Gå til innhold

Enhånds speykast


Gjest Tobbe

Anbefalte innlegg

Kurs er det beste alternativet her tror jeg, men ett tips kan jeg gi :

Øv veldig nøye på å få til gode innkast.

Det gjelder å få fortom og fluesnøre til å ligge helt plant i innkastet, og holde på til du får fortommen til å "kysse" overflata ved siden av deg. Det er vel ingen krise om fronten på fluesnøret toucher overflaten heller.

Kommer snøre og fortom blafrende i innkastet, kan du bare glemme å få til et godt fremkast.

Dette opplever du om du ikke har en jevn aksellerasjon, og/eller rykker til i starten på innkast.

Hører du et smell når du starter fremkastet så er det tegn på at fortommen ikke har rukket å forankre seg i vannfilmen.

Kommer det en slurpelyd i det du starter fremkastet er det motsatt, da har for mye av snøret fått feste i vannet.

Fikser du innkastet så går fremkastet som en lek  ;)

 

Lars

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100% enig med Godsmack (Lars)

I tillegg, når innlegget sitter, øv på innlegg med fart, bruk "dobbeltrekk" i innlegget, gir mer spenn i stanga om timingen sitter. Husk å dra også i framkastet, altså samme som med dobbeltrekk overhode.

Begynn med lang nok fortom så det er nok å "kysse" vannskorpa med.

Anbefaler heller en kort klump og en lang fortom enn en lengre klump med 9 fots standard fortom.  Rett vekt er også ekstremt viktig.  Bruk flyt ved læring. Lang fortom roer ned klumpen i tillegg til at det er enklere å håndtere innkastet.

Hvis du skal øve deg med helsnøre, finn ett som har kort klumpdel. Gjerne med ulik farge på klump og runningline.

Husk overheng mellom klumpen og runninglinen.

Bruk ei stang som ikke krever ekstrem timing.  Dypere stenger med kort slaglengde vil gi deg mye enklere spenn enn ei toppaksjonert.

En siste ting jeg kom på og har sett endel er at når man starter innkastet så løftes snøret rett bak for å skape D bukta, husk å løfte snøret litt opp av vannet så det ikke henger fast, slik kan du få ett kontrollert innkast. I prinsippet, løft stangtuppen litt slik at kun fronten på klumpen eller fortommen henger igjen, gå så rett bakover og vipp opp stangtuppen i slutten av bevegelsen.

Gå på kurs eller få noen til å vise deg er det aller enkleste, for vannkast og spesielt sinlge spey krever mange samtidige elementer som må stemme sammen for å bli bra. Jeg mener enda den dag i dag at single spey er det aller vanskeligste kastet, nettopp fordi det krever timing i alle bauer og kanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange forbinder spey/underhåndskast med laksefiske og tohånds, men jeg vil påstå dette kastet er like viktig å mestre for ørretfiskeren.

Litt dumt å være avhengig av åpent lende minst 20 meter bak seg for å få kastet . . .

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig

litt avhengig av hvor du fisker selvsagt.. jeg er oppvokst med nordmarka, og bruker korte klumper og underhånds kast 80 pst av tia...7.8m fortom og 50punds flatbeam med fletta mono på slutten...

på elv derimot  pocketfishing med tørt...vanlig line..gpx feks kjapp og fin til kurve kast

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tobbe

Takker for mange gode svar. Har sedt filmen av Jan erik Granbo (laksefiske med enhånds)..

Når det gjeller kurs og slikt så er det meget vanskelig her i Tana. Først og fremst så er 90% av de lokale fluefiskerne 2håndsfiskere her. Hvert år arangeres det kaste kurs for nybegynnere men dit har jeg ikke tenkt meg.

Sitter faktisk og vurderer om jeg skal ta en uke fri fra jobben og reise sør-over for og delta på spey og snakeroll kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tobbe

Nå har straks Henrik Mortensen kastekurs i Alta, i regi av Canyon Sport...

Haar hørt mange gode tilbakemeldinger om hans kurs :-)

 

Når? Info? Link? Må dit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fisket med spey/underhåndskast i mange år, og mener som flere her at det er et av de viktigste kastene og kunne.

her i sør er det mange drevne spey kastere så vist ikke du kommer på kaste kurs i Alta, er det bare ta turen ned her.

holdes mange kurs her nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...