiske bilder? Legger ved ett eksempel på bilde fra Gibley[attach=2][attach=2][attach=2]

post-1890-13949864546341_thumb.jpg

post-1890-13949864581538_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forslag uten å være helt sikker :

 

Høy format kamera (viktigst, mer info i bildet), endringer ved kontrast, mer farge i fargene (saturation) og hvis det finnes i photoshop - moviecolor (jeg kan bruke det i combustion (videoeffekt program)

 

Men vil tro at kamera, linse og filter er viktigst for å få slike bilder.

 

Se http://www.lomography.com/photos mye av de samme effektene laget av et plastikk kamera fra gamle øst europa, nu et pop/kult fenomen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så vanskelig å gjøre dette i photoshop. Det er bare snakk om å endre kontrast, saturation og farger osv. Det gjør man selvfølgelig på ulike deler av bildet og dette uavhengig av hverandre, f.eks. himmelen gjøres mørk blå nesten matt, mens vannet får annen fargeeffekt (turkis/grønn/blå). Når man bruker vidvinkel med polafilter, blir himmelen som regel gradvis polarisert, så det er jo en grei ting å fikse på. Når jeg sier at det ikke er vanskelig, så mener jeg at effektene i seg selv er ganske rettfrem, det å få et selv et bra råbilde opp til Henry G klasse er langt fra enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye riktig i det som klodrik sier, tipper han har benyttet pamoramafunksjon også. Er du interessert i å lære om manipulering av bilder, ta en titt på www.foto.no der finnes det artikler om dette, MEN det kreves en del kunnskap om bildebehandling. Har holdt på med det i en del år og det er ikke alltid like enkelt som mange sier... :)

 

Skjalg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok bra optikk.

 

Slik det ser ut for meg har han kjørt opp "brightness" og regulert med "contrasts" for å få det fine glinsende vannet.

I tillegg til dette ser det ut som han har slengt på litt forserkning av blåfargene, type lyseblå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Photoshop er et tveeget sverd, et kraftig verktøy som det er lett å overdrive. Som regel er det bare snakk om små justeringer, man skal f.eks. ikke øke fargemetningen mye før detajene (strukturen) svekkes.

Greia med PS er lag og masker, bruk justeringslag, lag masker med myke kanter, gerne med penselverktøyet, det er enklest, og test ut forskjellige blandingsmodus, litt av hvert å hente der også. :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...